V minulom dieli sme si povedali, ako som sa dostal k ebiku, ale prečo som si vybral práve CTM Pulze Pro?
Bola to náhoda. Šiel som sa len tak pozrieť do predajne eCyklo.sk, odkiaľ som mal už predchádzajúcu skladačku, a dokonca na test aj jednu elektrickú kolobežku: I-MAX Pro - seriózna elektrická kolobežka
Vedel som, že majiteľ, predajca aj servisák sú všetko triezvi odborníci, ktorí sa mi nikdy nesnažili natlačiť len jednu značku bicykla. Dokonca sa nebáli hovoriť ani o ich nedostatkoch, absolútne vyrovnane.
Pôvodne som šiel obzrieť nejaký mestský elektrický bicykel s limitom 1800 eur, pokojne v retro dizajne s čo najsilnejšou batériou. Alebo nejaký pánsky ebike s tenkými kolesami, nech vylúčim zbytočné straty. Vedúci predajne mi však hneď vysvetlil, ako sa mýlim. Široké kolesá sú viac než vhodné, či už pri tlmení nerovností, manévrovaní okolo električkových koľajníc alebo brzdení. Že sa širokých kolies nemám báť, veď to nebude fat bike.
Skrátka, namiesto mestského elektro bicykla s lacnými komponentmi som odchádzal s CTM Pulze Pro za 1900 eur so vzduchovou vidlicou, hydraulickými brzdami, pekne integrovanou batériou Panasonic s kapacitou 576 Wh (dokonca sa dalo priplatiť za Samsung s kapacitou 630 Wh) a motorom Bafang M400, ktorý je výkonný (250 W / 80 Nm), tichý a hoci jeho názov nie je tak zvučný ako Bosch, Brose, Shimano či Yamaha, niet pri ňom dôvod na obavy. To môžem dnes, po najazdení 1200 km iba potvrdiť.
Aktuálne vyrába čínsky Bafang už trochu vylepšený motor M420 alebo výkonnejší M500, tak pokojne skúste hľadať bicykle s ich použitím. O motoroch Bafang som našiel pekný článok na webe https://www.akumo.cz/stredovy-motor-pro-elektrokola-8fun-bafang
Ešte pred definitívnym prevzatím môjho CTM-ka som si kúpil aj stojan, zámok a ďalšie príslušenstvo, ktorému sa budem venovať v ďalšom dieli seriálu.
Základné parametre CTM Pulze Pro
rám ALU 6061 17'' / 19'' / 21'', vzduchová vidlica Suntour XCR34 100 mm, desaťrýchlostná prehadzovačka Shimano Deore RDM6000GS, zadná kazeta Shimano CSHG500 10speed 11-42 zubov, pneu WTB Trail Boss vpredu 29'' x 2,4, vzadu 29'' x 2,25, sedlovka CTM 350 x 31,6 mm, sedlo WTB VOLT comp, elektrický motor Bafang MaxDrive M400 250 W, 80 Nm, 3,9 kg, odnímateľná uzamykateľná batéria Panasonic Li-Ion 576 Wh (36 V, 16 Ah), nabíjačka SHC-8100LC charger 90 W (output 36 V / 2 A), celková hmotnosť 23 kg + zámok + fľaša s vodou + nosič...
Prvé dni
Prechod zo starého 26-palcového "horáku" na moderné 29-palcové delo bol extrémny. Najprv som sa sám seba pýtal, prečo som si nekúpil menší, s ľahšou manévrovateľnosťou na lesných cestách aj mestských chodníkoch, ale tento pocit sa o pár dní zmenil na radosť z veľkých kolies, ktoré krásne vyrovnávajú nerovnosti ako v meste, tak v lese. Aj tu sa potvrdilo, že je len dobre, že som si nechal v obchode poradiť.
Prvé týždne som naplno využíval maximálnu pomoc motora (v mojom prípade piaty stupeň z piatich), no časom sa človek vybúri, pochopí zopár súvislostí a ostane jazdiť na dvojke, trojke, maximálne štvorke.
Hlavne žiaden e-shop
Ak váhate, či kúpiť takýto drahý bicykel v normálnom obchode alebo v e-shope, určite vám radím využiť služby kamennej predajne so servisom. V tomto smere sa neoplatí šetriť. Či sa pôjdete na elektrické bicykle pozrieť do mnou odporúčanej predajne eCyklo, alebo zavítate niekde inde, kde vám tiež dobre poradia, na tom nezáleží. Dobrý cyklo obchod nájdete snáď v každom meste. Hlavne si nenechajte tlačiť jednu značku (elektrických) bicyklov, podebatujte o motoroch, údržbe a servisných službách.
Ebike je už seriózny stroj, a tak by ste mali aspoň raz ročne (dať) prekontrolovať brzdy, utesnenie motora, dotiahnuť skrutky, doladiť prehadzovačku, možno dopumpovať tlmiče, skontrolovať pneumatiky...
Pred kúpou tohto CTM-ka som uvažoval, že si nejaký e-bike požičiam. Lenže teraz viem, že by som po tých pár hodinách ani len netušil, čo si o tom celom myslieť. Bol by som tak či tak nadšený, určite by ma šokovala hmotnosť, určite by som polovicu batérie vymlátil na najvyššej pomoci elektromotora a prd tomu celému rozumel. To neznamená, že si to nemáte skúsiť. Videl som napríklad milú ponuku, že po kúpe bicykla obchod cenu za víkendové zapožičanie ebiku odpočítal. Takže, ak máte v okrese takýto cykloshop, ktorý bicykle požičiava, predáva aj servisuje, určite si ebike kúpte tam. A radšej sa spýtajte na nejakú zľavu, než aby ste si kupovali takto drahý stroj cez eshop, len z dôvodu, že ušetríte sto eur.
Odblokovanie motora
Elektrický motor vám, v rámci legislatívy, bude pomáhať len do rýchlosti 25 km/h. To v praxi znamená len do kopca a pri rozjazdoch. Poviem to priamo: legislatíva limituje pomoc elektromotora na elektrických bicykloch do 25 km/h, čo je fakt málo. Osobne som za zvýšenie tohto limitu na 30 km/h. A tak množstvo ľudí uvažuje nad odomknutím tejto poistky. Vtedy sa už ebike stáva nespôsobilým na cestnú premávku - ani na cestu, ani na cyklotrasu - môžete ho akurát tak tlačiť a blázniť sa na ňom v lese. Lenže, je to úplne iný zážitok! Zrazu váš ebike dostáva zmysel!
To vôbec neznamená, že na ňom budete robiť hovadiny. Ale zrazu bude slúžiť na všetko, čo ste si predstavovali. Ak máte možnosť, vyskúšajte si to.
Odblokovanie nie je možné na každom bicykli, niektoré elektromotory sa tomu bránia ako čert krížu, iné sú povoľnejšie. Túto tému však radšej otvorte v obchode s elektrickými bicyklami, ja sa jej viac radšej nebudem venovať, lebo by to mohlo byť považované za propagáciu niečoho nelegálneho. A to by som nerád.
Aký motor si vybrať?
Netrúfam si mudrovať, ktorý motor je lepší. Jeden je menší, iný zase tichší, ďalší zaberá plynulejšie... K mnou používanému Bafang M400 nemám žiadne výhrady. V ničom ma nesklamal, nehučí, zaberá plynule a iba vtedy, keď aspoň trochu tlačím do pedálov. A aj tých 5 výkonnostných stupňov je tak akurát. Počul som, že niektoré (tuším Shimano alebo Yamaha) majú len tri asistenčné stupne a to už nie je dostatočné. Prvý stupeň totiž nepoužívam vôbec; keď idem s niekým, kto má normálny bicykel, väčšinou idem s vypnutou pomocou alebo "na dvojke"; trojku používam najčastejšie, ale keď sa už blížim domov a mám ešte dostatok šťavy v batérii, prepnem na štvorku, nech je veselšie; piaty stupeň som použil len párkrát, v prvých týždňoch. Spotrebúva totiž priveľa energie a pokrok oproti štvrtému stupňu už nie je taký výrazný.
Celkovo ma ebike stále baví. Je to opacha ťažká 25 kilogramov, ale ponúka všetko, čo potrebujem. Teraz snívam o dlhšom výlete, na ktorom by som najazdil aspoň 100 km denne s nízkou úrovňou asistencie (druhý stupeň). Tak snáď takému nápadu ešte bude počasie priať. No pravdou je, že aj po Bratislave bežne najazdím 60 km denne. Len nie vždy mi praje počasie, pracovné či súkromné povinnosti. A tak stále striedam auto, MHD a elektrický bicykel. Keby som však žil niekde v kopcoch so zlou dostupnosťou hromadnej dopravy, sedel by som na elektrickom bicykli asi ešte častejšie.
Nabudúce, v treťom dieli tohto mini seriálu zhrniem moje dlhodobé skúsenosti s CTM Pulze Pro, porozprávam o reálnom dojazde, nabíjaní a príslušenstve k bicyklu. Veľmi sa teším aj z komentárov pod prvým článkom. Ak máte akúkoľvek skúsenosť s ebikom, sem s ňou. Oceníme nielen chválu, ale aj kritiku.
Diskusia k článku:
M07.10.2019 - 11:02 Trvalý odkaz
K tej kritike...keď už ste sa snažili porovnávať s inými motormi, tak by ste o nich mali niečo vedieť. Práve motory Shimano (E7000 a E8000) sú považované medzi ebajkermi za to NAJ čo je na trhu dostupné. Nehodnotím BAFANG a Vám by som radil zdržať sa hodnotenia Shimana s tým čo ste "počuli", že ich výkon nie je "dostatočný" :)
Richard Hombauer07.10.2019 - 16:42 Trvalý odkaz
In reply to K tej kritike...keď už ste… by M
Nikde som nenapísal, že výkon Shimano motorov je nedostatočný, ale že môže byť nedostatočne odstupňovaný. A to je veľký rozdiel. ;)
M08.10.2019 - 06:31 Trvalý odkaz
In reply to Nikde som nenapísal, že… by Richard Hombauer
To je síce rozdiel, ale tiež je to hlúposť. Pretože práve Shimano je známe svojim výborným senzorovým vyladením záberu. Práve preto nepotrebuje 5 stupňov ako Bafang, ktorý za neplynulý záber kritizujú ;) A dokonca ani 4 stupne ako Bosch. Znovu hovorím. Radšej sa raz previesť ako vypisovať mudrosti z počutia.
Richard Hombauer08.10.2019 - 09:39 Trvalý odkaz
In reply to To je síce rozdiel, ale tiež… by M
jasne, beriem. idem na to inak nez ostatne weby - kupil som si ebajk, nech sa s nim poriadne zoznamim. nekritizujem konkurenciu, tak to vnimas ty. len som sa pokusil nacrtnut, ze medzi motormi su nejake rozdiely, napriklad v odstupnovani asistencie. nikde nepisem, ze Bafang je najlepsi. len pisem, ze ho netreba zatracovat, nemal som s nim jediny problem. iba pri stupani do velmi, velmi strmeho kopca na najslabsom prevode s najsilnejsou asistenciou som si vsimol mierne zmatocne zaberanie. ale tak sa tym bajkom ani nema jazdit, to nie je motorka. :) velmi sa tesim z tvojich aj inych komentarov, nik uceny z neba nespadol. vyznam clanku je vsak niekde inde - zasvatit ostatnych do temy ebajk. a som vdacny za kazde doplnenie. :)