T-Mobile: hospodárske výsledky za rok 2008

T-Mobile včera zverejnil svoje hospodárske výsledky. To najzaujímavejšie z nich skúsim samostatne vytiahnuť.

Penetrácia mobilných telefónov na Slovensku sa v posledných rokoch vyvíjala podľa T-Mobilu nasledovne:

2005 - 84 %

2006 - 90 %

2007 - 107 %

2008 - 101 % -> 5,4 mil. aktívnych SIM kariet

Z celkového počtu 5,4 mil. aktívnych SIM kariet patrilo podľa T-Mobilu 2,9 mil. Orangeu (53,7 %), 2,2 mil. T-Mobilu (40,7 %) a 0,3 mil. O2 (5,5 %).

Zaujímavý je nárast podielu zákazníkov fakturovaných služieb T-Mobilu zo 49 % v roku 2007 na 58 % v roku 2008.

Dôležitým výsledkom je aj spokojnosť zákazníkov s danou spoločnosťou, ktorej výškou sa pýši hlavne O2. Podľa internej metodiky celej skupiny T-Mobile patria slovenskí zákazníci k najspokojnejším. V Maďarsku dosahuje spokojnosť s T-Mobilom 95 %, na SLovensku 81 %, v ČR 79 %, v Spojenom kráľovstve 73 %, v Chorvátsku 72 %, v Rakúsku 71 %, Poľsku 67 %, v Nemecku 59 %.

Vývoj celkových výnosov T-Mobilu:

2005 - 14,60 mld. Sk

2006 - 15,97 mld. Sk

2007 - 17,20 mld. Sk

2008 - 17,82 mld. Sk

Výnosy z mobilných služieb T-Mobilu:

2007 - 16,1 mld. Sk

2008 - 16,8 mld. Sk (nárast +4,2 %)

Podľa T-Mobilu nastala v tomto ukazovateli v Orangei takmer stagnácia (23,3 mld. Sk v roku 2007 a 23,9 mld. Sk výnosov z mobilných služieb v roku 2008).

ARPU (priemerný podiel výnosov na zákazníka určený váženým priemerom medzi pre- a post-paid službami):

2007 - 593 Sk mesačne (101 minút na zákazníka -> 5,87 Sk/min.)

2008 - 597 Sk mesačne (114 minút na zákazníka -> 5,24 Sk/min.)

A čo nás ešte zaujíma? No predsa dátové služby bez SMS a MMS:

2006 - výnosy 0,669 mld. Sk (184 000 zákazníkov)

2007 - výnosy 0,983 mld. Sk (456 000 zákazníkov)

2008 - výnosy 1,245 mld. Sk (601 000 zákazníkov)

Z tohto vyplýva, že už 26 % zákazníkov T-Mobilu v minulom roku aspoň raz využilo služby GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA alebo Rýchly internet (dnes Mobilný internet), pričom priemerne preniesli 1,4 GB dát mesačne.

Počet zákazníkov k 31. decembru s 12-mesačnou aktivitou:

2007 - 2 367 200 (paušálnych 1 170 600)

2008 - 2 347 200 (paušálnych 1 358 900)

Počet zákazníkov k 31. decembru s trojmesačnou aktivitou:

2007 - 2 189 500 (paušálnych 1 170 600)

2008 - 2 215 300 (paušálnych 1 358 900)

Zisk pred zdanením a odpismi (EBITDA):

2007 - 6,850 mld. Sk

2008 - 7,098 mld. Sk

fotka

Tlačová správa:

BRATISLAVA, 10. marca 2009 - Úspešný rok 2008 pre T-Mobile Slovensko: rast výnosov, posilnenie kvality zákazníckej bázy a vyššie využívanie dátových služieb

- pokračujúci rast výnosov na úroveň 17,818 mld. Sk

- posilnenie segmentu zmluvných zákazníkov o 16 percent

- exponenciálny nárast dátovej spotreby zákazníkov a celkového využívania nehlasových služieb

- vysoký stupeň zákazníckej lojality a rekordne nízky odlev zmluvných zákazníkov počas celého roka 2008

„Rok 2008 považujem za ďalší veľmi úspešný rok pre spoločnosť T-Mobile Slovensko. Dosiahli sme celkový rast výnosov takmer o 4 percentá a na saturovanom trhu s viac ako 100-percentnou penetráciou sa nám darilo skvalitňovať našu zákaznícku bázu a jej správanie. Zaznamenali sme 16%-ný nárast zmluvných zákazníkov, výrazné zvýšenie používateľov mobilného internetu, viac ako osemnásobné zvýšenie dátovej prevádzky pri internete v mobile a navyše aj celkový nárast používania nehlasových služieb. Zároveň si udržiavame vysokú lojalitu našej bázy a napriek vysokému tlaku zo strany konkurencie sme zaznamenali minimálny odlev zmluvných zákazníkov, čo potvrdzuje naše zameranie na výbornú zákaznícku starostlivosť,“ sumarizuje uplynulý rok generálny riaditeľ T-Mobile Slovensko Milan Vašina.

Posilňovanie segmentu zmluvných zákazníkov

K 31. decembru 2008 využívalo služby spoločnosti T-Mobile Slovensko 2 347 tisíc zákazníkov. Z pohľadu rozdelenia zákazníkov dominuje segment zmluvných zákazníkov, ktorý koncom roka 2008 už dosiahol hranicu 58 percent z celkového počtu zákazníkov.

K 31. decembru 2008 evidoval T-Mobile Slovensko 1 359 tisíc zmluvných zákazníkov a 988 tisíc zákazníkov predplatených kariet.

V rámci metodiky 3-mesačnej aktivity SIM kariet dosiahol T-Mobile medziročný nárast aktívnych zákazníkov o 26 tisíc, čo potvrdzuje trend posilňovania kvality zákazníckej bázy.

„Výrazný dvojciferný nárast počtu zmluvných zákazníkov potvrdzuje náš segmentovaný prístup, zohľadňovanie špecifických potrieb viacerých zákazníckych skupín a optimálne portfólio so štyrmi typmi mesačných programov – Vo veľkom, Viac, Relax a Fix. Pre biznis segment sme významne obohatili skladbu programov Podnikateľ o najpoužívanejšie služby a vytvorili ďalšie špeciálne riešenia,“ komentuje úspešné ťaženie v oboch segmentoch generálny riaditeľ T-Mobilu Milan Vašina.

Spoločnosť T-Mobile Slovensko si aj naďalej udržiava veľmi nízky odlev zmluvných zákazníkov (tzv. churn) napriek výraznej snahe konkurenčných mobilných operátorov na trhu. V kľúčovom predvianočnom období sa navyše T-Mobilu podarilo dosiahnuť vynikajúce výsledky aj v získavaní nových zákazníkov z trhu a v prenesení väčšieho počtu zákazníkov do svojej bázy v rámci služby prenositeľnosti čísla.

Pri hlasových službách uviedol T-Mobile už začiatkom roka nový druh programu Vo veľkom, ktorý obsahuje najpoužívanejšie mobilné služby v jednom balíku a postupne sa stal bestsellerom v tomto segmente služieb. Výrazný úspech zaznamenala aj obľúbená akcia Paušál pre blízkeho, ktorá vyvrcholila vianočným kupónom so zľavou až vo výške 75 percent.

„Počas celého roka 2008 sme predstavili všetkým zákazníkom množstvo historicky výhodných akciových ponúk, ktoré kulminovali v mimoriadne úspešnej vianočnej kampani s akciou na neobmedzené množstvo posielania SMS správ, výraznými zľavami na paušály pre svojich blízkych či hi-end telefóny,“ sumarizuje Milan Vašina.

Exponenciálny nárast používania nehlasových služieb

T-Mobile zaznamenal rekordný nárast používania dátových služieb i pozitívnu zmenu správania zákazníkov, a to najmä v druhom polroku 2008.

Vďaka slovenskej premiére očakávaného prístroja iPhone 3G a špeciálnych programov iTariff sa postupne začalo výrazne zvyšovať používanie mobilného internetu.

T-Mobile pokračoval v orientácii na dátové služby a ich využívanie zákazníkmi vo väčšej miere výraznými zľavami hi-end telefónov v poslednom kvartáli roka 2008 a paralelným ponúkaním jedinečnej ponuky web ‘n’ walk giga. Aj vďaka tejto ponuke sa bestsellerom posledného štvrťroka 2008 stala Nokia N95 8GB, čo je historicky prvý hi-end prístroj na čele rebríčka predaja mobilných telefónov.

Popri dátovej spotrebe stúpol aj počet aktívnych používateľov dátových služieb, ktorý koncom roka 2008 predstavoval viac ako 600 tisíc používateľov.

„Rok 2008 patril v T-Mobile jednoznačne rozšíreniu dátových služieb, ktoré využíval už každy štvrtý zákazník. Zároveň sa výborne darilo internetu v mobilných telefónoch, kde zabodoval najprv iPhone 3G, neskôr Nokia N95 8GB a iné modely, vďaka ktorým narástol objem prenesených dát viac ako osemnásobne,“ bilancuje Vašina.

Vysokú mieru využívania potvrdzuje aj ďalšia dátová služba – širokopásmové pripojenie do internetu T-Mobile mobilný internet, pri ktorej priemerná prevádzka na jedného zákazníka už dosahuje 1,4 GB, čo opakovane predstavuje jednoznačné prvenstvo v objeme prevádzky v skupine T-Mobile International.

Segment nehlasových služieb sa počas roka rozširoval aj o viaceré obsahové či internetové služby ako napríklad SMS cestovný lístok v MHD Bratislava a o ďalšie novinky rozširujúce funkcionalitu mobilných telefónov v každodennom živote používateľov.

V priebehu roka 2008 ponúkla spoločnosť zákazníkom veľké množstvo exkluzívnych telefónov ako napríklad Nokia 6650 vytvorená iba pre skupinu T-Mobile International, sériu vlastných nových zariadení MDA (MDA Touch, Compact IV, Vario IV) a aj exkluzívne zaradenie svetových bestsellerov ako napríklad Sony Ericsson K770i a T700i, LG KC 550 a uvedenie Sony Ericssonu XPERIA™ X1 v slovenskej premiére.

Finančné výsledky za rok 2008

„Spoločnosť T-Mobile Slovensko potvrdila v roku 2008 svoju výbornú pozíciu na mobilnom telekomunikačnom trhu takmer 4%-ným rastom celkových výnosov. Rast v tomto ukazovateli bol dosiahnutý vďaka výraznému posilneniu kvality zákazníckej bázy a najmä segmentu zmluvných zákazníkov, ktorý sa už postupne blíži k hranici 60 percent,“ komentuje finančné výsledky za rok 2008 zastupujúca výkonná finančná riaditeľka T-Mobile Slovensko Silvia Némethová.

K 31.12.2008 dosiahli celkové výnosy úroveň 17,818 miliardy korún, v roku 2007 boli na úrovni 17,203 miliardy Sk.

T-Mobile Slovensko dosiahol za rok 2008 zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA) vo výške 7,098 miliardy Sk. Nárast EBITDA je rovnaký ako rast celkových výnosov, t.j. takmer štyri percentá. Zvýšenie na tejto úrovni je ovplyvnené predovšetkým výraznými investíciami smerom k zákazníkom počas celého roka a najmä vo štvrtom kvartáli 2008.

Spoločnosť T-Mobile Slovensko dosahuje v priebehu niekoľkých posledných rokov stabilný celkový priemerný výnos na zákazníka (ARPU) – v roku 2008 sa mierne zvýšil z 593 na 597 Sk. Nárast bol dosiahnutý aj v segmente predplatených kariet, čo potvrdzuje postupné skvalitňovanie celkovej zákazníckej bázy.

Motorom rastu výnosov boli už tradične predovšetkým mobilné dátové služby, ktorých výnosy stúpli o 27 percent a prispeli tak k nárastu podielu nehlasových služieb na ARPU zo 17,4% v roku 2007 na 18,2% v uplynulom roku.

„Celkový rast ARPU je spôsobený výrazným posilnením segmentu zmluvných zákazníkov a zvýšením počtu zákazníkov využívajúcich nové formy nehlasových služieb, ktoré boli uvedené do portfólia a zákazníci si ich rýchlo osvojili a začali pravidelne používať,“ konštatuje Silvia Némethová.

Počas roka 2008 výrazne rástla celková používanosť všetkých foriem služieb. Popri rekordnom náraste v oblasti dátových služieb sa zvýšilo využívanie služieb aj v hlasovom segmente či v oblasti SMS správ vďaka úspešnej vianočnej kampani na posielanie bezplatných víkendových SMS správ pre všetkých zákazníkov.

„Naši zákazníci už mesačne prevolajú 114 minút a medziročne zvýšili svoju prevádzku o viac ako 13 percent. Priemerná cena za minútu pritom kontinuálne klesá, o čom svedčí porovnanie s ukazovateľom ARPU – naši zákazníci tak volajú čoraz viac a pritom lacnejšie,“ vysvetľuje Silvia Némethová.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu