SXT Velox - skladací ebike namiesto kolobežky

Recenzia malého skladacieho elektrického bicykla s reálnym dojazdom 20 km a maximálkou 25 km/h.

Keďže sme už pre vás pripravili niekoľko recenzií elektrických kolobežiek, naposledy SXT Neo a predtým Xiaomi Mi Scooter 2 , chcelo by to zmenu. Elektrická kolobežka je vhodná na dochádzanie 2 - 4 km do práce, do školy, či už celú vzdialenosť, alebo ako presúvadlo k vlakovej stanici. Zrýchli vám cestu a po zložení zaberá minimum miesta v kancelárii aj v aute.

Možností využitia kolobežky je mnoho a osobne patrím k fanúšikom týchto malých približovadiel. Samozrejme, len pokiaľ sú ich používatelia ohľaduplní ku chodcom. Jednoznačne si však vyberte takú, čo má aspoň 8-palcové kolesá. Slovenské chodníky na mini kolieska totiž nie sú pripravené.

Na smartfónoch a tabletoch môžete všetky obrázky v článku priblížiť pomocou dvoch prstov. Na počítači môžete obrázok klikom presunúť do popredia a šípkami na klávesnici preskočiť na ďalší.

Za cenu solídnej elektrickej kolobežky s dobrým výkonom, veľkými kolesami i slušným dojazdom však môžete mať rovno skladací ebike. Výhody sú jednoznačné:

- nafukovacie 16-palcové kolesá oveľa lepšie tlmia nerovnosti, majú hlbší dezén pneumatík a oveľa bezpečnejšie sa na nich cítim na chodníku i ceste, na suchu aj po daždi.

- na rovine aj do kopca nohami zľahka motoru uľahčujem prácu, po nečakanom vybití prejdem väčšiu vzdialenosť než na kolobežke a na slabšom výkonovom stupni sa vďaka pedálom presúvam vyššou rýchlosťou než na kolobežke, ktorej o chvíľu skončí batéria.

- na ceste som plnohodnotným cyklistom, ktorého vodiči rešpektujú oveľa viac než kolobežkára.

- na bicykli sedím, na kolobežke musím stáť.

- pri ľahkom nenáročnom šliapaní sa nohy aj telo v chladnom počasí aspoň trochu zohrejú, rozdiel je naozaj citeľný.

- bicykel ľahšie uzamknem hrubou reťazou.

Poďme však konkrétne na SXT Velox. Kúpiť ho môžete za 1100 eur na webe SXT.sk.

Po nabití nabíjačkou podobnou tým k notebookom máte za pár hodín k dispozícii mini ebike pripravený na jazdu. Podržím tlačidlo M a LCD panel sa rozsvieti. Podržaním tlačidla "+" rozsvietim predné svetlo, zadné musím aktivovať ručne. Sedlovku vyťahujem najvyššie, ako sa dá. Aj napriek tomu je posed na bicykli nezdravý. Mám 176 cm a na tomto e-biku sa budú dobre cítiť postavy do 170 cm. Ale na 5 km do práce je to, samozrejme, jedno. Hlavne, keď za vás ťahá elektromotor. Bez neho by vaše stehná neskutočne trpeli.

Prvý výkonový stupeň je vhodný len na vyskúšanie novým používateľom, resp. dieťaťom. Aby sa s bicyklom naučili pracovať. Tlačidlom plus preto veľmi rýchlo prepínam a druhý stupeň. Ten je vhodný na jazdu rýchlosťou okolo 15 - 18 km/h. A keďže ide o bicykel s jediným prevodom vhodným na pohodlné šliapanie rýchlosťou 10 - 20 km/h, tento stupeň som používal relatívne často. Keď bolo chladno, nikam som sa neponáhľal a nechcel som hýbať nohami naprázdno, ale aj trošku motoru pomôcť, bol to ideálny výkonový stupeň.

Keď chcete naplno využiť výkon SXT Velox, zapínate trojku. Vtedy stav batérie skáče plus/mínus 30 %. Akonáhle motor zaberie, pokles indikátora je evidentný. Pri jazde z kopca alebo v pokoji sa do pár sekúnd vráti o 20 - 30 % vyššie. Treba si na to zvyknúť a naučiť sa indikácii trochu rozumieť.

Treba tiež povedať, že jediný prevod nie je vhodný ani na rozjazdy do kopca (chcelo by to ešte o pár zúbkov vpredu menej), ani na rýchlu jazdu po rovinke (to by zase vyriešila väčšia predná rozeta). Keď ma elektromotor rozbehol na rovinke na rýchlosť 23 km/h, už som nestíhal prepletať nohami. Lenže, keď som prestal, bicykel automaticky ubral ťah. Jazda nad 25 km/h je možná len z kopca, vďaka gravitačnej sile. Elektromotor viac nedokáže, vaše nohy zase nebudú stíhať kvôli ľahkému prevodu.

SXT Velox je preto ideálny do mesta, ešte lepšie, keď pôjde o kopcovité uličky. Do kopca vám ochotne pomôže elektromotor, z kopca zase gravitácia. Vtedy je to celkom sranda.

Na rovinke sa môžete pri striedaní druhého a tretieho stupňa a priemernej rýchlosti 20 km/h spoľahnúť na dojazd 20 km (76 kg). Reálne som si vyskúšal 18 km cestu z domu do práce, a hoci to bol trochu prehnaný experiment, zvládol som to aj s prestávkami na fotenie za hodinu. Reálne odporúčam takéhoto pomocníka na 5 km do práce a 5 km naspäť. Možno aj o čosi viac. Ale na 10 km by som si už radšej sadol radšej na skladačku s 20-palcovými kolesami, resp. normálny bicykel.

Premýšľal som, ako zdvihnúť sedlo vyššie. Riešením by mohla byť kúpa dlhšej sedlovky (aspoň 35 cm) s priemerom 31,6 mm. Ale riadidlá ostanú aj tak v pôvodnej nízkej polohe, takže toto riešenie nemusí pomôcť.

Pochváliť musím vynášanie do schodov. Overená hmotnosť 18,6 kg mi vôbec neprekážala, keďže sa bicyklík dobre drží za kostru v časti pred zadným tlmičom. Ľavou rukou som zase pridržiaval tyč riadidiel.

Batéria na hrboloch akosi hrkoce. To by som doma vyriešil nejakou lepiacou páskou. Akumulátor môžete uzamknúť, po odomknutí ho zas môžete pohodlne vybrať a nabiť mimo bicykla. Konektor pre nabíjanie sa však, samozrejme, nachádza aj na kostre, čo som využíval počas testu. Nabíjanie s dodanou 2A nabíjačkou trvá približne 2,5 hodiny.

250 W motor je v tomto prípade oveľa lepšie využiteľný než na kolobežkách. Ak čo len trochu zaberiete nohami, budete prekvapení, ako ochotne vás bicykel potiahne do kopca. Fakt je to zábava.

Po rozjazde sa motor nepripája okamžite, ale asi po dvoch-troch záberoch do pedálov.

Zobrazovaná rýchlosť bola zhodná s mojím GPS meraním. To ma prekvapilo, kolobežky totiž ukazujú väčšinou vyššiu rýchlosť než je realita.

Oproti kolobežke som sa s týmito kolesami nebál ani električkových koľajníc.

Nízky posed má jednu výhodu - v meste, kde často zastavujete, pohodlne dočiahnete na zem. Ale so serióznou cyklistikou nemá takáto poloha nič spoločné.

Výhody:

+ 16-palcové nafukovacie kolesá sa neboja nerovností

+ ideálne približovadlo pre menšie postavy na 5 - 10 km

+ ľahké prenášanie, aj napriek 19 kg hmotnosti

+ zloženie do auta, skrine....

+ narozdiel od kolobežky možné uzamknutie hrubým zámkom

+ reálny dojazd 20 km

Nevýhody:

- jeden prevod nepraje rozjazdom do kopca ani jazde nad 20 km/h, kedy už šliapete naprázdno

- chýba tempomat, elektromotor zaberá až keď točíte pedálmi, hoci naprázdno

- nízky posed, chcelo by to trochu dlhšiu sedlovku

- batériu počuť na nerovnostiach, treba utlmiť

Orientačná cena: 1100 eur (SXT.sk)

Záver

Tento pomocník sa mi veľmi páči. Na 5 - 10 km do práce mi príde oveľa vhodnejší než kolobežka. Uvítal by som tu ešte nejaký držiak na zámok a rukavice, možno aj nejaký kufrík alebo košík na menší nákup či kabelku. Na každodenné používanie by bolo vhodné upevniť blatník aj dozadu. Po tom by to bol ideálny pomocník na mestské presuny. A ešte lepší v kopcovitých uličkách, ktoré spôsobujú, že na bežnom bicykli prichádzate domov či do práce spotení, akoby ste práve odbehli polmaratón.

Ak teda uvažujete nad elektrickým približovadlom a máte to do práce asi 5 km, z toho polovicu po rozbitých chodníkoch či zámockej dlažbe, toto bude to pravé orechové. Žiaľ, len ak máte nízku postavu. Vysokí ľudia nech sa radšej obzrú po normálnom mestskom ebiku. Ten sa však nebude dať zložiť, nevynesiete ho tak ľahko do schodov a vykladať do cyklo vozňa vo vlaku viac než 20-kilogramovú opachu si neviem predstaviť už vôbec. Ako vždy, aj teraz si treba stanoviť priority a rozumne sa rozhodnúť. SXT Velox je však pre mňa milým prekvapením tejto jesene.

Diskusia k článku:

29.11.2018 - 17:27

Aká je kapacita batérie? ☺

Celá diskusia 2 príspevky