Časy lacných a jednoduchých videohier sú už dávno preč. Kedysi ich vývoj stál pár tisíc a dokázali sa zmestiť na jednu disketu s kapacitou do 2 megabajtov. Dnes sa veľkosť hier pohybuje v desiatkach až stovkách gigabajtov. Rovnako tak rastú aj náklady na vývoj, ktoré sa pokojne môžu vyrovnať hollywoodskym filmom. Produkcia veľkej AAA hry je totiž často veľkolepá a trvá roky.
Tento fakt potvrdila aj analýza britského úradu CMA, ktorý aktuálne vstúpil do povedomia tým, že Microsoftu blokuje nákup Activisionu. Dokumenty úradu tvrdia, že náklady na vývoj dnešných AAA hier aj s marketingom sa môžu pokojne vyšplhať až na hranicu miliardy dolárov. Samotný report zahŕňa aj vyjadrenie Activisionu, ktorý vyvíja Call of Duty. V tomto prípade sa mali náklady na hru údajne vyšplhať na hranicu 300 miliónov dolárov.
Táto suma nezahŕňa náklady na marketing, ktoré môžu byť pokojne dvojnásobné. Regulačný úrad v dokumentoch cituje aj vyjadrenia iných vydavateľov, ktorí však zostávajú v anonymite. Jeden z nich uviedol, že rozpočty na vývoj hier sa pohybujú v rozmedzí od 80 do 350 miliónov dolárov. Do tejto kategórie by zapadol napríklad God of War: Ragnarök (recenzia), ktorý stál podľa bývalého šéfa PlayStationu okolo 200 miliónov dolárov.
Tieto náklady však dopĺňa marketing, ktorý vraj v prípade najväčších hier stojí aj 310 miliónov. Ďalší vydavateľ prekvapil tým, že jeho najdrahšia hra údajne stála až 660 miliónov. K tomu sa pridal marketingový rozpočet na úrovni 550 miliónov dolárov. Už v tomto prípade boli teda celkové náklady za jednou miliardou.
Veľké herné firmy vo väčšine prípadov nezverejňujú rozpočty na vývoj ani náklady na marketing. Z času na čas sa však na túto tému objavia oficiálne aj neoverené informácie. Podľa nich sa na popredných priečkach v rebríčkoch najdrahších hier často objavuje Cyberpunk 2077, ktorý údajne stál vyše 300 miliónov dolárov. Do tejto sumy nie sú zarátané náklady na marketing ani na opravy, ktorým sci-fi RPG po vydaní čelilo.
S rozpočtom však dnes rastie aj samotná dĺžka vývoja, ktorá sa napríklad podľa Microsoftu môže vyšplhať až na 10 rokov. Aktuálne sa očakáva, že pomyselné rebríčky nadrahších videohier pokorí pripravované GTA VI, ktoré by spolu s marketingom malo hravo prekonať miliardu dolárov. Finálne číslo sa však možno nikdy nedozvieme.
Zdroj: CMA
Diskusia k článku: