Dead Space Remake: návrat s pridanou hodnotu

Značka Dead Space v kontraste so svojim názvom opäť ožíva po 15 rokoch. Ponúkne nielen prepracovanú grafiku, ale aj výborné úpravy hrateľnosti či príbehu, ktoré sa spojili v jednom z najlepších remakov, aké sme tu kedy mali.

Písal sa rok 2008, kedy sa pod krídlami Electronic Arts zrodila nová značka s názvom Dead Space. Z tej sa vykľul naozaj kvalitný akčný survival sci-fi horor, ktorý dnes s čistým svedomím môžeme označiť prívlastkom kultový. Na vlne úspechu prišli ďalšie dve pokračovania, po ktorých však značka zmizla niekde v nekonečnom vesmíre. 

EA ju nechalo ležať ľadom celých 15 rokov od prvého dielu. Dnes však temný príbeh Isaaca Clarka na lodi USG Ishimura ožíva opäť v novom spracovaní s príznačným názvom Dead Space Remake. Deje sa tak len mesiac po tom, čo sa na scéne objavil duchovný nástupca značky v podobe The Callisto Protocol (recenzia). 

Tentokrát nás však do vesmíru pozýva štúdio Motive, známe najmä vďaka decentnému Star Wars: Squadrons. Bez ohľadu na to, či ste ich predošlú hru hrali alebo nie, EA s výberom štúdia urobilo výbornú voľbu. Vývojári sa totiž už od začiatku prezentujú ako vášniví fanúšikovia značky Dead Space a na výsledku je to naozaj vidieť. 

Remake s pridanou hodnotou 

Prerábky starých hier v novom kabáte dnes nie sú nič nezvyčajné. Či sa vám to páči alebo nie, remastre alebo remaky sa stávajú bežnou súčasťou videoherného priemyslu. Niektoré sú skutočne vydarené, zatiaľ čo iné naozaj nestoja ani za pár eur. 

Problém je totiž v tom, že veľa z nich si zakladá hlavne na vizuálnej stránke. Zabúdajú však na to, že dnes sa hry hrajú podstatne inak a úprava grafiky rozhodne nestačí. Dokonalým príkladom je nedávno vydaný New Joe & Mac: Caveman Ninja (recenzia), od ktorého dajte, prosím, ruky preč. 

Vývojári z Motive sa našťastie nevydali touto cestou. Cieľom Dead Space Remake nebolo priniesť iba krajší grafický kabát vo Frostbite engine. Máme tu tiež citlivé úpravy hrateľnosti či príbehu, ktoré viac pripomínajú dnešné tituly a bez problémov nalákajú aj nových hráčov. Suma sumárum sa nám do rúk dostáva jeden z najvydarenejších remakov, aké si dnes môžete zahrať. 

Vitajte na palube USG Ishimura, vitajte v pekle

Je mi jasné, že veľa dnešných hráčov pôvodný Dead Space nehralo. Remake môže byť ich prvou skúsenosťou s hrou a preto si jeho príbeh predstavíme BEZ SPOILEROV. Ocitáte sa v koži Isaaca Clarka, lodného inžiniera, ktorý so svojím tímom mieri na obrovskú banícku loď USG Ishimura. 

Je poverený vykonať niekoľko opráv a celé to pôsobí len ako ďalšia rutina. Kým však dorazí, situácia na lodi sa škaredo zvrtne a posádka sa mení na krvilačné kreatúry, ktoré sú vo svete hry známe ako nekromorfovia. Privítanie teda rozhodne nebude pekné a Isaacovi razom začne ísť o život. 

Hlavný hrdina sa teda musí rýchlo vysporiadať s kritickou situáciou, prísť na to, čo sa udialo a zachrániť svoj holý život. Aj napriek tomu, že táto príbehová formulka má už vyše 15 rokov, stále je veľmi kvalitná a má čo ponúknuť. V Dead Space Remake tomu nahráva aj fakt, že starý známy dej dostal citlivo zapracované nové prvky rozprávania. 

Vývojári ho pekne rozšírili a upravili tak, aby spĺňal štandardy dnešných hier. Kompletne prekopali dialógy a pridali veľa doplnkových informácií, ktoré ešte viac dotvárajú celkový príbeh. Dozviete sa tak viac nielen o hrozných udalostiach, ale aj o postavách a samotnom Isaacovi.

Ten navyše po novom dostal kompletný dabing s hlasom herca Gunnera Wrighta. Dokáže tak vyjadriť emócie a lepšie interaguje s ostatnými postavami, čo sa pekne prejavuje v novo napísaných dialógoch. Vo výsledku sa tak stáva oveľa prirodzenejším a rozhodne sympatickejším hlavným hrdinom než v pôvodnej hre. 

Týmto krokom navyše štúdio zaistilo, že Dead Space Remake ponúka veľmi dobrú pridanú hodnotu aj pôvodným hráčom. Samotný príbeh celkovo pekne odsypa a s novými úpravami je rozhodne jedným zo silných pilierov tohto remaku. 

Bohatý prieskum a zábavné masakrovanie nekromorfov

Za kvalitným príbehom však rozhodne nezaostáva ani samotná hrateľnosť. Dead Space Remake ponúka akčný survival horor, v ktorom budete skúmať temné útroby lode USG Ishimura. Tá je po novom kompletne otvorená a hra sa už nedelí na úrovne, ku ktorým sa následne neviete vrátiť. 

V Dead Space Remake sa môžete vrátiť kamkoľvek chcete a hľadať lekárničky, náboje alebo čokoľvek, čo vám pomôže prežiť. Aj keď má hra v žánri slovo survival, výbavy je tu dostatok a určite nebudete trpieť na to, že vám v zásobníku zostáva posledný náboj. Loď USG Ishimura môžete skúmať krížom krážom a nemusíte sa dokonca obávať ani toho, že by ste zablúdili. 

Isaac má totiž v obleku zabudovaný efektný systém navigácie, ktorý vám okamžite ukáže cestu za vašim cieľom v prípade, že sa stratíte niekde počas prieskumu. Toto považujem za skvelú vec, keďže osobne mám občas s blúdením problémy. Napriek veľkej otvorenosti sa ale nie všade dostanete okamžite.
Novinkou sú totiž levely oprávnenia, ktoré získavate postupne a otvoria vám predtým zamknuté dvere. Priestoru na prieskum je tu však napriek tomu dostatok, pretože autori loď USG Ishimura dokonca rozšírili o nové miestnosti. Otvorenosť prostredia navyše prispela k tomu, že štúdio Motive do hry zapracovali aj nové puzzle elementy či vedľajšie úlohy. 

Tých je však pomerne málo, sú skôr jednoduché a ničím neohúria. Maximálne sa vďaka nim môžete dozvedieť zopár ďalších podrobností o mytológii hry. Hlavnú rolu však zohrávajú príbehové úlohy, s ktorými strávite zhruba 12 hodín, čo je fakt slušné. 

Skvelým bonusom je potom režim new game+, ktorý po splnení určitých podmienok ponúka aj nový, alternatívny koniec hry. Toto považujem za výbornú motiváciu rozohrať Dead Space Remake znova. Samotné hranie je pritom úplne plynulé a aj napriek otvorenosti obrovskej mapy vám zážitok nebudú kaziť načítacie obrazovky. 

Dead Space Remake je totiž vytvorené bez strihu podobne, ako nedávny hit God of War: Ragnarök (recenzia). Popri bohatom prieskume budete plniť úlohy vyplývajúce z príbehu a bojovať proti zmutovaným nekromorfom. Stretnete tu niekoľko druhov monštier a ich likvidácia spočíva v efektívnom odstreľovaní končatín. 

Skvelou správou je, že súbojový systém je stále zábavný a vďačí za to niekoľkým novinkám. Samotné zbrane majú aktuálne dva režimy streľby a sú upravené tak, aby boli zábavnejšie a funkčné v každej situácii. K dispozícii sú tiež modifikátory, ktoré vylepšujú silu a mierne upravujú vlastnosti konkrétnej zbrane. 

Ďalšou novinkou je aj úplne prepracovaný pohyb v nulovej gravitácii. Isaac už v týchto momentoch nie je limitovaný a môže sa priestorom pohybovať voľne v akomkoľvek smere. Vo výsledku sú tieto pôvodne pomerne hluché pasáže zábavnejšie než kedykoľvek predtým. 

Strach s novou tvárou na Frostbite engine

Vyzdvihnúť musím aj špičkovú hororovú atmosféru, ku ktorej tentokrát prispieva nový vizuál na aktuálnej verzii Frostbite. Ide prakticky o dvorný engine EA, na ktorom funguje aj séria Battlefield, Battlefront či aktuálne Need For Speed Unbound (recenzia). 

Vďaka novej grafike sa na Dead Space Remake pozerá veľmi dobre, aj keď sa rozhodne nejedná o jednu z najkrajších hier, aké tu aktuálne máme. Napríklad konkurenčný The Callisto Protocol je v tomto smere oveľa ďalej. Aj napriek tomu však musím prácu vývojárov na novej vizuálnej stránke pochváliť. 

Hra je kompletne prepracovaná a získala viac detailov než kedykoľvek predtým. Vyzdvihnúť musím spracovanie prostredí aj kvalitu nasvietenia, ktoré určite patrí v hernom svete k tomu najlepšiemu. Remake je navyše podstatne temnejší a strašidelnejší než pôvodná hra. 

Desivo detailné sú aj modely nepriateľov či znepokojivé detaily okolia, pri ktorých vám bude behať mráz po chrbte. Či už je to samotná prítomnosť veľkého množstva krvi, brutalita alebo temné chodby s blikajúcim svetlom, ktorých je na USG Ishimura celkom požehnane. 

Na samotný strach mali vývojári dokonca vyčleneného samostatného manažéra intenzity. Ten mal na starosti to, aby hra dokázala vystrašiť, čo sa rozhodne podarilo. V tomto smere je teda novinka oveľa desivejšia než príbeh Jacoba Leeho vo väzení Black Iron.

Menším neduhom vizuálu je však problém týkajúci sa technológie Variable Rate Shading (VRS). Tá slúži na to, aby zlepšila výkon hry za cenu jemného zníženia detailov. V praxi by to malo vyzerať tak, že si hráč prítomnosť VRS vôbec nevšimne. 

V Dead Space Remake je však jej fungovanie problematické a prejavuje sa drobným rozpixelovaním obrazu. Týka sa to ako testovanej PS5, tak aj PC verzie hry. Vývojári však medzitým už dali na známosť, že na oprave pracujú a aktualizácia by mala doraziť čoskoro. 

Pri kvalite grafiky ešte musím spomenúť, že Dead Space Remake má na konzolách dva režimy zobrazenia. Natívne je novinka prepnutá na výkon, kde ponúka 2K rozlíšenie a 60 snímkov za sekundu. Druhou možnosťou je kvalita zameraná na 4K s raytracingom a snímkovaním na úrovni 30 fps. 

Vzhľadom na žáner a rýchlosť samotnej hry je tu skvele použiteľný aj režim kvality, ktorý mi vôbec neprekážal. Dead Space Remake v ňom beží úplne plynule a bez problémov, rovnako ako v režime výkonu. Je teda len na vás, čomu dáte prednosť. Konkrétne na PS5 som nezaznamenal žiadne závažné neduhy, aj keď občas sa objavia menšie technické nedokonalosti. 

Ešte pred koncom recenzie musím rozhodne vyzdvihnúť audio stránku, ktorá je v hororovom žánre spracovaná totálne majstrovsky. Dokonale udržiava napätie, navodí zimomriavky a neraz sa vďaka jej trefným tónom trhnete od strachu. 

Krásne tu počujete každý detail a osobitné čaro majú tiež znepokojujúce zvuky v pozadí. Slušne je na tom aj samotný dabing a využitie ovládača DUALSENSE. Dead Space Remake podporuje haptickú spätnú väzbu, adaptívne spúšte, zvuky z ovládača aj využitie dotykovej plochy. 

Výhody: 

  • prepracovaný vizuál na Frostbite engine

  • špičkové nasvietenie

  • mrazivá hororová atmosféra 

  • slušná herná dĺžka

  • pridaná hodnota v podobe noviniek v hrateľnosti aj príbehu

  • režim new game+ s motiváciou alternatívneho konca

  • kvalitná audio stránka 

  • zábavný súbojový systém 

Nevýhody:

  • pre niekoho vyššia cena (vzhľadom na remake)

  • občas drobné technický chybičky na čele s VRS

Hodnotenie: 9/10 

Cena: 79,99 eur

Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/s

Záver

Štúdio Motive odviedlo na Dead Space Remake naozaj prvotriednu prácu. Podarilo sa im zobrať kultový hororový titul a s citom k pôvodnej hre skvele rozšíriť príbeh a hrateľnosť o nové prvky. Tým si zaistili veľmi dobrú pridanú hodnotu, ktorú ocenia aj pôvodní hráči. Naopak nováčikovia sa môžu tešiť na kvalitný akčný survival horor v temnom vesmíre s mrazivou atmosférou. 

Dostanú pútavý príbeh, slušnú hernú dĺžku, špičkové nasvietenie, prvotriednu audio stránka aj zábavný súbojový systém. Verím, že všetky tieto kvality si dnes dokážu nájsť svoje publikum, ktoré sa zas postará o to, že značka Dead Space rozhodne nepovedala posledné slovo. Ak vás tento počin zaujal v akomkoľvek smere, rozhodne po ňom siahnite všetkými desiatimi. Ide totiž o učebnicový príklad toho, ako by dnes remaky mali vyzerať. 


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu