Mnohí používatelia po zverejnení informácie o oznamovacej povinnosti v prípade, ak zverejňujú na sociálnych sieťach svoje videá, ostali zneistení. Vlna otázok a nejasností pri postupe viedla Radu pre mediálne služby k zodpovedaniu na najčastejšie z nich. Nájdete ich na webe rpms.sk.
Rada upokojuje verejnosť a v skratke vysvetľuje: "Bežní používatelia sociálnych sietí a platforiem, ktorí na nich videá zdieľajú len príležitostne, ich obsah má prevažne súkromný alebo hobby charakter a nie sú zverejňované primárne s cieľom dosiahnuť týmto spôsobom zisk či zasiahnuť širokú verejnosť, nemajú v tejto súvislosti voči Rade pre mediálne služby žiadnu povinnosť."
Pokiaľ ale váš kanál spĺňa kritériá audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, je určený širokej verejnosti, vytvára vám zisk, sú v ňom umiestňované reklamy, ide o propagáciu platených aktivít a má primárne hospodársku povahu, podlieha regulácii a máte povinnosť registrácie. Dobrá správa: oznamovacia povinnosť fyzických osôb nie je spojená s úhradou žiadneho poplatku. Teda nič neplatíte, len si musíte splniť povinnosť a zaregistrovať sa.
"Okrem zámeru zverejňovaním videí zarábať je dôležité aj to, či ten, kto ich na platformy umiestňuje, nesie za svoj kanál redakčnú zodpovednosť (čiže má kontrolu nad usporiadaním videí v rámci svojho kanálu) a tiež či je cieľom videí informovať, zabávať alebo vzdelávať širokú verejnosť."
Špecifickejšie kritériá vyplynú podľa vyjadrenia Rady až z aplikačnej praxe. Ak vám teda vaše videá nezarábajú, majú prevažne súkromný alebo hobby charakter, nemáte žiadnu povinnosť navyše.
Ak ste ale napríklad influencer a vytvárate videá za účelom promovania produktov, šírenia reklamy a máte z nich zisk, musíte podať oznámenie poskytovania, prípadne požiadať o udelenie autorizácie a zaplatiť správny poplatok. Za žiadosť o autorizáciu vysielania pre lokálne alebo komunitné vysielanie zaplatíte 200 eur.
Zdroj: rpms.sk
Diskusia k článku: