Je streda ráno a Pavol Lančarič, generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko, prezentuje novinárom krátky pohľad na ekonomické výsledky za posledných šesť rokov aj víziu spoločnosti do budúcnosti.
Medzi kľúčové faktory ovplyvňujúce čoraz nižšie výnosy patrí horšia ekonomická situácia krajiny, počas ktorej ľudia obmedzujú svoje výdavky, silné regulačné tlaky (hlavne na roamingové ceny a terminačné poplatky) a samozrejme silná konkurencia. Podľa Orangeu prebieha na trhu príliš agresívny boj o zákazníka, ktorý tlačí ceny dole. Tie logicky ovplyvňujú aj výnosy a tie zas majú následný vplyv na investície firmy.
Pri pohľade na európsky trh klesajú výnosy mobilných operátorov takmer v celej Európe, pričom poklesom najviac trpia trhoví lídri. Spoločným dôvodom je klesajúci priemerný výnos na jedného zákazníka (ARPU). Kým v roku 2008 bol mesačný výnos v Orangeu v priemere 22 eur, v roku 2012 priemerný zákazník Orangeu zaplatil za služby operátora iba 17 eur mesačne. Mzdy rastú, ceny energií a platy zamestnancov firmy tiež, no zákazník za pestrejšie služby platí menej a menej.
výnos na jedného zákazníka na vybraných trhoch
Prečítajte si: Orange: hospodárske výsledky za rok 2012 (20. 2. 2013)
Posledný veľký regulačný vplyv roamingových cien nastane tento rok, preto Orange očakáva ešte jeden mierny pokles výnosov. Ďalšia vlna regulácie by mala prísť v júli roku 2014, kedy by sme mali platiť za 1 MB dát v roamingu maximálne 0,20 € bez DPH.
Neskôr by mala prísť stabilizácia. Podľa slov Pavla Lančariča totiž už nebude čo regulovať. Orange Slovensko si však stále drží jeden z najväčších trhových podielov v Európe. Kým v roku 2007 to bolo 53,6 %, v roku 2012 presne 46,4 %. Napriek poklesu trhového podielu si operátor udržiava významný podiel na výnosoch trhu, až 51,4 %.
Orange aktuálne prechádza neľahkou skúškou a svoju pozíciu na trhu si chce udržať dôverou zákazníkov. Čo za posledné roky stratil operátor na hlase, to aspoň z časti získal na dátach a službách.
Zaujímavo vyznieva aj informácia o dvojnásobnom náraste prenesených čísel od konkurencie. Najväčší nárast bol koncom minulého roka po zavedení benefitu 150 € za prenos čísla. Na druhej strane, odliv zákazníkov sa stabilizoval. Podľa Pavla Lančariča nie je na našom trhu priestor pre ďalšieho operátora a návratnosť vynaložených investícií do budovania siete by boli otázkou dlhých rokov. Keby bol v koži štvrtého operátora, vybral by si na investovanie, podľa vlastných slov, inú krajinu než Slovensko.
Bilancia roka 2012
- 1,229 mil. komerčných operácií
- 2,852 mil. zákazníkov mobilných služieb (687 492 zákazníkov predplatených služieb a 2 164 569 zákazníkov fakturovaných služieb)
- 82 000 zákazníkov fixných služieb
- 896 000 zákazníkov mobilných dátových služieb
- 21 018 zákazníkov DSL služieb
- 5 278 zákazníkov Orange TV
- 55 562 zákazníkov FTTH (optická sieť)
Medzi strategické iniciatívy patrí Orange TV a internet cez DSL, kde Orange vidí v budúcnosti potenciál. V roku 2012 zaznamenal nárast zákazníkov televízie o 42 % a zákazníkov fixného internetu o 49 %.
Program WOW predstavený v júni minulého roka využíva 476-tisíc zákazníkov, čo je približne štvrtina z fakturovaných služieb. Viac než 55 % zákazníkov s programom WOW má aktivovanú nejakú formu nekonečna a takmer 70 % zákazníkov si zvolilo niektorú zo segmentovaných ponúk. Najobľúbenejšia segmentovaná ponuka je Maximum 2 s mesačným poplatkom 39,99 €, čo môže byť pre niektorých prekvapením. Pre tento paušál sa rozhodla takmer štvrtina zákazníkov, ktorí si volili niektorú zo segmentovaných ponúk.
Prekvapením je aj číslo predaných tabletov za rok 2013. Tých sa predalo vyše 30 000 kusov. Strategickou líniou operátora do budúcnosti sa stali "dvojičky" - predaj dvojice tablet a smartfón, ktorú priniesol Orange len nedávno. Operátor chce čoraz viac presadzovať predaj telefónu spolu s tabletom a dátovým balíkom.
Prečítajte si: Orange: dvojica tablet a smartfón za 1 euro (19. 2. 2013)
K zvýšeniu penetrácie internetu v mobile prispela aj aplikácia Orange GO, ktorá zaznamenala 150 000 stiahnutí. Dátová prevádzka zákazníkov využívajúcich Internet v mobile v roku 2012 stúpla o 289,7 % a počet zákazníkov využívajúcich Internet v mobile stúpol na viac než 640-tisíc. Medziročný nárast dátovej prevádzky o 14 % tvoril až štvrtinu celkových výnosov. Priemer počtu prenesených mobilných dát vychádza na jedného zákazníka za mesiac približne 300 MB. Do priemeru sa však počítajú aj zákazníci bez dátového balíka. Je to veľmi všeobecné číslo, niektorý zákazník prenesie pár megabajtov, inému sú málo aj 2 GB.
Lančarič sa pozastavil aj nad správaním zákazníkov, ktorí aj po zvýšení poplatku za platenie faktúry v predajni (1,20 €) chodia každý mesiac riešiť svoje úhrady práve tam. Takýchto zákazníkov je vyše 90-tisíc. Pritom môžu na platenie využiť oveľa lacnejšie spôsoby. Lančarič by tiež uvítal vyšší počet zákazníkov, ktorí si telefóny a služby objednávajú cez internet. Veľa z nich stále uprednostňuje osobný kontakt s predajcom a veľakrát prichádzajú aj s vytlačenou ponukou z e-shopu. Nákup tak stopnú tesne pred ukončením objednávky a radšej navštívia predajňu.
Orange má 136 predajní v 105 mestách na Slovensku. Každý mesiac tak do každej predajne príde približne 662 ľudí zaplatiť faktúru. To je takmer 22 ľudí každý deň v každej predajni.
graf: orange
V roku 2012 investoval Orange spolu 87 miliónov eur, pričom do dostupnosti a kvality mobilných dát i rozšírenia ponuky služieb išlo 49,5 miliónov eur. Bolo vymenených celkovo 1 963 základňových staníc, čo prinieslo zvýšenie spoľahlivosti a energetické úspory o 34 %. Ku kľúčovým investičným projektom patril aj Orange TechPark či Virtuálna ústredňa.
Dátové služby budú patriť medzi hlavné investície aj v budúcnosti. Na programe dňa je získanie licencie na siete štvrtej generácie, ktorá je pre Orange dôležitá. Koľko za ňu ponúknu generálny riaditeľ neinformoval, povedal však, že majú svoj strop. Náklady na vybudovanie 4G siete odhadol na minimálne 100 miliónov eur. Telekomunikačný úrad zatiaľ tender na 4G licenciu nevyhlásil. Generálny riaditeľ sa nevyhýba ani možnosti zdieľania sietí s O2 aj Telekomom. Všetko je ale zatiaľ iba v rovine úvah a jednaní.
Lančarič priznal, že nárast dátovej prevádzky môže mať na svedomí aj čoraz častejšie používanie VoIP služieb ako je napríklad Skype. V krátkom čase chce podniknúť "obranné kroky", podrobnosti však neprezradil. Blokovanie VoIP volaní to vraj nebude. Ako chce operátor obmedziť používanie hlasu cez dáta sa možno dozvieme už v krátkom čase.












Diskusia k článku:
Manobb 08.03.2013 - 20:12
Jáj bože, ochraňuj nás od tých oranžových názorov ...: "Mzdy rastú, ceny energií a platy zamestnancov firmy tiež, no zákazník za pestrejšie služby platí menej a menej." ... nech nám je zákazníkom prepáčené, že nie sme ochotní platiť za ich "pestrejšie služby" nimi stanovené predražené ceny (vyššie, ako napr. v nemecku, Rakúsku, Francúzsku, kde sú mzdy ešte omnoho vyššie ako u nás) ... nech nám je prepáčené, že pred platením drahých služieb oranžových (áno, aj ružových a modrákov) uprednostňujeme radšej platby za byt, energie, oblečenie, obuv a najmä stravu ... nech je nám prepáčené, že chceme radšej žiť v teple v kruhu rodiny a s plnými žalúdkami a že odmietame byť hladní, smädní, bosí, nahí a bez strechy nad hlavou, aby sme naplnili SEN oranžových platiť rovnako ako v minulosti, ke´d bol život o čosi lacnejší a kedy mohli oranžoví (áno aj ružoví a modráci) ryžovať a oblbovať Slovákov o akomsi tzv. "špecifickom trhu" TAK VÁM TREBA, oranžáci, ružoví i modráci. Utierajte hubu teraz VY ...., a verte, že ju budete utierať čoraz viac a Vaše rozhýčkané povahy sa budú musieť zmeniť a a budete už muesieť prestať trepať o špecigickom trhu !!! TAK KONEČNE doprajte Slovákom rovnako výhodné paušály, ako majú oveľa bohatší Rakúšania, Francúzi, či Nemci. USKROMNITE SA ! ŠAFÁRENIA a ODLIVU FINANCIÍ UŽ BOLO AŽ-AŽ. STE NA ŤAHU ! ZLACŇUJTE, inak sa Vám bude dýchať čoraz horšie tak či tak. :-)
Peter08.03.2013 - 21:54 Trvalý odkaz
Kaslem Vam ja p. Lancaric na Vase nariekanie ze Vam klesa ARPU. KEby ste dali neobmedzene pausaly ako vedla v Rakusku kde maju 5-6x VASCIE PLATY !! a 2-3x lacnejsie pausaly, tak by sa Vam kludne ARPU ustalilo na 20€, lebo vacsina ludi by si dala nedobbmedzeny pausal, SMS a net, aj keby tam bolo FUP na 1000min 1000SMS a 5GB, bral by som to za 20€. Stale je to menej objemu ako je vedla alebo v inych krajinych KDE LUDIA ZARABAJU VIAC.
ALe ak nedate nic take, tak si musite uvedomit, ze ludia si uz nevezmu smiesnych 60minut za 17€ a stym ze budu platit za kazdu minutu navyse velke palky, ale zacinaju sa obmedzovat a setrit.
Vam sa nepaci cenova vojna? Mne sa nepaci ako zdierate Slovensky narod, ktory zaraba 500-600€, a Vy za neobmedzeny pausal bez akcii a zliav s netom a SMSkami chcete 40€ mesacne. Sa zamyslite....
A nabuduce ked sa Vas budu pytat preco su ceny tu take ine - vyssie, neodpovedajte lebo sme specificky trh, ale odpovedajte: "preto, lebo na Slovensku su ludia, ktori su ochotny platit za tu istu sluzbu ako Rakusan ovela viac, aj ked mame 5-6x mensie platy. Teda, sme krajina somarov a primitivov, cest vynimkam. Dakujeme nasim zakaznikom ze ich takto mozeme okradat. "
Erik Lörinčík10.03.2013 - 00:02 Trvalý odkaz
Pán Lančarič vie len porezať na grafy a počítať peniaze.Čo keby si zodvihol svoju ctenú riť a skontroloval svojich zamestnancov na pobočkách? Veď sa správajú k zákazníkom, ako k debilom len nech podpíšu zmluvu a platia, ako čierny.
funboy11.03.2013 - 09:51 Trvalý odkaz
"Každý mesiac tak do každej predajne príde približne 662 ľudí zaplatiť faktúru. To je takmer 22 ľudí každý deň v každej predajni." aj tento údaj vypovedá o vysokej úrovni orage zákazníkov.
http://www.youtube.com/watch?v=C9y95Tf636s :-)
Erik Lörinčík11.03.2013 - 11:10 Trvalý odkaz
To by tam museli chodiť každý deň, čo nieje možné lebo cez víkend sú predajne zatvorené.