Nefunkčný mobil je pre Slovákov hodnotou a nie odpadom

Tlačová správa:

Bratislava, 26. mája 2006 – Napriek tomu, že sa každý rok na Slovensku predajú stotisíce nových mobilných telefónov, Slováci si ešte stále v dostatočnej miere neuvedomujú, že mobilný telefón môže predstavovať nebezpečný odpad, zaťažujúci životné prostredie. Napriek tomu, že už aj na Slovensku je niekoľko rokov dostupná možnosť ekologickej likvidácie opotrebovaných telefónov a ich batérií vo vlastných predajniach spoločnosti Orange Slovensko, v roku 2005 sa napriek komunikácii podarilo vyzbierať iba približne 100 kg elektroodpadu, čo predstavuje približne 400 mobilných telefónov.

Orange ako jediný operátor na Slovensku umožňuje zber nefunkčných mobilných telefónov, a ich batérií od roku 2004. Zákazníci tejto spoločnosti majú možnosť odovzdať nefunkčný elektroodpad - nefunkčné mobilné telefóny a príslušenstvo ale aj batérie v akomkoľvek množstve v jeho vlastných predajniach. Špeciálne odberné miesta sú garanciou, že sa elektrozariadenie či elektroodpad spracuje ekologicky vhodným spôsobom.

Napriek týmto možnostiam si len málo ľudí uvedomuje význam symbolu prečiarknutého kontajnera, ktorým Orange označuje mobilné telefóny, prípadne ich obal, návod alebo záručný list. Symbol znamená, že po skončení životnosti sa mobilné telefóny nesmú vhadzovať do bežného, netriedeného komunálneho odpadu. Sú totiž nebezpečným elektroodpadom s potenciálne negatívnymi dôsledkami na životné prostredie, preto by mali byť likvidované iba ekologicky prijateľným spôsobom.

Záťaž pre životné prostredie predstavuje najmä batéria z vyradených mobilných telefónov, ktorá obsahuje elektrolyt. Ostatné časti mobilného telefónu predstavujú riziko pre životné prostredie v tom prípade, ak sa doň dostanú nekontrolovane, kde podliehajú korózií, v dôsledku čoho sa uvoľňujú prítomné ťažké kovy.

Pri zhodnotení elektroodpadu ekologickým spôsobom sa z 1 000 ks mobilných telefónov okrem cca 65,2 kg batérií dá získať: až 46 kg plastových krytov, 43,5 kg plošných spojov, 2,9 kg železa, 6,4 kg mosadze, 0,4 kg hliníka, 18,6 kg gumy a silikónu.

"Verejnosť si často neuvedomuje, že odpad z mobilných telefónov predstavuje pre životné prostredie záťaž a nepotrebné zariadenia zahadzuje do bežných kontajnerov," uviedla Ingrid Baková, koordinátorka pre životné prostredie Orange Slovensko. Navyše, mobily sú ešte stále pre väčšinu zákazníkov určitou finančnou investíciou, a tak aj nefunkčné mobilné telefóny skladujú ako "hodnotný" majetok alebo ich, pokiaľ aspoň čiastočne fungujú, posunú niekomu z rodiny alebo známym. "V západnej Európe si zákazníci mobilných operátorov obmieňajú mobilné telefóny častejšie ako u nás a pri kúpe nových mobilných telefónov prinášajú svoje staré telefóny," dodala Ingrid Baková. Možnosť odovzdať starý mobilný telefón pri kúpe nového ponúka aj Orange, a to na všetkých predajných miestach. Takto vyzbierané telefóny, rovnako ako príslušenstvo a batérie vyzbierané vo vlastných predajniach, smerujú na ekologické zhodnotenie prostredníctvom zmluvnej firmy, ktorá je na túto činnosť autorizovaná.

Čoraz silnejšie ekologické povedomie prejavujú zákazníci Orangeu v inej oblasti. Neustále rastie počet Slovákov, ktorí objavili výhody  elektronickej faktúry miesto tlačenej. Od 1. februára 2005 si môžu zákazníci mesačných programov spoločnosti Orange Slovensko objednať zasielanie faktúr za služby elektronickou poštou. Služba je bezplatná. Elektronická faktúra okrem zjednodušenia spracovania, zúčtovania a archivácie výrazne znižuje spotrebu papiera a tým aj dopad na životné prostredie. Po aktivácii služby dostávajú zákazníci namiesto papierovej faktúry do svojej elektronickej schránky e-mail s prílohou, ktorou je faktúra vo formáte PDF. Tento dokument je kvôli bezpečnosti údajov prenášaných cez internet zašifrovaný a otvoriť ho možno len s pomocou hesla, ktoré zákazník dostane pri aktivácii služby. Dokument je elektronicky podpísaný a stáva sa tak plnohodnotným daňovým dokladom v súlade s novelou zákona o DPH platnou od 1. januára 2006. V súčasnosti elektronickú faktúru využíva viac ako 25 tisíc zákazníkov Orangeu.

Orange v roku 2004 implementoval systém enviromentálneho manažérstva, ktorý bol v roku 2005 úspešne auditovaný podľa normy ISO 14001:2004. Vďaka tomuto systému môže spoločnosť relevantnejšie merať, riadiť a redukovať svoj dopad na životné prostredie. K ekologickému správaniu motivuje Orange nielen svojich zákazníkov a zamestnancov ale aj dodávateľov. Vypracoval vlastný systém environmentálneho riadenia dodávateľov, v rámci ktorého od nich vyžaduje, aby do svojich procesov zapracovali a implementovali obdobné zásady s cieľom redukovať vplyv ich podnikania na životné prostredie.

V Orangei je už dlhší čas samozrejmosťou separovaný zber papiera a plastových fliaš. Takýmto spôsobom sa v roku 2005 v Orangei vyzbierali takmer 2,5 tony plastových fliaš a viac ako 99 ton papiera. Len pre ilustráciu, vytriedením papiera a jeho použitím na výrobu nového, sa zachráni približne 1 hektár storočného lesa.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu