God of War bol predstavený za zvukov epicky znejúcej hudby živého orchestra. Keď sa rozozneli hrubé tóny trúbky a sláčiky huslistov začali pomaly kmitať, pridal sa k nim chorál mužských zboristov. Napätie stúpalo a zimomriavky sa na vás preniesli aj cez online stream. Po dohraní si orchester vyslúžil potlesk, ktorý sprevádzali ovácie.
Potom sa dvihla obrovská opona ukrývajúca plátno. Keď sa na scéne prvýkrát ukázal hlavný hrdina Kratos, ľudia v sále doslova besneli. Po prvej ukážke zostali vo vytržení milióny hráčov. Očakávania boli nekompromisne obrovské, ale práve God of War mal na to, aby ich naplnil. A podarilo sa!
Svedčia o tom nadšené reakcie hráčov aj kritikov, za ktoré so slzami v očiach poďakoval všetkým fanúšikom dojatý režisér Cory Barlog. Fakt, že so svojim tímom odviedol neuveriteľnú prácu podčiarkuje množstvo ocenení, takmer 20 miliónov predaných kópií a meta skóre 94 %. Na hru pre jednu platformu sú to skutočne neuveriteľné úspechy.
Titul exkluzivity však God of War po novom stráca, ale jeho nespochybniteľná kvalita zostala zachovaná. Teraz si severské dobrodružstvo môžu užiť aj hráči na PC, ktorí dostávajú vlastný port. Sony ho oficiálne oznámilo koncom októbra minulého roka. Na novú platformu navyše prináša aj viaceré vylepšenia.
Kvalitný príbeh a špičková chémia hlavných postáv
Je pravdepodobné, že s počítačovým vydaním sa k titulu dostane aj množstvo nových hráčov. Tým je God of War plne otvorený. Značka má síce na PlayStation bohatú históriu, ale nie je nutné ju poznať do detailov. Toto je totiž akýsi reštart série, spojený pokračovaním.
Niekoľko odkazov na minulosť tu síce bude, no príbeh si dokonale užijete aj bez ich znalosti. Navyše s kvalitným českým prekladom v podobe titulkov. Je to super, pretože práve dejová linka je jedným z veľkých ťahákov titulu. V God of War sledujeme starnúceho, ale stále božsky silného Krata, ktorého osud rozhodne nešetril.
Hráčom predchádzajúcich hier bol známy ako monštrum na zabíjanie, ktoré po strate milovanej rodiny zmasakrovalo celý Olymp. Jeho cesta bola lemovaná potokmi krvi a slušnou porciou brutality. Kratovmu hnevu neunikli bohovia, titani, mýtické tvory, duchovia a prakticky nikto, kto sa mu postavil do cesty.
Túto kapitolu svojho života sa rozhodol nadobro uzavrieť. Presunul sa na mrazivý sever, kde sa stiahol do ústrania. Žil pokojný život až do smrti svojej novej manželky Faye, ktorá na rozdiel od neho bola obyčajným smrteľníkom. Zostal mu po nej syn Atreus a posledné želanie - rozprášiť popol Faye na najvyššej hore sveta.
Cesta sa zdá byť priamočiara, ale aj jednoduchá premisa sa dokáže zamotať. Celé to spustí návšteva tajomného cudzinca, po ktorej Krata začne dobiehať minulosť. Z príbehu sa teda vykľuje dobrodružná cesta lemovaná rodinnou drámou. Nebudú chýbať emócie, epické momenty, charizmatické postavy a špičkové herecké výkony.
Výrazným motívom sa stane aj vzťah otca so synom, ktorý nie je práve idylický. Výchovu Atrea mala totiž pod palcom hlavne Faye. Scenáristi nám tak ukážu vzťahovú priepasť dvoch ústredných protagonistov, ktorá sa bude postupne vyvíjať. Sledovať to je naozaj úžasné a kvalitnú prácu s postavami by God of War mohli závidieť aj niektoré filmy.
Kratos tu symbolizuje prísneho otca, ktorého záujem o syna je striktne v praktickej rovine. Rozpráva len vtedy, keď si to vyžaduje situácia. Jeho chladná povaha je v kontraste so zvedavým a trochu divokým Atreom.
Otec ho učí rozvahe, lovu a usmerňuje pri spoznávaní sveta. Je tu silný dôraz na charaktery, ich chémiu, príbeh a stret dvoch stretov. Detsky naivného a dospelácky zásadového. Vzťahové aspekty sú zvládnuté bravúrne a z postáv ide skutočne živý pocit.
