NBS každoročne rieši množstvo sťažností, v ktorých občania opisujú svoju negatívnu skúsenosť s poisťovňou, bankou alebo finančným domom. Žiadajú prešetriť prípady, v ktorých podľa nich prišli o peniaze alebo ich inštitúcie poškodili.
V roku 2021 bolo NBS doručených 1675 rôznych podaní spotrebiteľov a iných klientov, medzi nimi aj sťažnosti na zneužitie platobných kariet. Kým v roku 2020 bolo NBS doručených 8 takýchto podaní, v minulom roku to bolo už 54.
Vlani bola zavedená viacfaktorová autorizácia, ktorej cieľom bolo znížiť množstvo podvodov pri platbe platobnými kartami na internete. Napriek tomu je stále dosť ľudí, ktorí sa nechajú okradnúť vlastnou vinou.
Podvodník, ktorý sa dostal v údajom o vašej platobnej karte, potrebuje na pridanie do digitálnej peňaženky ešte vás "súhlas". Banka po vyplnení potrebných údajov, ako je meno vlastníka karty, jej číslo, platnosť a bezpečnostný kód (CVV), odošle majiteľovi informáciu o pokuse pridať kartu do peňaženky spolu so žiadosťou o overenie.
Doručí vám SMS správu s kódom alebo vám príde notifikácia, že musíte pridanie karty potvrdiť v mobilnej aplikácii. Ak bez rozmýšľania transakciu potvrdíte, podvodník sa dostane k vašim peniazom už úplne jednoducho. NBS v správe upozorňuje: "Držiteľ karty má v takom prípade problém, lebo takéto transakcie podvodníka sa považujú za autorizované a šanca na vrátenie peňazí bankou je minimálna."
Pri platení mobilom alebo hodinkami nepotrebujete zadávať PIN kód, stačí odomknutý mobil alebo mať zapnutý PIN na hodinkách, takže ak sa podvodníkovi podarí uložiť vašu kartu do digitálnej peňaženky, bude môcť za svoj nákup platiť vašimi peiazmi.
Ak vám príde akákoľvek správa z banky, vždy si ju poriadne prečítajte a až následne reagujte. V poslednom čase sú rozšírené aj pokusy podvodníkov získať vaše prístupové údaje do internetbankingu zaslaním falošných e-mailov alebo SMS správ, ktoré sa tvária ako naliehavá správa z banky.
Zvyčajne tvrdia, že je potrebné klikúť na link v správe a prihlásiť sa do internet bankigu, lebo váš účet bude inak zrušený. Neverte tomu. Žiadna banka nikdy nežiada od svojho klienta citlivé údaje a prístupvé heslá e-mailom ani SMS správou.
Buďte obozretní a všetky doručené správy a notifikácie si dôkladne prečítajte, prípadne kontaktujte svoju banku a informáciu si overte. Predídete tak šoku z toho, že niekto používa na svoje nákupy vaše peniaze. Pokiaľ vám príde nevyžiadaná autorizačná správa, neignorujte ju, ale kontaktuje banku a kartu preventívne zablokujte. Je veľké riziko, že sa ju podvodník bude snažiť opätovne zneužiť.
Zdroj: nbs.sk
Diskusia k článku:
Rastislav.j15.04.2022 - 13:51 Trvalý odkaz
"Doručí vám SMS správu s kódom alebo vám príde notifikácia, že musíte pridanie karty potvrdiť v mobilnej aplikácii. Ak bez rozmýšľania transakciu potvrdíte, " to nie je odignorovanie SMSky, ale práve odignorovanie zabráni zneužitiu. Opätovný pokus na tom nič nemení.
Lenka Ivančíková15.04.2022 - 15:28 Trvalý odkaz
In reply to "Doručí vám SMS správu s… by Rastislav.j
Co tym myslim, vysvetlujem poslednou vetou v clanku: "Pokiaľ vám príde nevyžiadaná autorizačná správa, neignorujte ju, ale kontaktuje banku a kartu preventívne zablokujte. Je veľké riziko, že sa ju podvodník bude snažiť opätovne zneužiť." Ak sa mu nepodari ulozit kartu do digitalnej penazenky, moze ju zneuzit aj inym sposobom. Preto netreba ignorovat spravy uplne, ale kontaktovat banku. :)
Knoxville16.04.2022 - 17:32 Trvalý odkaz
In reply to Co tym myslim, vysvetlujem… by Lenka Ivančíková
Buď sa nevieš v článkoch poriadne vyjadriť a sformulovať vetu tak,aby dávala čitateľovi zmysel. Alebo robíš v článkoch gramatickú chybu za chybou. Nerozmýšľala si niekedy nad zmenou povolania???
Lenka Ivančíková16.04.2022 - 17:55 Trvalý odkaz
In reply to Buď sa nevieš v článkoch… by Knoxville
Aj tebe prajem pekne sviatky a pokoj v dusi. :-)