Pri kúpe nového mobilu alebo tabletu by sme sa nemali rozhodovať len na základe nízkej ceny, ale preveriť si obchod, z ktorého plánujeme nakúpiť. Poslúžia na to napríklad recenzie e-shopov či príspevky zákazníkov na facebookových stránkach obchodov. Na porovnávacom webe Heureka.sk nájdete množstvo ohlasov od zákazníkov. Za spoľahlivé a obľúbené e-shopy môžu zákazníci hlasovať v rámci súťaže ShopRoku 2016 v kategórii Cena Popularity. Takto ocenené e-shopy sa dajú považovať za seriózne. Na riziká spojené s kúpou lacného mobilu sme sa pozreli v článku Na Slovensku je to tak: Lacné mobilné telefóny.
Serióznosť obchodu oceníte aj v prípade reklamácie. Web e-shopu, v ktorom ste si tovar zakúpili, by mal obsahovať všetky dôležité informácie k uplatneniu reklamácie. Podľa pravidiel EÚ máte na zakúpený tovar 2 ročnú záruku bez ohľadu na to, či bol tovar zakúpený v internetovom obchode alebo kamennej predajni.
Heuréka pripravila 10 spotrebiteľských rád, ktorých by ste sa mali pri reklamácii pridržiavať:
1. V prípade nespokojnosti s daným tovarom máte ako spotrebiteľ právo vrátiť tovar do 14 dní od jeho zakúpenia. Spolu s tovarom je potrebné priložiť aj doklad o zakúpení a odstúpenie od zmluvy.
2. Reklamáciu vášho tovaru zbytočne neodkladajte. Je vhodné kontaktovať e-shop čo najskôr.
3. Reklamácia sa uplatňuje aj pri zľavnenom tovare. Tovar však nie je možné reklamovať z dôvodu, pre ktorý bol daný tovar zlacnený.
4. Pôvodný obal ani krabicu, v ktorej bol tovar pôvodne zabalený, nebudete potrebovať. Obal nie je súčasťou zakúpeného tovaru. Výnimka platí iba v prípade tovaru, ktorý je bez obalu nepredajný a je jeho neoddeliteľnou súčasťou.
5. Reklamovaný tovar je potrebné zabaliť, priložiť sprievodný list s popisom chyby zakúpeného tovaru, doklad o zaplatení či záručný list. Aj napriek tomu, že s dokladom o kúpe daného tovaru bude reklamácia jednoduchšia, tovar je možné reklamovať aj bez záručného listu či dokladu. Stačiť by mal výpis z účtu, všetko však záleží na ústretovosti predávajúceho.
6. Reklamovaný tovar sa odporúča posielať s podacím lístkom. V rukách tak budete mať doklad o tom, že tovar bol zaslaný na reklamáciu.
7. Rovnako sa odporúča vyžiadať si potvrdenie o vydaní / zaslaní reklamácie od predajcu, v ktorom by mali byť uvedené všetky informácie o konkrétnej reklamácii.
8. V prípade uznania reklamácie platí poštovné e-shop. Počítajte však s tým, že pôjde o najnižšie a nutne vynaložené náklady.
9. Pri opakovanej reklamácii tovaru s rovnakou vadou (trikrát), rôzne vady tovaru (štyrikrát), alebo tri rôzne vady naraz, máte nárok na vrátenie peňazí.
10. Predajca môže reklamáciu tovaru zamietnuť v prípade, že bolo zistené bežné opotrebovanie tovaru, nesprávne používanie či poškodenie tovaru.
Ak sa rozhodnete tovar reklamovať, je potrebné ho zaslať tam, kde ste ho zakúpili. Predajca má zo zákona na vybavenie reklamácie maximálne 30 dní. Ale pozor! Reklamačná lehota tovaru začína plynúť až odo dňa, kedy predajca zaslaný tovar prevezme späť od spotrebiteľa. Pokiaľ predajca zásielku neprevezme, komunikácia s ním zlyháva alebo medzičasom obchod zanikol, situácia je zložitejšia.
Poradiť vám môžu pracovníci Slovenskej obchodnej inšpekcie. Na stránke SOI nájdete v časti Najčastejšie otázky odpovede na rôzne možné situácie.
Zdroj: tlačová správa












Diskusia k článku:
Manobb 17.02.2017 - 19:43
Lenka, neber to prosím v zlom, ale tento článok je ukážkový PR článok portálu Heureka.sk, a preto by tak mal byť v záujme objektivity fony.sk jasne označený. Toto nie je "TIP", ale článok s komerčným obsahom, pretože vyzdvihuje viaceré služby práve tohoto jedného portálu, hoci viaceré služby poskytuje množstvo ďalších portálov s podobným zameraním. Niektoré info o reklamácii sú navyše neúplné, čo len potvrdzuje fakt, že "pomoc klientom pri reklamácii" je len zástupná téma zadávateľa tlačovej správy a prioritou je komerčný obsah. ;-)
shaggy17.02.2017 - 21:07 Trvalý odkaz
Asi tak. A nie je to prvykrat ani posledny zialbohu...
Lukas17.02.2017 - 21:39 Trvalý odkaz
aj ja som rozmýšľal že fon si zakúpim cez net ale povedal som si či chcem problémy ak by sa nebodaj pokazil nie vždy je vhodný celý eshop skočím do kamennej a hotovo dovidenia vybavene...
Michal18.02.2017 - 00:11 Trvalý odkaz
Kupujem len cez web u overenych predajcov a reklamacie riesim priamo u autorizovaneho servisu.
Fazotron18.02.2017 - 10:20 Trvalý odkaz
Viete mi niekto povedať ako mam postupovať keď po zakúpení tovaru som si spravil kopiu faktúry a blocku o zaplatení a teraz som zistil že originál mi manželka vyhodila???