Brutálne a epické súboje
Neznamená to však, že by ste prišli o akciu, ktorou je God of War povestné. Užijete si jej viac než dosť, je brutálna a má výborne spracovaný súbojový systém. Hlavnú úlohu tu hrá sekera Leviathan. Kratos ňou síce dlhší čas rúbal len stromy, ale nebude trvať dlho a bez váhania ju použije aj na rúbanie nepriateľov.
V základe má ľahký a ťažký útok, ktoré sa potom rozširujú na rôzne kombá či špeciálne údery. Nie je to obyčajná sekera z Mountfieldu, ale kvalitný nástroj na zabíjane, šmŕncnutý severskou mágiou.
Okrem klasického sekania s ňou môžete aj zmrazovať či hádzať, čo vynikajúca schopnosť, ktorá sa hodí nielen na boj, ale aj pri riešení jednoduchých puzzle hádaniek. Sekeru si tiež po hodení viete vždy privolať a efektne sa vám vždy vráti do rúk ako bumerang.
Ak sa náhodou pristihnete pri tom, že si ju budete len tak hádzať a privolávať späť, verte, že nebudete jediní. Je to vynikajúco zvládnutý prvok hrateľnosti, ktorý v iných hrách nemá obdoby. Nezaostávajú však ani samotné boje, ktoré sú skutočne autentické a Kratos je po nich zmáčaný krvou svojich nepriateľov.
Sprevádza ich krik, sekanie, rôzne efektné fantasy elementy, masakrovanie nepriateľov a ručenie zbraní. Výnimkou nie sú ani emocionálne výkriky Atrea, pri ktorých je vidieť, že sa o vás bojí. Kričí napríklad, aby ste si dávali pozor, keď vám zostáva málo života. Prípadne keď vidí, ako na vás niekto chce zaútočiť.
Celé je to naozaj autentické a máte pocit, že ste súčasťou veľkovýpravného historického fantasy. Súbojový systém je veľmi svižný, komplexný, rýchly a musím povedať, že tiež veľmi návykový. Sekanie a hádzanie sekery dopĺňa krytie štítom, odrážanie útokov či rýchle uhýbanie. Nechýba ani mlátenie holými rukami v prípade, že Kratos práve nedrží sekeru.
Do boja sa dokonca zapája aj váš syn Atreus. Po nepriateľoch dokáže strieľať šípy na váš pokyn, prípadne ich dusiť či inak zdržiavať alebo ochromiť. Osobitne dychberúce sú bos súboje s obrami, ktorých atmosféra je unikátna.
Aj keď pár súbojov sa tu opakuje, čo pôsobí trochu repetitívne. Na druhej strane to kompenzuje prítomnosť ďalšieho množstva monštier zo severskej mytológie. Sú veľmi premyslené a každý stret s nimi je také menšie či väčšie epické dobrodružstvo.
Po krku vám pôjdu ohavné čarodejnice, tvrdí trolovia, nemŕtvi vojaci, vlkolaci, temní elfovia a podobne. Navštívite tu niekoľko svetov bájneho severu, kde každý z nich ponúkne charakteristickú paletu protivníkov. Je ich naozaj dosť a sviežo sa obmieňajú. Na každý typ môžete (ale aj nemusíte) ísť trochu inak.
V praxi napríklad narazíte na ľadových hel-walkerov, ktorí sú imúnni voči ostriu vašej sekery. Na rad tak musia prísť päste. Ale nebojte sa, súboje sú po stránke obťažnosti výborne vyvážené. God of War nie je frustrujúco náročné, ani stupídne jednoduché. Ponúka skôr ideálny balans, aj keď draky či valkýry vás určite slušne potrápia. Na druhej strane máte tu aj príbehovú ľahšiu či ešte náročnejšiu hrateľnosť.
Jednoduché spracovanie RPG prvkov a veľa vylepšení
Na boje nadväzujú aj rôzne vylepšenia vašej sekery, brnenia, Atrea či celkových štatistík postavy. Toto všetko je spracované pomocou RPG prvkov, ale nemusíte sa obávať. God of War je čistokrvná akčná adventúra. RPG funkcie nie sú extrémne hlboké a ľahko ich pochopíte.
Je tu klasický strom vylepšení schopností, ktorý doplňajú atribúty ako maximálne zdravie, obrana či sila. Za zmienku ešte určite stoja magické runy, ktoré si môžete vložiť do dvoch pozícií vo vašej sekere. Ide o špeciálne dobíjateľné útoky v podobe rôznych magických živlov, ktoré vylepšujú Leviathan či Atreov luk.
Nepriateľov tak môžete napríklad omráčiť či hodiť sekeru tak, aby niekoho zmrazila alebo sa zatočila a rozdala viac úderov. Okrem toho viete vystreliť ľadovú smršť a rozdávať všemožné ťažké rany. Vylepšení a možností je tu naozaj dosť.
Možno až zbytočne veľa. Postupne si totiž nájdete svojich favoritov a zvyšok ponuky odignorujete. Je však len na vás, ktoré vám budú vyhovovať viac. Ich používanie na nepriateľov si budete naozaj užívať tak, ako samotné strety.
Polootvorené putovanie po magických svetoch
Aj keď sa spočiatku zdá, že vaša cesta bude priamočiara, opak je pravdou. Navštívite niekoľko magických svetov. Pohyb v nich bude síce lineárny, ale ponúknu sa aj otvorenejšie lokality s viacerými cestičkami na objavovanie pokladov či bonusov. Je trochu škoda, že sa nevyhnete backtrackingu, teda vracaniu sa na predtým preskúmané lokality.
Tomuto aspektu v hrách ja osobne príliš nefandím a príde mi otravné chodiť späť tam, kde som už bol. Na druhej strane lokality sú krásne variabilné. Je super sa v nich stratiť, skúmať a unášať sa na vlne ich atmosféry. Rozloženie sveta a polo otvorenosť využíva God of War nielen na hlavnú, ale aj vedľajšie dejové linky.
Bohatá porcia obsahu
Príbeh vám zaberie vyše 20 hodín, čo je naozaj úctyhodné číslo, prinášajúce poriadnu porciu obsahu. Hlavná linka navyše vôbec nestráca tempo a má bravúrne spracovanie. Nevylučujem, že sa od hrania budete mať problém odtrhnúť.
Jadro hry rozširujú aj menšie vedľajšie questy, za ktorých plnenie môžete získať rôzne bonusy či vylepšenia. Ich veľkým plusom je, že vám umožnia viac preskúmať svet, severskú mytológiu a spoznať vedľajšie postavy.
Aj keď v mnohých tituloch sú podobné vedľajšie linky nudné, pre God of War to v žiadnom prípade neplatí. Ponúknu vám mini príbehy, ktoré je zaujímavé sledovať a sú aj slušne odmeňujúce. Navyše vedia zabaviť a spestrujú celkovú hru.
Vylepšenia a možnosti PC verzie
God of War je výborne spracovaný aj po audiovizuálnej stránke. Vyzdvihnúť treba špičkovú kameru, ktorú si určite všimnite. Máte z nej pocit, že je God of War urobené na jeden záber, do ktorého nezasahuje žiadny strih. Počas hrania tu nenarazíte na žiadne načítacie obrazovky.
Celý zážitok je tak úplne plynulý a ešte vťahujúcejší. Ďalším silným aspektom je dunivé audio, epický zborový soundtrack či vynikajúce výkony hercov. Tým kraľuje hlavná postava Krata v podaní hlbokého hlasu charizmatického Christophera Judgea. Vždy, keď prehovorí, je to zážitok a charakter Krata mu neuveriteľne sadol.
Aj keď je pomerne známy najmä zo seriálu Stargate SG-1, kde sa zhostil úlohy Teal'ca. Jeho výkonu skvele sekunduje mladý Sunny Suljic ako Atreus. Obaja hlavní protagonisti vdýchli postavám dušu a je vidieť, že odviedli špičkovú prácu.
S audiovizuálnou stránkou je nutné spomenúť aj vylepšenia, ktoré prináša PC verzia. Hrá sa super aj s klávesnicou a myšou. Ovládanie je štandardné, aké poznáte z iných akčných adventúr. Ak by vám nevyhovovalo, klávesy si viete namapovať podľa seba. Ja osobne som menil len jedinú vec, ktorou bolo mierenie sekery pred hodením.
Pôvodne je to control, na ktorý som si nevedel zvyknúť a pre hádzanie sekery som využil radšej doplnkové tlačidlo na mojej hernej myši. Po technickej stránke tu nečakajte žiadny lacný port, ale veľmi slušnú počítačovú verziu.
Na bugy som síce nenarazil, ale na niektorých miestach boli viditeľné menšie poklesy snímkovej frekvencie. Závažnejší problém bol však v tom, že mi God of War počas recenzovania niekoľkokrát spadlo. Takéto veci sú naozaj nepríjemné.
Aj keď neviem, čím to je, ani či sa jedná len o chybu na mojej strane alebo je problém globálny. Pred vydaním hry som si to nemal možnosť overiť. Jedným dychom však treba dodať, že to nie je nič, čo by nevyriešil rýchly patch.
