Konkurencia pre Deezer a Spotify? YouTube spustí platenú službu

Google potvrdil, že doteraz bezplatný YouTube spustí aj obsah viažuci sa na istú formu predplatného. Ponúknuť by mal offline režim, odstránenie reklám a prehrávanie na pozadí. Videá nezávislých hudobníkov by však z YouTube mohli zmiznúť úplne.

YouTube patrí bez pochýb medzi najpopulárnejšie webové stránky na internete. Z kedysi stratovej služby sa stal mocný nástroj ovládajúci hudobný priemysel a v súčasnosti môže svojím obsahom sčasti konkurovať aj klasickým televíziám. Prepojenie s Google Hangouts totiž prinieslo aj možnosť streamovania naživo.

Celý YouTube je v súčasnosti zadarmo, používateľov však (pokiaľ vo svojom prehliadači nemajú nainštalované príslušné rozšírenia) často otravujú reklamy, ktoré možno preskočiť až po prvých piatich sekundách.

V krátkom čase ku všetkému pribudne platená hudobná služba. Google zatiaľ nezverejnil, ako presne bude jej koncept vyzerať, zdrojový kód aplikácie pre Android ale nedávno odhalil, že za poplatok umožní prehrávať hudbu (a možno aj video) bez reklám. Prehrávanie by malo byť konečne možné aj na pozadí, teda po minimalizácii aplikácie. Ak sa napríklad do webového prehrávača prepnete dnes, zvuk v slúchadlách pripojených k vášmu smartfónu sa zastaví.

Obsah by malo byť možné prehrávať aj offline - playlisty sa tak zrejme stiahnu do vnútorného úložiska podobne, ako to robí platená verzia Spotify. Je teda pravdepodobné, že jemu, Deezeru i zámorskej Pandore vyrastie nová konkurencia priamo od internetového giganta. Platený YouTube by už na začiatku mohol získať obrovský náskok najmä vďaka tomu, že k hudbe dokáže ponúknuť aj videoklipy a iný pohyblivý obsah.

ikona

Porovnanie hudobných služieb Deezer a SpotifyTelekom sa už onedlho spojí s hudobnou službou Deezer. Jeho zákazníci by tak mali dostať možnosť využívať túto hudobnú službu so zľavou. Presné podmienky zatiaľ nepoznáme, Deezer sme si však krátko porovnali s jeho najväčším konkurentom Spotify.

Nič však nemusí ísť tak ľahko, ako sa zdá na prvý pohľad. YouTube sa totiž musí dohodnúť s hudobnými vydavateľstvami, ktorým samozrejme sľúbil časť zisku z (prevdepodobne) mesačného predplatného. Dohoda s nezávislými spoločnosťami sa ale podľa všetkého buduje len veľmi ťažko. Tlačová správa združenia nezávislého hudobného priemyslu (Worldwide Independent Music Industry Network) o jej podmienkach hovorí ako o nepriaznivých a nevyjednateľných.

Špekuluje sa dokonca, že ak by skupiny a jednotlivci ako napríklad Adele, Arctic Monkeys či Radiohead (Thom Yorke mal už problémy aj so Spotify) na ponúkané podmienky nepristúpili, hrozí im vymazanie ich klipov a obsahu z celého YouTube. Zostali by len na kanáloch typu Vevo a podobných. Hoci na bezplatnom obsahu pochopiteľne príliš nezarábajú, na používateľov s otvoreným YouTube v prehliadači ich klipy pôsobia ako reklama motivujúca napríklad ku kúpe klasického CD. YouTube niektorým majiteľom kanálov platí aj pri vysokom počte zobrazení (takýchto potom označuje ako tzv. Partnerov).

Po kliknutí sa obrázok zobrazí vo vyššom rozlíšení.

S YouTube sa už dohodli napríklad tri veľké vydavateľstvá Universal Music, Sony BMG a Warner Music. S trhom platených hudobných služieb by mohli zamávať aj spoločné kroky Apple a Beats alebo prípadné prepojenie "plateného YouTube" s obchodom Google Play.

Zdroj: Android Police, BBC, Reuters

Diskusia k článku:

Začať diskusiu