Coca-Cola vs. realita: keď Vianoce režíruje umelá inteligencia

Coca-Cola má opäť Vianoce skôr než všetci ostatní. A ako inak, s novým spotom, ktorý má priniesť radosť, nostalgiu a tradične blikajúce červené kamióny. Lenže tentoraz nejde o klasickú reklamu, ale o video generované umelou inteligenciou. A hoci značka tvrdí, že ide o ukážku kreatívnej odvahy, internet v tom má jasno: „Santa by sa v hrobe otočil.“

 

Čo vlastne Coca-Cola spravila

Nový spot, nazvaný Holidays Are Coming, vytvorila značka v spolupráci s AI štúdiami Silverside AI a Secret Level. Namiesto klasického natáčania vzniklo video z vyše 70-tisíc vygenerovaných klipov, ktoré tvorcovia triedili, spájali a upravovali. Výsledkom je svet plný usmievavých zvierat, blikajúcich kamiónov a zasnežených krajín. A to všetko akoby prechádzalo filtrom digitálneho sna.

Coca-Cola tvrdí, že cieľom bolo „ukázať silu novej kreativity“ a že video vzniklo desaťkrát rýchlejšie než bežná produkcia, iba za necelý mesiac.

 

Kde sa čaro stráca

Lenže rýchlosť nie je všetko. Kritici z Dataconomy či Business Insider si všímajú, že AI stále zápasí s realitou. Kolesá kamiónov sa síce tentoraz už točia (čo minulý rok neplatilo) no pohyb postáv je miestami zvláštny, svetlo neladí a emócie pôsobia plocho.

Zvieratá v spote sa tvária ako z videohry z prelomu tisícročí a prechody medzi zábermi občas pripomínajú sen po troch horúcich vianočných punčoch.

 

Prečo to nie je len estetický problém

AI video sa možno javí ako neškodný experiment, no otvára širšie otázky. Ak reklamu, ktorá má ľudí dojať, vytvára algoritmus, kde zostáva ľudská tvorivosť? A čo všetci animátori, kameramani či editori, ktorých práca sa mení na prompt a pár klikov?

Značky ako Coca-Cola majú obrovský dosah a keď experimentujú s generatívnou AI, posúvajú latku, alebo ju znižujú. Kvalita, autenticita a dôvera zákazníkov sa môžu vytratiť rýchlejšie než blikne svetielko na kamióne.

 

V čom je to napriek všetkému prínosné

Na druhej strane Coca-Cola otvorene priznáva, že ide o testovanie hraníc. Že AI nie je náhrada človeka, ale nástroj na urýchlenie tvorby. Vďaka tomu sa možno raz dočkáme reklám, ktoré dokážu reagovať na náladu diváka či personalizovať vianočný príbeh podľa regiónu.

Zatiaľ sme však len v štádiu, keď AI zvládne zložiť Vianoce z vizuálnych kúskov, ale nedokáže im vdýchnuť dušu. A to je pre značku, ktorá si desaťročia budovala emocionálny symbol Vianoc, nepríjemná pravda.

 

Lekcia pre všetkých, ktorí s AI koketujú

  1. Rýchlosť neznamená kvalitu. Ušetrené týždne v produkcii nemusia kompenzovať stratenú emóciu.

  2. Transparentnosť sa oplatí. Ak je video vygenerované, diváci to aj tak spoznajú – lepšie to povedať narovinu.

  3. AI potrebuje ľudský dohľad. Kreativita sa nezačína príkazom „create video“, ale dobrým nápadom a citom.

 

Nový AI spot Coca-Coly nie je katastrofa, ale ani zázrak. Je to skôr pripomienka, že umelá inteligencia vie rýchlo kopírovať formu, no nie podstatu.

 

 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu