Reklamná spoločnosť Renew ešte pred olympijskými hrami v Londýne v roku 2012 nainštalovala vyše 100 odpadkových košov. Tie boli navrhnuté tak, aby odolali prípadnej explózii vo vnútri umiestnenej nálože. Inštalované boli bezplatne, keďže agentúra svojim klientom na veľkoplošných obrazovkách košov predávala reklamný priestor. Londýn navyše dostal 5 % z priestoru pre zobrazovanie verejných informácií, ako oznamy polície, dostupnosti liniek metra a podobne.
Prečítajte si: V bratislavských autobusoch MHD bude Wi-Fi (18. 12. 2012)
Neskôr však do 16-tich košov pribudol hardvér, ktorý dokázal zaznamenávať MAC adresy zariadení v okolí, pokiaľ mali zapnuté vyhľadávanie Wi-Fi sietí. Pomocou nich je možné jednoznačne identifikovať každé jedinečné zariadenie. Spoločnosť tieto dáta plánovala analyzovať - napríklad zistiť, ako rýchlo sa jednotlivé osoby pohybujú, prípadne, či chodia rovnakými trasami každý deň. Ak by ich predávala ďalej, chodci by mohli dostávať na obrazovkách personalizovanú reklamu, kľudne s textom určeným iba im.
obr: Quartz
Šéf agentúry sa nijako netajil tým, že nimi zozbierané dáta by si teoreticky mohol zakúpiť hocikto. Zbieranie takýchto údajov je podľa neho úplne legálne, pokiaľ ide iba o MAC adresy, a nie mená osôb alebo ich bydliská. Obdobná prax je pri takzvaných cookies, ktoré zbierajú klasické webové stránky.
Podľa Renew až 80 % Londýnčanov necháva funkciu hľadania Wi-Fi stále zapnutú - za mesiac tak získali adresy z vyše milióna zariadení a v rekordný deň zaznamenali 106-tisíc zariadení prostredníctvom rôznych košov až 946-tisíckrát. Z toho vyplýva, že priemernú osobu v rôznych častiach mesta zachytili za jeden deň až 9-krát.
Londýnska radnica následne spoločnosť Renew požiadala, aby so zachytávaním údajov o zariadeniach prestala. Treba však poznamenať, že reklamná agentúra verejnosť stále ubezpečovala o dôslednom zabezpečení dát a otvorene informovala o všetkých podrobnostiach, aj keď sa tak stalo až po inštalácii hardvéru pre zachytávanie.
Prípady takéhoto zbierania údajov určite nie sú ojedinelé. Na začiatku roka podobnú platformu predstavilo Cisco, a to aj na Slovensku. Analýzou dát z Wi-Fi routerov je možné napríklad pochopiť pohyb zákazníka vo vnútri obchodu, hotela, či inej budovy. Ale samozrejme aj cieliť reklamy alebo podrobné informácie o stánkoch a produktoch, pred ktorými zákazník práve stojí. Cisco sa vtedy pýšilo tým, že jeho technológia bola využitá pre optimalizovanie pohybu cestujúcich v termináloch na letisku v Kodani.
V súčasnosti je teda nutné pripraviť sa na to, že máme opäť o čosi menej súkromia. Zozbierané údaje môžu byť použité na rôzne vylepšenia, ale aj cielenú reklamu. Tí, ktorým to vadí, by mali pouvažovať o dočasnom vypnutí či zakázaní niektorých funkcií svojich smartfónov a venovať zvýšenú pozornosť rôznym povoleniam, ktoré aplikácie vyžadujú pri inštalácii.













Diskusia k článku: