O2 chce poraziť hoaxy a vrátiť rozum na internet. Otestujte sa a získajte dáta zadarmo

Nová kampaň je zameraná na veľký problém online doby - nepravdivé správy a deep fake videá, ktoré ľudia často bez rozmýšlania šíria internetom. Kým budete niečo zdieľať, overte si zdroj a použite rozum.

O2 sa už roky zapája do rôznych kampaní, v ktorých rieši celospoločenské témy. Tou aktuálnou sú hoaxy, ktoré dokážu šírením klamlivých informácií a konšpiračných teórií napáchať obrovské škody. Vďaka širokej dostupnosti internetu a sociálnych sietí narástli do alarmujúcich rozmerov. 

Kampaň pokračuje v duchu dlhodobej iniciatívy Dátuj zodpovedne, v rámci ktorej O2 prinieslo kampaň #Nebuďpirát, ktorá upozorňovala ľudí na riziká používania mobilu za volantom a motivovala ich k bezpečnejšej jazde.

"Z nášho prieskumu vyplynulo, že približne pätina ľudí na Slovensku verí v zásadných témach, akými je napríklad pôvod covidu alebo očkovanie, skôr konšpiračným médiám. Naviac, ďalšia pätina neverí v týchto témach žiadnym médiám - ani mainstreamu, ani takzvanej alternatíve. So znepokojením sledujeme rozklad dôvery ľudí vo fakty a overené informácie," hovorí generálny riaditeľ Igor Tóth. 

Rovnako ako v minulosti nechce O2 o probléme iba hovoriť, ale prinášať aj konkrétne riešenia. Kampaň odštartovala na webe Markízy falošným videom s moderátorkou Zlaticou Švajdovou Puškárovou. Jej tvár, mimika a hlas však nevzišli z nakrúcania, ale sa ich naučila verne napodobniť umelá inteligencia na základe množstva videozáznamov Televíznych novín. 

Falošnú Zlaticu vo videu "ovláda" influencerka Kristína Tormová, ktorá sa počas videa "vynorí" spod Zlatice a vysvetlí, že manipulovať ľudí je dnes až nebezpečne ľahké a treba sa mať pred hoaxami na pozore.

Tvorcom algoritmu, ktorý napodobňuje hlas, je slovenský informatik, softvérový vývojár a popularizátor umelej inteligencie Martin Spano, ktorý stál aj na začiatku idey vytvorenia deepfake videa. Deepfake video produkovalo štúdio Ekran na open-source platforme Faceswap.

Video odkazuje ľudí na web datujzodpovedne.sk, kde nájdete jednoduché tipy a rady, ako sa nedať nachytať aj krátky test mediálnej gramotnosti. Za to, že takto prejavíte záujem dátovať zodpovedne, získate po jeho absolvovaní aktivačný kód na neobmedzené dáta na jeden deň. Ak pozvete niekoho ďalšieho na test, môžete získať ďalší kód. 

O2 zároveň umiestni symbol kampane - šípku "Zdieľaj s rozumom" - na vybrané nové mobily a ďalšie zariadenia predané v kamenných predajniach.

Ako operátor zdôrazňuje, nie je hanba naletieť, stať sa to môže aj skúseným používateľom internetu. Dôležité je poučiť sa a prípadne šíroť osvetu medzi svojimi známymi. 

Kampaň podporia mnohí slovenskí influenceri, okrem iných Fero Joke, Veronika Cifrová Ostrihoňová, Mária Čírová, Lucy Pug alebo Kveta Horváthová, ktorá sa sama nedávno nevedomky stala obeťou falošnej kampane, kedy jej tvár a meno bez jej súhlasu použil predajca produkov na chudnutie.

Návrat rozumu na internet podporí Férová nadácia 60 000 eurami. Vo verejnej výzve hľadá digitálne vzdelávacie projekty, platformy a iniciatívy pôsobiace v oblasti mediálnej gramotnosti a formovania kritického myslenia detí, mladých a ich učiteľov. 

Projekty môžu žiadatelia prihlasovať do 19. 6. 2021. Podrobnejšie informácie a online prihlášku nájdu uchádzači na kampaňovom webe datujzodpovedne.sk a na webe Férovej nadácie.

Zdroj: tlačová správa


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu