Pošta už oznámi zásielku SMS-kou a kolok zaplatíte aj cez aplikáciu

Slovenská pošta zaviedla dve novinky, ktoré nám majú uľahčiť život. Známy žltý lístok nahradí SMS-ka alebo e-mail a jednoduchšie môže byť aj platenie správnych poplatkov kolkami. Cez mobilnú aplikáciu.

Žltý lístok, oznamujúci zvyčajne nejakú dôležitú zásielku alebo balík, pozná každý z nás. Niekedy ho však môžeme v schránke prehliadnuť, prípadne sa občas stratí. Alebo sme odcestovaní a ani netušíme, že nám poštárka nejaký lístok do schránky vhodila.

Slovenská Pošta priniesla od 1. februára 2016 novú službu, ktorá nahradí žlté lístočky. Oznámi nám uloženie zásielky prostredníctvom SMS správy alebo e-mailu. Má to však háčik. Služba je poskytovaná iba držiteľom Poštových kariet pre Občanov.

Aktivácia služby Elektronické oznamovanie zásielok (eOZ) je možná, bohužiaľ len osobne, na ktorejkoľvek pošte. Stačí vypísať žiadosť. Nemáte ešte Poštovú kartu? Nevadí. Aj tú si vybavíte na počkanie. Len vypíšete ešte jedno tlačivo navyše.

Kto si myslí, že ušetrí čas vypĺňaním tlačiva na pošte a radšej ho donesie už vyplnené, stiahnutím PDF dokumentu zo stránky pošty, mýli sa. Upozorní ho hláška, že tento formulár nie je podporovaný verziou aplikácie a odporučí nainštalovanie aktuálnej verzie Reader od Adobe. V novom okne internetového prehliadača, ktoré sa vám po kliknutí na odkaz otvorí, tak formulár nevyplníte. S dokumentom vo formáte XLS problém nebol.

Poteší, že služba je bezplatná. Kto si novú službu neaktivuje, tomu budú stále chodiť žlté lístočky, pošta ich neruší.

Keď už budete mať vybavenú Poštovú kartu, môžete na ňu zbierať bonusové body za využívanie služieb, nabiť ju kreditom a použiť tak na platenie za poštové služby pri prepážke. To sa zíde hlavne vtedy, keď potrebujete súrne poslať list a v peňaženke nemáte potrebnú hotovosť. Alebo pošlete na poštu s listom a kartou svoje dieťa a nemusíte sa báť, že zverené peniaze stratí. Žiadne totiž nepotrebuje, stačí mu karta. No bude musieť vedieť PIN karty, pretože ten potrebujete pri každej bezhotovostnej transakcii.

Druhou novinkou je mobilná aplikácia E-kolok, ktorá je v Google Play už mesiac, ale zo strany Slovenskej pošty nie je nijak propagovaná. A pritom vie uľahčiť a zjednodušiť platenie správnych či súdnych poplatkov. Bez hľadania samoobslužných platobných terminálov alebo nutnosti zakúpiť si potrebný kolok na pošte.

V aplikácii sa najskôr musíte zaregistrovať, buď ako občan alebo firma a vytvoriť si bezpečnostný PIN kód. V menu nájdete často používané služby s cenníkom i históriu vami zaplatených služieb. Alebo si potrebnú službu vyberiete zo zoznamu, prípadne zadáte jej ID kód. Platíte prostredníctvom platobnej karty zadaním údajov o karte cez zabezpečenú platobnú stránku.

Po úspešnom zaplatení vám aplikácia vygeneruje QR kód eKolku, ktorý úradník načíta pomocou čítačky. Pozor: platnosť zakúpeného eKolku je 30 dní. Stornovať ho môžete v deň zakúpenia, neskôr len osobne na niektorej zo slovenských pôšt.

E-kolok je zatiaľ bezplatne dostupný len pre zariadenia s operačným systémom Android 4.4 a novším. Návod na platenie úhrady cez mobilnú aplikáciu nájdete na tejto stránke

Zdroj: posta.sk

Diskusia k článku:

Začať diskusiu