O2: poskytujeme bezplatný manuálny prenos telefónneho čísla

Tlačová správa:

Bratislava, 8.11. 2007 - Telefónica O2 Slovakia poskytuje svojim zákazníkom službu prenositeľnosti čísla manuálne. Na rozdiel od dvoch zvyšných operátorov stále nemá prístup do automatizovaného systému prenositeľnosti. O2 zároveň ako jediný operátor na Slovensku poskytuje svojim zákazníkom túto službu zadarmo. Brzdenie procesu vstupu O2 do automatizovaného systému prenositeľnosti považuje spoločnosť za cielený zásah do slobodnej súťaže operátorov, ktorý obmedzuje zákazníkov a ich slobodnú voľbu na základe ponuky.

„Prenositeľnosť čísla je pre nás kľúčová záležitosť a spustili sme ju hneď, ako to bolo technicky možné. Považujeme za samozrejmé a čestné, že túto službu, ktorá je predovšetkým službou pre spotrebiteľský komfort poskytujeme na rozdiel od konkurencie pre užívateľov zadarmo. Vyjadreniu spoločnosti Orange, ktorá tvrdí, že manuálna prenositeľnosť ešte nie je sprevádzkovaná, preto nerozumieme. Privítali by sme skôr jasné stanovisko, prečo stále nie je funkčná elektronická prenositeľnosť, respektíve prečo je funkčná iba pre Orange a T-Mobile a nie pre Telefónica O2 Slovakia,“ povedal hovorca O2 René Parák.

Bezplatným poskytovaním služby manuálneho prenosu čísel sa O2 výrazne odlišuje od ostatných dvoch mobilných operátorov na Slovensku, ktorí od svojich zákazníkov požadujú za prenesenie čísla čiastky od 500 Sk až do 1 190 Sk. Takéto vysoké poplatky sú podľa O2 brzdou rozvoja konkurenčného prostredia a potláčajú záujem o túto službu. Možnosť slobodnej voľby výberu operátora pri zachovaní pôvodného čísla je podľa Telefónica O2 pre spotrebiteľa kľúčová.

„Nerozumieme tomu, prečo konkurencia „pokutuje“ svojich zákazníkov, ktorí sa rozhodnú pre iného operátora a chcú si ponechať svoje pôvodné číslo. A veľmi si ceníme, že túto skutočnosť si už všimlo a kritizuje ju aj Združenie spotrebiteľov Slovenska,“ skonštatoval René Parák.

Dôkazom toho, že prenositeľnosť na Slovensku zatiaľ nefunguje je aj skutočnosť, že veľa ľudí nevie ani to, že sa dá preniesť celé číslo vrátane predvoľby. Situácia na ostatných európskych trhoch pritom ukazuje, že funkčná prenositeľnosť čísla je zásadným faktorom pre vývoj trhu. Pokiaľ táto služba nezačne plnohodnotne fungovať aj na Slovensku, bude na to stále doplácať v prvom rade zákazník.

Telefónica O2 Slovakia súhlasí s názorom, že softvér, ktorý umožní voľnú prenositeľnosť čísla medzi všetkými mobilnými operátormi na Slovensku, je potrebné dostatočne otestovať. Testovanie však bolo možné spustiť už v júli 2007. O2 bola v tom čase už plne technicky pripravená na prenositeľnosť čísla a zákazníci už mohli službu začať využívať.

Čo predchádzalo tejto správe?

Telefónica O2 Slovakia víta snahu Združenia spotrebiteľov Slovenska urýchliť prenositeľnosť čísla medzi mobilnými operátormi

Bratislava, 2. novembra 2007 - Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia víta snahu Združenia spotrebiteľov Slovenska (ZSS) vyvolať tlak na urýchlené presadenie komplexnej prenositeľnosti čísla medzi všetkými mobilnými operátormi na Slovensku. Telefónica O2 Slovakia zároveň konštatuje, že stav, kedy je systémovo podporovaná elektronická prenositeľnosť čísla možná iba medzi operátormi Orange a T-Mobile, vníma ako svoju konkurenčnú nevýhodu a má eminentný záujem na jej urýchlenom odstránení. Telefónica O2 Slovakia je na elektronickú prenositeľnosť čísla technicky pripravená už od júla 2007. Všetky argumenty, ktoré odznievajú v diskusii na túto tému a ktoré vysvetľujú, prečo nie je možná prenositeľnosť aj s O2, vníma spoločnosť ako snahu predĺžiť jej konkurenčnú nevýhodu a v konečnom dôsledku obmedziť slobodnú voľbu spotrebiteľa. Fakt, že Slovensko je na jednom z posledných miest v Európskej únii, pokiaľ ide o percentá prenesených čísiel, je iba odrazom tejto situácie.

„Nemáme žiaden dôvod akýmkoľvek spôsobom brániť alebo pozdržovať tento proces. Naopak – na jeho dokončení máme eminentný záujem. Aj napriek obštrukciám pri sprístupnení podmienok pripojenia sme boli schopní, ako novo pristupujúci operátor, adaptovať a pripraviť naše systémy a procesy na prenositeľnosť už v júli tohto roku. Nevidíme jediný racionálny dôvod, prečo by tento proces operátorom, ktorí už systém prevádzkujú a ktorí tvrdia, že bol pripravený na pristúpenie tretieho operátora, trval až do budúceho roka, “ povedal hovorca spoločnosti Telefónica O2 Slovakia René Parák. Predlžovanie celého procesu je podľa jeho slov potrebné vnímať aj v kontexte blížiacich sa Vianoc, kedy bude táto konkurenčná nevýhoda z pohľadu tretieho operátora ešte aktuálnejšia a bude ho evidentne poškodzovať.

„Rokovania a implementácia systémov a procesu prenositeľnosti na strane Orange a T-Mobile sa naťahujú prakticky celý rok 2007. Podľa ich vyjadrení je dnes už jasné, že elektronická prenositeľnosť bude pre nás k dispozícii až v prvom kvartáli roku 2008. Sme presvedčení, že túto skutočnosť je potrebné vnímať aj cez optiku blížiacich sa Vianoc, kedy mobilní operátori tradične súperia o nových zákazníkov. Pozdržaním celého procesu sa podľa nás jednoznačne stalo to, že spotrebitelia budú v rámci vianočného súboja mobilných operátorov čiastočne ukrátení. Preto je veľmi správne, že tento fakt si všimlo aj ZSS,“ dodal René Parák.

Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia oceňuje, že ZSS upozorňuje aj na výšku poplatku za prenesenie čísla medzi operátormi. Orange a T-Mobile účtujú svojím zákazníkom, ktorí prejavia úmysel prejsť k inému operátorovi poplatky vo výške 1 190,- Sk, respektíve 595,- Sk. Telefónica O2 Slovakia poskytuje túto službu obojsmerne zadarmo.

„Je zrejmé – a nielen vzhľadom na účtované poplatky – kto má a kto nemá záujem na rýchlom vyriešení tohto problému, ktorý znamená obmedzenie trhu a zbytočné komplikácie pre spotrebiteľov. O2 to v žiadnom prípade nie je. Nemalo by to totiž žiadnu logiku“, povedal René Parák a pripomenul, že napriek týmto komplikáciám zabezpečuje Telefónica O2 Slovakia prenos čísiel pre žiadajúcich klientov aspoň manuálne.

Vyhlásenie Orangeu

ORANGE CHCE PRENOSITEĽNOSŤ ČÍSEL S TELEFONICOU ČO NAJSKOR

Bratislava, 6. november 2007 – Rovnako ako spoločnosť Telefonica O2 Slovakia aj Orange má eminentný záujem na čo najrýchlejšom sprístupnení prenositeľnosti telefónnych čísel zo siete Telefonica O2 Slovakia do svojej siete a takúto možnosť by privítal už v predvianočnom období. Orange preto spoločnosť Telefonica O2 Slovakia písomne opätovne požiadal o obnovenie rokovaní o spustení aspoň manuálnej portácie, ktoré ako dočasné náhradné riešenie dodnes nie je, napriek medializovaným informáciám, zadefinované a zmluvne podchytené, pretože ho práve spoločnosť Telefonica v ostatnom čase odmietala. Toto náhradné riešenie považuje Orange za nevyhnutný a potrebný medzikrok vzhľadom na zaznamenané komplikácie a prieťahy v procese zavedenia automatickej prenositeľnosti telefónnych čísel.

Orange s nepochopením sleduje vyjadrenia zástupcov spoločnosti Telefonica O2 Slovakia prezentované prostredníctvom médií, ktoré vykazujú znaky kampane, k téme prenositeľnosti telefónnych čísel a priamo útočia na jej partnerov v rokovaniach obvineniami o údajných obštrukciách. Argumentovať údajnými obštrukciami zo strany ostatných operátorov Orange považuje za nekorektné a účelové búchanie na otvorené dvere.

Spoločnosť Orange Slovensko si nie je vedomá brzdenia tohto procesu. Orange už v januári 2007 informoval, že informačný systém je na vstup tretieho operátora pripravený a termín uvedenia služby bude závisieť od jeho pripravenosti a ochoty spolupracovať. Na začiatku rokovaní bol všetkými stranami vzájomne odsúhlasený časový harmonogram prác z ktorého jasne vyplývali aj časové riziká v prípade obštrukcií niektorého z partnerov. Ako je známe, rokovania o komerčných podmienkach spolupráce napokon niekoľko mesiacov v roku 2007 viazli práve kvôli nezmyselnej požiadavke spoločnosti Telefonica O2 Slovakia implementovať zásadne pozmenený informačný systém, a to napriek technickej pripravenosti existujúceho systému pre prístup ďalších operátorov, do ktorého operátori doteraz investovali niekoľko stoviek miliónov slovenských korún.

„Adekvátne tomu sa posunul časový harmonogram pre zostávajúce prípravné práce pre zavedenie automatickej prenositeľnosti čísel na prvý štvrťrok 2008, čo nás, vzhľadom na predvianočné obdobie vôbec neteší,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko pre stratégiu a regulačné vzťahy Ivan Marták.

Snahu skrátiť ostávajúci čas vynechaním testovacej fázy informačného systému zabezpečujúceho systémovú prenositeľnosť však Orange považuje za neúnosné riziko. Vynechanie testovacej fázy môže ohroziť zavedenie služby v plánovanom termíne, ale aj existujúci proces prenositeľnosti čísel medzi operátormi a tým aj plnenie zákonných povinností operátorov.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu