Služby štvrtého operátora, ktorý vznikol za účasti Swanu a štátom vlastnenej Slovenskej pošty, testujeme už vyše mesiaca. Vďaka národnému roamingu, ktorý 4ke poskytuje Telekom, nie je telefonovanie ani esemeskovanie problém. Prihlasovanie z jednej siete do druhej si ani nevšimnete a kvalita hovoru je v poriadku. Požívanie mobilných dát však už také ružové nie je.
Operátor má vlastnú sieť len v niekoľkých desiatkach miest Slovenska, a ani tie nemusia byť pokryté celé. O tom, či sa práve nachádzate v lokalite s pokrytím 4ky sa dozviete len z displeja telefónu a príslušnej ikonky v stavovom riadku. Na webe tradičnú mapu pokrytia nenájdete, tá tu zobrazuje iba mestá úplne alebo čiastočne pokryté signálom LTE 4ky.
Nedozviete sa z nej ani to, ktorá časť mesta s neúplným signálom je pokrytá, či k vyvolenej oblasti patrí práve tá vaša ulica, na ktorej pracujete a bývate. Keď sme sa operátora pri štarte prevádzky pýtali, kedy sa zákazníci dočkajú podrobnejšej mapy, odpoveďou bolo, že toto je úplne postačujúce a zákazníci vlastne ani viac nechcú a sú s aktuálnym stavom spokojní. To, či sú v pokrytí alebo používajú národný roaming zistia podľa operátora pri pohľade na displej svojho telefónu alebo zaslaním sieťového kódu USSD v tvare *#999#.
Vyskúšali sme 4ku. Problémom môžu byť dáta a slabé pokrytieVčera začal na Slovensku ponúkať svoje služby štvrtý mobilný operátor. Bezkonkurenčná cena za minútu hovoru aj do sietí EÚ a lacné dáta, sú pre zákazníka veľkým lákadlom. No práve dáta sú zrejme najväčším kameňom úrazu 4ky. |
obr: 4ka.sk
A práve tu je riziko, že pri zapnutých dátach vyčerpáte nechtiac viac kreditu, než ste pôvodne počítali. Balíček 4G Giga za jedno euro totiž využijete len vo vlastnej sieti 4ky (2G a 4G), mimo jej pokrytia platíte za používanie dát v národnom roamingu Telekomu 4 centy / MB (t.j. 40 eur / GB). Na prvý pohľad sa to zdá málo, ale dnešné smartfóny sú “žrútmi” dát, a tak sa vám ľahko môže stať, že niekoľko aktualizácií bežiacich na pozadí vám spotrebuje kredit aj niekoľko eur. A tu je ďalší problém. Na to, že sa váš kredit alebo objem dátového balíka blíži k nule, vás operátor vôbec neupozorní. Zrazu len príde SMS-ka s oznamom, že ste úplne vyčerpali svoj kredit a hotovo.
A pritom vo svojom cenníku operátor uvádza: "SMS správa vám bude automaticky zaslaná ak zostávajúci, nevyčerpaný objem z aktivovaného dátového balíka bude vo výške 900 MB, 500 MB a 50 MB.". Naše skúsenosti však hovoria o niečom inom. Žiadne upozornenie v podobe SMS správy na našu testovaciu kartu neprišlo. Ani niekoľko hodín po tom, čo objem voľných dát klesol pod stanovenú úroveň. Takisto si musíte strážiť platnosť dátového balíčka sami, aby ste sa podobne ako náš kolega nečudovali, kam vám mizne kredit, aj keď nevoláte. Až neskôr kolega zistil, že balíček mu skončil predchádzajúci deň, takže všetky čerpané dáta mal už spoplatnené nad rámec. A tak z necelých štyroch eur kreditu mu za necelý deň ostala rovná nula.
Ako sa tomu brániť? V prípade čerpania dát musíte zobrať veci do vlastných rúk. Neexistuje totiž žiadna možnosť zablokovať si cez operátora používanie dát v národnom roamingu, ako to napríklad ponúka O2, ale sami si musíte v mobilnom telefóne roamingové dáta vypnúť. Niektoré telefóny dokonca ponúkajú možnosť vypnúť dáta aj v národnom roamingu (ako napríklad Sony Xperia Z3+). Stav vášho kreditu a objem voľných dát si zatiaľ musíte sami aktívne kontrolovať. Najjednoduchšie cez sieťový USSD kód *55#, ktorý odošlete ako hovor. Následne sa vám zobrazí stav kreditu a množstvo voľných dát spolu s platnosťou.
Ešte pri štarte 4ky sme mali viacero otázok k mape pokrytia, národnému roamingu a používaniu dát. Pre úplnosť vám prinášame súhrnnú odpoveď Swanu na naše otázky:
"Pokrytie 2G, t.j. národný roaming máme na celom území Slovenska pre hlasové a dátové služby v sieti nášho obchodného partnera. Mapa pokrytia zatiaľ nie je uverejnená, keďže dodržujeme obchodnú dohodu medzi nami a obchodným partnerom, ktorý si to neželá. Vzhľadom na celoplošnosť pokrytia je malý dôvod na detailné zobrazovanie mapy. Cena za 1 MB v sieti národného roamingu alebo v medzinárodnom roamingu v rámci Európskej únie je rovnaká, a to jednotná cena 4 centy. Odporúčame si zablokovať dáta v roamingu, na každom smartfóne táto funkcionalita je. Ak by zákazník nechcel dáta využívať, ovplyvňovanie ceny a spotreby dát je na ňom a je to jednoduchšie."
Doplnené 9. 11.
Na viacerých modeloch tlačidlových Nokií sme sa presvedčili, že možnosť zablokovať dáta v roamingu tam nie je. Používatelia týchto starších typov telefónov tak môžu mať nimi neriešiteľný problém. Prezeranie webových stránok, pripájanie na Facebook či používanie e-mailového klienta a podobne nemôžu vypnutím roamingových dát regulovať. Zbytočne tak môžu prichádzať o kredit. A to je problém, riešenie by mal poskytnúť operátor.
A pritom by stačilo tak málo. Napríklad, keby operátor naozaj poslal zákazníkovi po prečerpaní určeného objemu dát z balíčka SMS-ku s upozornením a informáciou, že si môže zakúpiť nový balíček alebo mu budú dáta neskôr spoplatnené podľa cenníka. Podobné upozornenie by mnohí určite ocenili aj v prípade čerpania kreditu. Možno by bolo technicky možné upozorniť zákazníka deň pred koncom platnosti balíčka, že by bolo dobré si balíček opäť aktivovať. A hlavne by mohol ponúknuť automatické zablokovanie mobilných dát v národnom roamingu. Nie každý zákazník je taký skúsený, že si vie roaming sám zablokovať a možno ani netuší, že taká možnosť vôbec existuje. Niekedy jeden klik na ikonu v hornej lište môže ušetriť niekoľko eur. A tých cieľová skupina 4ky zrejme nemá na rozdávanie.
Navrhované opatrenia:
1 Ponúknuť službu zablokovania dátových prenosov v národnom roamingu
2 Automatická aktivácia balíka 1 GB / 1 euro pri spotrebe dát v sieti 4ka v hodnote nad 1 euro v danom dni. SMS v znení napríklad: “V sieti 4ka ste dnes prečerpali dáta za 1 euro. Keďže za rovnakú sumu ponúkame výhodný balík s objemom 1 GB dát, práve sme vám ho aktivovali.”
3 Pri prečerpaní dát v hodnote 1 euro (25 MB) v národnom roamingu zaslať SMS upozornenie.
4 Zasielať SMS upozornenia pri prečerpaní 90 % dát z balíka 1 GB aj deň pred koncom jeho platnosti.
Aké sú vaše skúsenosti s internetom na SIM karte 4ky? Budeme radi, ak sa vyjadríte v diskusii pod článkom.
Diskusia k článku:
Juraj 08.11.2015 - 13:51
Začiatky sú ťažké. Pamätám, keď začínalo O2-SK tiež malo problémy. Dnes tiež O2-SK má problémy, aj keď nie také, ako v minulosti. Počkám, ešte keď sa to zlepší a tak odídem z O2 fér na 4-ka. Keď príde nejaký nulový paušál z dátami.
Matúš08.11.2015 - 14:14 Trvalý odkaz
prečo sa nezmienite aj o tom, že zbytočne zveličujete vyčerpanie dát v národnom roamingu ? veď v sieti telekom ide internet 128kbit/s nie? to by som chcel vidieť ako vyčerpal vás kolega 4 eura za deň.
Keby mu aktualizovalo aplikácie aj celý deň, tak 128kbit je 0,00012205 MB, to je *60 sekund*60minut*24hodín = 10,5MB,... to je 40 centov !!! sprostosti píšete
andy21408.11.2015 - 14:23 Trvalý odkaz
ako sa to vypnu na iphone tie data z telekomu?
Datový roming ma byť šedo odfajknutý ?
funboy08.11.2015 - 14:30 Trvalý odkaz
Data len v O2 http://www.fony.sk/clanky/3592-o2-neobmedzene-data-o2-data-neobmedzene-…
:-)
Manobb08.11.2015 - 14:41 Trvalý odkaz
re: fonyboy
Služba Data len v O2 blokuje služby prenos dát a MMS správy v národnom roamingu v mobilnej sieti Slovak Telekom. Aktivácia služby Data len v O2 je možná zaslaním bezplatnej SMS správy v tvare DATALENO2 A na číslo 99222, deaktivácia zaslaním bezplatnej SMS správy v tvare DATALENO2 D na číslo 99222.