Výkon súčasných smartfónov a tabletov sa vyrovná starej generácii konzol a počítačov z pred niekoľkých rokov. Hry, ktoré nájdeme v Google Play či App Store, sa čím ďalej viac približujú kvalite konzolových či počítačových.
Problémom je však stále ovládanie. Dotykový displej nedokáže ponúknuť hmatateľnú odozvu tlačidiel či klávesov a pri komplexnejších hrách býva problém dotýkať sa displeja na niekoľkých miestach naraz. Riešením môže byť použitie príslušenstva, napríklad Bluetooth gamepadu.
Základné parametre:
Rozmery: 115 x 150 mm, hmotnosť: 289 g (vrátane batérií - overené), typ batérie: 2 x AA (v balení), výdrž: 40+ hodín, pripojenie: Bluetooth v2.1, kompatibilita: Android 3.1 a novší, Widows 7 a novší, Steam
Obsah balenia:
Steelseries Startus XL, dve AA batérie, dokumenty.
Výrobca Steelseries sa zameriava na výrobu PC príslušenstva, akým sú herné klávesnice, myši, slúchadlá či podložky. V ich ponuke však nájdeme aj herné ovládače Nimbus, Stratus a Stratus XL. Prvý slúži na pripojenie k Apple TV, druhý je určený pre iOS. Ja som otestoval tretí zmienený, Stratus XL, ktorý je kompatibilný s operačnými systémami Windows a Android.
Ovládač Steelseries Stratus XL ponúkne spracovanie na úrovni ovládačov konzoly Playstation a Xbox. Rozmery sú tiež veľmi podobné. Nejedná sa teda o malý, prenosný ovládač, ale gamepad určený na seriózne hranie. Vďaka tomu sa dobre drží v ruke, ovládacie prvky sú spracované na jednotku. Veľmi sa mi páčili joystick-y s gumenými, textúrovanými hlavičkami. Tlačidiel je na ovládači požehnane, čo je najmä z dôvodu kompatibility s počítačmi, kde hry mávajú zložitejšie ovládacie schémy než na Androide.
Pre pripojenie ovládača je potrebné po zapnutí stlačiť tlačidlo bezdrôtového pripojenia, čím sa spustí párovací režim. Informujú vás o tom aj štyri LED indikátory červenej farby. Následne na smartfóne, tablete či počítači spárujete v nastaveniach Bluetooth ovládač s vaším zariadením.
Na Androide tým proces pripojenia končí a ovládač je pripravený na používanie. Pri pripojení k počítaču máte možnosť stiahnuť si aplikáciu SteelSeries Engine 3, ktorá slúži na prispôsobenie ovládača. Zmeniť tak môžete správanie a citlivosť tlačidiel a joystick-ov.
Ovládač spracovaním, výbavou ani podporou dvoch operačných systémov nesklame. Aká je však kompatibilita s hrami? Stratus XL som pripojil k Lenovo Yoga Book a stiahol deväť hier:
Dead Trigger 2, Modern Combat 5, Unkilled, Badland, RealRacing 3, Smash Heat, Need for Speed No Limits, N.O.V.A. 3 a Mortal Kombat X.
Prevažnú časť tvoria akčné hry, ktoré sa na dotykových obrazovkách zle ovládajú, zvyšné hry sú závodné alebo jednoduché na ovládanie. Startus XL úspešne fungoval s prvými piatimi, zvyšné hry s ovládačom nespolupracovali. Nanešťastie sa kompatibilita nedá vopred overiť a záleží od titulu k titulu.
Výhody:
+ kvalitné plastové telo
+ veľa tlačidiel
+ kompatibilita s OS Android a Windows
+ výdrž
Nevýhody:
- vyššia cena
- kompatibilita hier na Androide je lotéria
Orientačná cena: 60 €
Záver
Oplatí sa kupovať ovládač k Android hrám? Áno aj nie. Pokiaľ hráte veľa a často, Bluetooth gamepad vám dobre poslúži. Ďalšou dôležitou otázkou je, aké hry hrávate. Pokiaľ ide o jednoduché hry, ktoré sa ovládajú iba jedným prstom, ovládač nevyužijete. Akčné a závodné hry sa však na ovládači ovládajú oveľa lepšie. Zvážiť treba aj to, na akej platforme a akých zariadeniach hráte hry. Za negatívum pokladám aj cenu, ktorá prevyšuje ceny ovládačov pre herné konzoly Playstation a Xbox. Tie stoja približne o 10 € menej a takisto sa dajú pripojiť k PC aj smartfónom. V prípade Androidu si ale budete musieť stiahnuť aplikácie, ktoré slúžia na pripojenie ovládača. Tie sú často platené.
Výhodou Stratus XL je, že ho pripojíte aj k počítaču. Hranie s ovládačom odporúčam na tabletoch a Android TV zariadeniach. Smartfóny sú príliš malé na to, aby sa ovládali z diaľky. Existujú aj rôzne držiaky pre Playstation ovládače, ktoré umožnia smartfón pripojiť a vytvoriť tak zariadenia podobné nVidia Shield. Problém takéhoto riešenia je, že smartfóny vážia v priemere 150 g, záleží samozrejme na konkrétnom zariadení. Túto hmotnosť musíte držať v ruke zároveň s ovládačom, čo nie je ani zďaleka pohodlné. Preto je lepšie postaviť smartfón či tablet na stojan a hrať tak.
Kedy sa oplatí zvážiť nákup gamepadu pre smartfón? Jednoznačnou odpoveďou je virtuálna realita. VR okuliare mávajú často zložité ovládanie, kedy musíte hľadať tlačidlá hmatom alebo im tlačidlá chýbajú úplne. Pri tomto scenári sa Bluetooth ovládač javí ako výborná voľba.
Diskusia k článku:
shaggy 22.03.2017 - 08:45
"Hry, ktoré nájdeme v Google Play či App Store, sa čím ďalej viac približujú kvalite konzolových či počítačových." Haha, vtipalek... Asi si nevidel poriadnu PC hru v poslednej dobe. Alebo to myslis kvalitou obsahu/deja ale nie grafiky?
Wayne22.03.2017 - 09:24 Trvalý odkaz
kvalita obsahu/deja na mobilnej platforme absentuje. pri remakoch starsich titulov - ale tie su prilis kostrbate na ovladanie cez displej a nemusia podporovat BT ovladac. inac je drviva vacsina uspesnych mobilnych hier casual odreagovacka na par minut s nakupmi v aplikacii.
je vsak pravda, ze obcas sa objavi zaujimavy multiplatformovy (vacsinou indie) titul.
obcas nejaka racingovka vynikne, alebo fps - nova 3, asphalt 8, a.. modern combat ci ako sa to vola.. PC je vykonom niekde uplne inde, jasne, ze ten vyrok musis chapat inac, nie len porovnavanim polygonov a fps...
shaggy22.03.2017 - 14:13 Trvalý odkaz
Chyba je napisat, ze mobilne hry sa priblizuju tym na PC... to proste nie je pravda. Kvalita deja, spracovanie, grafika, zvuk, ovladanie, hratelnost...to sa s nijakym mobilnym zariadenim neda porovnavat.
Inac mne sa paci "This War of Mine". Je to aj na PC, ale to som este neskusal. Chvilu som pri tom vydrzal...
Tomáš Brestovanský22.03.2017 - 19:17 Trvalý odkaz
shaggy: prečítaj si prosím vetu pred tou, ktorú cituješ. Hovorím a počítačoch spred niekoľkých rokov a minulej generácii konzol. Áno, mobilné grafické jadrá sú už výkonnejšie ako Xbox 360 a Playstation 3, niektoré dokonca dvojnásobne. Presne ako Wayne povedal, hry typu Nova 3, Modern Combat 5, Real Racing 3, Gear.Club či Godfire: Rise of Prometheus dorovnali ba aj prekonávajú grafikou staršie hry. Netreba ale zabúdať, že smartfóny a aj ich výpočtové jednotky sú XYkrát menšie ako bežné desktopy či konzoly, preto je ten pokrok vo výkone (a spotrebe) úctyhodný.
Nikde netvrdím, že grafika hier na smartfóny a tablety prekonala dnešné AAA tituly ala Witcher 3, Deud Ex Mankind Devided či Battlefield 1. Musíš ale uznať, že istý pokrok je vidieť. Veď dôkazom sú aj porty hier GTA, ktoré sme kedysi hrávali na počítačoch a dnes na to stačí bežný smartfón.
Hratelnosť, príbeh a rozsiahlosť herných svetov je ale iná pesnička, s tým súhlasím. Opäť však treba brať do úvahy veľkosť hier - majú 1-2 GB, hry na PC kludne aj 50-60 GB a fakt, že na smartfóne sa nedá pohodlne hrať dlhé hodiny. Preto majú úspech práve rôzne casual tituly. Vývoj však ide neustále dopredu a podľa mňa je len otázkou 2-3 rokov, kedy sa dočkáme portu GTA IV na smartfóny. 8 GB RAM už určite tento rok uvidíme, a som naozaj zvedavý aký výkon prinesie Snapdragon 835 a Exynos 8995.
Wayne22.03.2017 - 19:53 Trvalý odkaz
Tak ja si uzivam napriklad emulator PSX, FPse. Tekken3 je s tym najlepsia hra na Android :)