S PC verziou sa však spájajú hlavne vylepšenia. Majitelia výkonnejších zostáv si God of War môžu vychutnať aj v 4K. Samozrejmosťou je tiež 60 fps, ktoré hre fakt pristanú a robia z nej úplne iný, podstatne lepší zážitok.
Nechýbajú ani ďalšie pokročilé PC funkcie ako NVIDIA DLSS pre zlepšenie výkonu či NVIDIA Reflex na zníženie latencie, čo je pri akčných hrách dôležité. Grafika je kvalitná a aj keď God of War vyšlo pôvodne v roku 2018 na PS4, nie je to vôbec vidieť. Detaily postáv sú bohaté a prostredia sú krásne rozmanité.
Čaká vás tu napríklad kúzelný les, temné bane, hory, jaskyne a podobne. Spracovanie postáv sa bez problémov môže zaradiť k tomu najlepšiemu, čo tu dnes máme. Nielenže dýchajú a žmurkajú, ale na tvárach im vidieť aj prejavy emócií na základe toho, v akej situácii sa práve ocitli.
Celkovo sú tu veľmi podarené animácie, kvalitné tiene vo vyššom rozlíšení, podpora širokouhlých monitorov, ale aj ovládačov DUALSHOCK 4 či najnovšieho DUALSENSE. Autori dokonca mysleli aj na také drobnosti, ako je vizuálna zmena vašich zbraní pod vplyvom vylepšení.
Nechýbajú okúzľujúce magické efekty a celkovo sa na God of War pozerá výborne. Vizuál je samozrejme závislý aj od vašej zostavy. Odporúčam hrať aspoň na GTX1060, ktorá vás pustí k Full HD rozlíšeniu.
Ponuka grafických nastavení sa tu sústredí na niekoľko kľúčových možností, kde si viete meniť kvalitu textúr, modelov, tiene odrazy a podobne. Pokojne skúste na úkor snímkovej frekvencie obetovať pár detailov. Z hrania God of War v 60 fps totiž získate úplne iný a oveľa lepší pocit.
Tých 30 fps zásadne nie je žiadny problém a takto si hru užili hráči na PS4. Tu sme však na výkonnejšej platforme a podobne svižné akcie vynikajú pri vyššej snímkovej frekvencii. Tá je mimochodom odomknutá a pustí vás až do 120 fps. Výkonu vie navyše veľmi slušne pomôcť zapnutie funkcie NVIDIA DLSS.
Ak si ju zapnete, vie vám pomôcť aj s citeľným nárastom snímkov za sekundu. V prípade, že vám to váš počítač dovolí, rozhodne sa s tým pohrajte a skúste dosiahnuť 60 fps. Systémové požiadavky sú pomerne veľkorysé a zahrať si budú môcť dokonca aj majitelia starých kariet GTX 960 (4 GB). Aj keď s nimi už čakajte značné obmedzenia na 720p / 30 fps.
Verdikt
God of War ma na PC neuveriteľne vtiahlo. Je to hra, ktorá má dušu a je vidieť, že na nej pracoval neuveriteľne nadšený a zanietený tím štúdia Santa Monica, ktorý značku miluje. Užíval som si ho snáď ešte viac než pôvodnú verziu v čase vydania na PS4.
Odomknutá snímková frekvencia hre dokonale pristane rovnako, ako všetky technické vymoženosti, ktoré priniesla výkonnejšia platforma. Jadrom však stále zostáva výborný príbeh, návykovo kvalitný súbojový systém, špičková produkcia či bezchybne namiešaná chémia medzi Kratosom a Atreom.
Rok 2022 nám po hernej stránke začal výborne. Počítačoví hráči majú naozaj veľký dôvod na radosť a za mňa im God of War veľmi odporúčam. Je to jedna z najlepších hier, aké kedy uzreli svetlo sveta. Pokračovania v podobe Ragnarök sa už nemôžem dočkať!
Hodnotenie: 9/10
Plusy:
-
príbeh, ktorý vás chytí
-
pohlcujúci svet a mytológia
-
návykový súbojový systém
-
chémia medzi Kratom a Atreom
-
charizmatický hlavný hrdina
-
výborná audiovizuálna stránka (hudba, dabing, grafika)
-
dlhá herná doba
-
systém kamery bez strihu
-
vylepšenia PC a odomknuté snímkovanie
Mínusy:
-
drobné technické chybičky
-
až príliš veľa možností úprav, ktoré postupne strácajú zmysel
-
občas nutnosť vracať sa na rovnaké miesta (backtracking)
-
pár opakujúcich sa súbojov s bosmi
Diskusia k článku: