V marci 2018 opustil Uber na základe rozhodnutia bratislavského súdu dočasne náš trh.
Konkurenčnej firmy Taxify (v marci 2019 sa premenovala na Bolt) sa to ale nedotklo a naďalej na Slovensku ponúkala svoje služby. Odborná diskusia k úprave zákona o cestnej doprave priniesla v apríli tohto roka novelu, ktorej sa musel prispôsobiť nielen Uber, ale aj ostatné spoločnosti prevádzkujúce alternatíve taxislužby.
Hlavným problémom bol (a stále je) nedostatok vodičov, ktorí spĺňajú zákonné požiadavky, a tak sa zákazníci musia od apríla obrniť trpezlivosťou. Nedostatok šoférov má za následok dlhé čakacie časy, niektorým sa dokonca stalo, že pôvodne potvrdená objednávka bola po niekoľkých minútach zrušená. Problém nastal aj vtedy, ak ste chceli počas jazdy zmeniť trasu, napríklad vyzdvihnúť kamaráta a podobne. Vodič nevedel zadať nový bod prejazdu do už existujúcej trasy.
Postrehom s Boltom po legislatívnej úprave sme sa venovali aj na našom facebookovom účte Fony.sk. Negatívne skúsenosti sme nemali len my, ale aj ostatní čitatelia, a tak sme oslovili zástupcu firmy s otázkami:
1/ Bolt už dlhší čas ponúka pevnú cenu pred začatím jazdy, čím zákazník získa jasný prehľad o tom, koľko za odvoz zaplatí. Problém nastáva vtedy, ak cestujúci počas jazdy potrebuje zmeniť trasu, vyzdvihnúť / vyložiť kamaráta a podobne. Má vodič možnosť takéto situácie riešiť alebo nemôže vybočiť z trasy?
Odpoveď: Cena za jazdu musí byť podľa platnej legislatívy dohodnutá vopred. V tomto bode bohužiaľ zákon nereflektuje realitu v prípade, že chce cestujúci zmeniť trasu počas jazdy. Všetky platformy sa s tým zatiaľ musia vysporiadať. Momentálne však pracujeme na technickom prevedení, ktoré by malo zlepšiť používateľskú skúsenosť, a bolo možné poskytnúť cenu dopredu aj v prípade, že cestujúci zmení cieľ alebo trasu jazdy.
2/ Ľudia si sťažujú aj na rušenie objednávok a dlhý čas, kým nájdu voľné auto. Existuje riešenie?
Odpoveď: Vydávanie licencií zabralo nejaký čas, a tak sa žiaľ stalo, že bol v uliciach nižší počet áut, než ten, na ktorý sme boli zvyknutí. Situácia sa ale každým dňom zlepšuje a už teraz je omnoho lepšia, a dojazdové časy sú kratšie. Neustále pracujeme na tom, aby boli dojazdové časy rovnaké, alebo ešte lepšie než tie, na ktoré boli cestujúci na Slovensku zvyknutí.
Naše skúsenosti nie sú ani po takmer dvoch mesiacoch od uvedenia nových pravidiel ideálne. Na voľný taxík treba veľakrát čakať viac než desať minút, aj keď sa nachádzate v centre mesta, kde býva kumulácia taxíkov najvyššia. Dnes, v doobedňajších hodinách, dokonca nebolo voľné žiadne vozidlo, a to ani neprší. Často sa na displeji zobrazuje upozornenie o vyššej cene z dôvodu zvýšeného dopytu. Ako vidno z prvého screenshotu, ani po takmer hodine čakania sa situácia s dostupnosťou nezlepšila.
Treba priznať, že podobné problémy s nedostatkom vodičov a vyššou cenou má aj Uber. Preto je v poslednom období mojím častým riešním použitie konkurenčného Hopinu. Čakaciu dobu má vďaka dostatku licencovaných vodičov výrazne kratšiu a cenu porovnateľnú. Občas bola dokonca nižšia než mi ponúkal Bolt či Uber. Aké sú vaše skúsenosti s podobnými službami? Budeme radi, ak sa o ne podelíte v diskusii pod článkom.
Diskusia k článku: