Valve chystá malú hernú bombu. Steam Machine je späť

Zisťovali sme, čo sa už vie o dlho očakávanej novinke, ktorá už týždne burcuje hernú komunitu.

Steam Machine od Valve je projekt, o ktorom sa roky diskutovalo a ešte dlhšie sa pochovával. No zjavne sa vracia späť na výslnie. A teraz to už nevyzerá ako experiment, ale ako reálny útok na obývačky po celom svete.

Trh, ktorý doteraz patrí triu PlayStation–Xbox–Nintendo, dostáva nového vyzývateľa. A podľa najnovších únikov to nie je žiadny drobec, aj keď má telo veľké asi ako škatľu na kávové kapsule.

Hneď ako sa na povrch dostali prvé špecifikácie a najmä predbežné cenové odhady, internet explodoval. Je to herné PC zamaskované za konzolu? Je to konkurent PS5? Alebo len ďalší prešľap ako v roku 2015? Práve preto sa o Steam Machine 2026 toľko píše: kombinácia výkonu, platformy a ambície je jednoducho príliš zaujímavá na to, aby ju médiá ignorovali.

 

Prečo je zrazu okolo Steam Machine taký rozruch

Úniky naznačujú, že nová verzia prinesie výkon, ktorý ešte pred pár rokmi patril do veľkých PC skríň: procesor AMD Zen 4, grafika RDNA3, 16 GB rýchlej RAM a SSD úložisko. To všetko v nenápadnom telíčku, ktoré pokojne položíš vedľa TV. Valve tak evidentne chystá zariadenie, ktoré chce „žiť v obývačke“ rovnako pohodlne ako PlayStation či Xbox.

Najväčším titulkovým magnetom je však cena. Viaceré analýzy nezávislých portálov ukázali, že rovnaká zostava postavená z retail komponentov dnes stojí 700 až 800 dolárov. A keďže Valve otvorene potvrdilo, že zariadenie nebude „dotované“ ako konzoly, všetci čakajú, kde presne sa cenovka zastaví. Táto neistota vytvára taký mediálny šum, že aj najmenší únik o pár dolárov okamžite vedie k titulkom na herných weboch.

 

V čom môže byť Steam Machine unikátna

Najväčšou výhodou novej generácie nie je výkon. Ten dnes dokáže ponúknuť kde-kto. Unikátna je kombinácia troch svetov:

  • PC výkon,
  • konzolové pohodlie,
  • a prístup k obrovskej Steam knižnici.

To je trojica, ktorú zatiaľ nikto nezvládol skombinovať v jedinom zariadení. SteamOS je navyše konečne dospelý, kompatibilita cez Proton zvláda väčšinu Windows titulov a Valve má za sebou úspech Steam Decku, ktorý dokázal, že firma vie robiť hardware úspešne a masovo.

To všetko znie ako ideálny recept na hit: zapneš, prihlásiš sa, hráš. Žiadne drivery, žiadne skladanie zostavy, žiadne polhodinové nastavovanie grafiky, aby jedna hra vôbec nabeh­la.

 

Bude to hit, alebo ďalší múzejný exponát?

Steam Machine má potenciál urobiť PC hranie dostupnejšie pre ľudí, ktorí nechcú riešiť technické detaily, no stále chcú výkon. Ak sa však Valve sekne v cene, môže z toho byť len krátkodobý ošiaľ a následná spomienka na to, „čo mohlo byť“.

Herný svet teraz čaká na dve kľúčové informácie: presnú cenu a dátum uvedenia. Lebo ak sa Valve trafí, rok 2026 sa môže stať najväčším otrasom v segmente konzol za poslednú dekádu.

 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu