Hoci niektoré aerolinky už na palube svojich lietadiel prístup k internetu ponúkajú, v prípade letov v rámci Európy takúto možnosť takmer vôbec nedostávame. Formálne pravidlá to pritom povoľujú.
Letecké spoločnosti už dávnejšie dostali možnosť prevádzkovať 2G siete počas letu - takéto pripojenie sa však pochopiteľne príliš nerozšírilo, keďže bolo pomalé a v praxi takmer nepoužiteľné pre rozumný počet pasažierov naraz. V novembri minulého roka prišla zelená aj pre rýchlejšie 3G a LTE.
Samozrejme, vo výške niekoľko kilometrov nad zemou komunikácia s klasickými BTS stanicami nefunguje. Takzvaný MCA (Mobile Communications On-board Aircraft) systém potrebuje veľkú anténu, s pomocou ktorej sa pripojí k obslužnému satelitu na obežnej dráhe Zeme. Až ten potom komunikuje s náležite vybavenými BTS stanicami na povrchu.
V Európe sa takúto infraštruktúru zaviazal vybudovať britský Inmarsat, a to do roku 2016. Použiť by mal aj novú satelitnú sieť Europasat. Technológie na zemi si pritom s časti prenajme od operátorov, no pre správne fungovanie bude musieť používať vysielače naprieč viacerými európskymi krajinami. Potrebných by malo byť asi 300 špeciálne upravených BTS staníc.
Práve využívanie pozemných vysielačov spolu so satelitom (teda takzvaný hybridný systém) by malo viesť k nižším nákladom na pripojenie a vyšším prenosovým rýchlostiam v porovnaní s klasickými (teda čiste satelitnými) riešeniami s obmedzeným dátovým tokom. Novinka by mala zvládnuť až 40 gigabitov za sekundu.
Aerolinky zrušili niektoré obmedzenia v používaní mobilnej elektronikyAmerické letecké spoločnosti JetBlue a Delta Air Lines zrušili povinnosť vypnúť elektronické zariadenia pasažierov počas štartu a pristávania. Obmedzenia na svojich letoch stiahli po predošlom uvoľnení pravidiel Federálnym úradom pre letectvo. |
Inmarsat tvrdí, že medzi prvých klietov budú patriť British Airways, ktoré by Wi-Fi pripojenie k internetu v rámci Európy mali začať poskytovať ako prvé, najprv však len pri vnútroštátnych letoch v rámci Veľkej Británie. Celý projekt by mal stáť takmer 450 miliónov liber (viac než 566 mil. eur). Špekuluje sa však aj o tom, že internetové pripojenie na palubách lietadiel prispeje aj k vyššej bezpečnosti. Priamo na zem by sa totiž mohli online prenášať niektoré údaje, ku ktorým sa v súčasnosti vyšetrovatelia leteckých nehôd vedia dostať iba dodatočnou analýzov čiernych skriniek.











Diskusia k článku: