Ak sa chceme k tejto problematike vyjadriť, musíme začať pekne od začiatku.
Nový mobil si môžete kúpiť od dvoch zdrojov:
- v predajni alebo v e-shope mobilného operátora
- v inom obchode alebo e-shope s elektronikou
Keď máte šťastie alebo kontakty, môžete si dokonca kúpiť telefón aj priamo u distribútora, ale reťazce a obchody, ktoré predávajú desiatky telefónov mesačne majú u nich aj tak lepšie ceny než vy, a nakoniec sa občas stane, že aj sám distribútor predáva mobil drahšie než veľký e-shop koncovému zákazníkovi. Ako potom na tom dokáže takýto obchod zarobiť? Cez marketingové peniaze. Skrátka, zastúpenie značky pre náš trh spraví spolu s nejakým obchodom reklamnú kampaň, ktorá prekryje aj stratu na predaji nakúpených telefónov. Neviem, či je to úplne etické, ale určite sa to robí.
Občas však takýmto spôsobom výrobca bojuje proti obchodom, ktoré tu predávajú telefóny z dovozu, ktoré sa nezapočítavajú ani do slovenských predajov. A nakoniec sa môže kvôli menšiemu dopytu po oficiálnych kusoch stať, že na Slovensku zruší výrobca zastúpenie, podobne ako nedávno HTC.
Mobil od mobilného operátora
V čom sa líšia telefóny od mobilného operátora od tých z bežnej predajnej siete? Napríklad v servise. U operátora máte istotu, že predávaný telefón je skutočne nový, že nejde o žiaden šedý dovoz, že naň dostanete dvojročnú záruku, a keď sa vám počas tejto doby mobil pokazí, mobilný operátor vám zabezpečí jeho opravu alebo výmenu. Pozor, servisné strediská pre operátorov sú často iné než tie pre bežné obchody či zákazníkov. Mobilní operátori však často predávajú telefóny za plnú cenu výrazne vyššiu než väčšina bežných predajcov.
Mobil z obchodu / eshopu
Napríklad taký LG G5. Na slovenskom trhu sa oficiálne nepredáva. Distribútor IRD ho v ponuke nemá, LG ho ponúka len mobilným operátorom. Ak si ho kúpite v Telekome, bude vás stáť 649 eur. Samozrejme, môžete ho kúpiť aj relatívne výhodne k nejakému paušálu, ale túto možnosť teraz vynechajme. Vy túžite po novej gé-päťke, paušál vám ešte neskončil, a chcete za ňu zaplatiť čo najmenej peňazí. Tak si otvoríte napríklad Heureku. Tam začína už na cene 400 eur. A tu niekde sa začína zaujímavý príbeh.
Pri kúpe nového mobilu môžete obdržať:
- v najlepšom prípade nový mobil určený pre slovenský trh,
- alebo telefón z výkupu (napríklad od slovenského mobilného operátora), o čom ste snáď boli dopredu infomormovaní a z nejakého dôvodu vám to neprekáža,
- či telefón z cudziny, na ktorý vám dá záruku jedine obchod, v ktorom ste ho kúpili, a po jej uplynutí môžete mať problém aj s bežnou opravou (výmena batérie, displeja).
Práve v tom treťom prípade si dajte dobrý pozor, nakoľko seriózny je obchod, ktorý vám váš vysnívaný mobil predáva.
Hlavne čo najlacnejšie
Tovar z niektorých obchodov si nekupujete, ale prenajímate. Namiesto platenia ceny tovaru zložíte za tovar kauciu v stanovenej výške. Výhodou prenájmu údajne je, že tovar môžete kedykoľvek vrátiť a ukončiť tak nájom. Horšie je, že vrátená čiastka môže byť podľa obchodných podmienok len 1 euro. Ale uznávame, zaujímavá taktika na dosiahnutie čo najnižšej cenovky.
Niektoré obchody zase majú uvedené v obchodných podmienkach, že osobné údaje kupujúceho budú poskytnuté a sprístupnené tretím stranám, resp. okruhu príjemcov. Takže, aj keď ste si už celú firmu, od ktorej chcete mobil kúpiť, preverili, pred odoslaním objednávky si radšej preštudujte ešte aj obchodné podmienky. V prípade niektorých ide o čítanie na celý večer, ale občas je to lepšie, než sa potom čudovať, že vaše údaje boli posunuté rôznym firmám na Slovensku i v zahraničí.
Ako si overiť serióznosť firmy?
Navštívte webové stránky orsr.sk (Obchodný register), zrsr.sk (Živnostenský register), FinStat.sk (užitočný web Filipa Glasu), Foaf.sk (v tomto prípade ešte užitočnejší web Lenky Šoltysovej a Zuzany Laukovej) a preverte si všetky firmy, ktoré dané e-shopy prevádzkujú (hľadajte v časti Kontakt, O nás a podobne). Ak neviete zistiť, kto danú doménu vlastní, môžete použiť web sk-nic.sk. A pozrite sa tiež na blízkych ľudí a blízke firmy, a to najmä na webe Foaf.sk. Často budete prekvapení, koľko e-shopov má v pozadí rovnakých alebo blízkych majiteľov.
Všetky obchody v zozname LG G5 na naše územie priviezli z cudziny. Horšie je, keď okrem predaja telefónu, ktorý nie je oficiálne určený pre slovenský trh firmy ešte aj kúzlia s DPH. Štát pri špekulatívnom pohybe tovaru cez hranice prichádza o množstvo peňazí, ale pravdou je, že toto by mali riešiť práve rôzne štátne inštitúcie. Či to robia, a ako dôsledne, je už druhá otázka.
Komentáre zákazníkov v diskusiách k niektorým obchodom potvrdzujú obmedzený sortiment telefónov aj ich menšie množstvo na sklade, takže predpokladáme, že ich dlhodobo nenakupujú od slovenského distribútora, ale kade-tade po svete, len aby to bolo čo najlacnejšie. Inokedy sa zas oplatí pozrieť aj na facebookovú stránku obchodu, kde sa občas nachádzajú skúsenosti zákazníkov. Niekedy to nie je práve najpríjemnejšie čítanie.
Ako vidíte, občas nestačí prebehnúť len Obchodný register, FinStat, Foaf, ale treba si čítať aj hodnotenia na Facebooku, Heureke a ďalších weboch. Lebo seriózny obchod sa o svoju reputáciu stará. A dôležitý je tiež počet hodnotení. Napríklad 150 recenzií na Heureke naozaj veľa neznamená.
Dovoz telefónu zo zahraničia a jeho predaj na Slovensku nie je podvod
Nechceme tvrdiť, že pokiaľ niekto predáva nejaký mobil lacno, automaticky podvádza. Naša legislatíva je v tomto smere pomerne ohybná. Žiaľ, časté je aj následné kúzlenie s DPH. A rozpätie cien v cenových porovnávačoch potom rastie do neuveriteľných hodnôt. A vy sa nestačíte čudovať, ako môže taký Samsung Galaxy S7 edge stáť v jednom eshope 599 a v druhom 799 eur.
Nový ako použitý
Niektoré obchody napríklad odlepia fóliu na novom mobile, vypíšu fiktívnu zmluvu z výkupu, predajú bez DPH a je to. Dvadsať percent ušetrených. Takže, nielen, že sa občas predávajú použité telefóny ako nové, ale veľmi často sa nové telefóny predávajú ako použité, resp. vykúpené. Bez DPH, samozrejme.
Rizík pri kúpe lacného mobilu je teda viac než dosť. Zoznam v prípade LG G5 na Heureke je aktuálne pekným dôkazom, ktoré obchody si telefóny dovážajú zo zahraničia alebo predávajú vykúpené prístroje od bežných ľudí (resp. mobilných operátorov). My dodávame, že tento telefón vôbec nie je určený na takzvaný slovenský "open market" a jeho kúpa tak aktuálne predstavuje isté riziko.
Reklamáciu zabezpečí predajca
Samozrejme, že zákony tu platia pre každého a vy sa môžete spoliehať na to, že obchodník vám v rámci záruky musí telefón prevziať a zabezpečiť opravu alebo výmenu. A treba tiež dodať, že ak si obchod k telefónu kúpenému v zahraničí prihodí dostatočnú maržu, je možné, že s reklamáciou nebudete mať problém. Ak obchodník rozumne rozkladá riziko, je všetko v legislatívnom poriadku. A práve preto sú dôležité hodnotenia na všelijakých nezávislých porovnávačoch. Svoje facebookové stránky si firmy ľahko premažú od nelichotivých hodnotení, Heureku či Pricemaniu nie.
Dopyt
Firmy, ktoré sa snažia pokryť dopyt po telefónoch, ktoré sa k nám oficiálne nedostanú, no vy po nich túžite, vieme bez problémov pochopiť. Ale nesmie to byť na úkor zákazníckej spokojnosti, servisu či obmedzenej reklamácie.
Fony.sk podporujú hlavne obchody, ktoré sa zameriavajú na predaj telefónov určených pre slovenský trh. A tie, logicky, v tomto rebríčku nájsť nemôžete.
Žiaľ, cena je pre mnohých zákazníkov ten najdôležitejší parameter. Lenže slovenské zastúpenie značky, oficiálna distribúcia, marketing, servis...to všetko stojí peniaze. A tieto peniaze idú aj na výplaty Slovákov, ktorí sa nákupu, predaju a propagácii značky venujú. Pravdou ale tiež je, že vás vôbec nemusí zaujímať, že Fony.sk žijú z reklamy aj týchto firiem, a že na recenzie nám telefóny požičiavajú práve oficiálne zastúpenia jednotlivých značiek. Len si, prosím, uvedomte, že bez toho by ste si pravdepodobne neprečítali ani žiadny náš test smartfónu. Ani tento článok.
Záver
Vždy teda dobre zvážte, z akého e-shopu (resp. webu) mobil kupujete, aj aká firma za týmto e-shopom stojí, aké má hodnotenia, či neprevádzkuje ďalších päť obchodov, kde si vytvára umelú konkurenciu, a či namiesto nových telefónov nepredáva vykúpené, použité alebo vám dokonca mobil ani nepredá, ale iba prenajme.
Finálne rozhodnutie však ostane už iba na vás. Preto je vhodné mať čo najviac podkladov na zodpovedanie otázky, komu vaše peniaze za vytúžený mobil poslať, a aké riziko je spojené s lákavou cenovkou na ňom.
Diskusia k článku:
Wayne 27.07.2016 - 11:33
Co zaruka u vykupenych mobilov? Pokial viem, je stanovena na 12 mesiacov. Aby sa potom niekto necudoval, ze po roku mu neuznaju reklamaciu.
RoSta28.07.2016 - 22:53 Trvalý odkaz
Neviem prečo, ale mám taký čudný pocit z tohoto článku...
Richard Hombauer29.07.2016 - 01:12 Trvalý odkaz
Pokojne bud konkretny, nebranim sa kritike. ;)
steve29.07.2016 - 10:01 Trvalý odkaz
Chlapci, asi ste boli na nejakom raute, kde na zaciatku pozyvatel vylieval srdce o podrazoch pri dovoze mobilov. Totizto v ten isty den a na tu istu temu dal clanok aj Trangel na mm.sk. Bingo?
Richard Hombauer29.07.2016 - 10:35 Trvalý odkaz
steve, nikdy si ziaden zastupca firmy na svk nevylieval srdce na sedy dovoz. Nepaci sa im to, ale pokial ceny u nas a v EU nebudu rovnake, inak to nebude. Lenova su u nas lacnejsie nez inde. Napriklad. Ty si vsak nepochopil, ze clanok sa snazi hlavne upozornit na vysoku dan za prilis nizke ceny? Nie je namiereny proti dovozu telefonov zvonka, ktore tu napriklad vobec nie je mozne zohnat. Ale niektori tu caruju s DPH a stat prichadza o miliony. Mne to vadi, tebe je to jedno. A s Janom je to velka nahoda. Zbadal na fb, ze tuto temu pisem a uvedomil si, ze mesiace zbiera info a teraz ho idem predbehnut. Tak to dokoncil v rovnaky den ako ja. :)