O2: výzva na urýchlenie prenositeľnosti čísla

Podľa aktuálnej správy Európskej komisie o pokroku jednotného trhu s telekomunikáciami trvá prenos mobilného čísla na Slovensku stále neúnosne dlho. Zákazníci našich operátorov musia čakať na prenesenie čísla k inému operátorovi niekedy aj viac ako dva týždne. O tom, že Slovensko patrí k štatisticky najhorším vo vybavení prenositeľnosti čísla sme vás informovali aj v tejto novinke. O2 sa preto rozhodlo konať a rovnako vyzýva aj ostatných dvoch mobilných operátorov, aby urobili všetky potrebné kroky na skrátenie doby prenosu čísla na maximálne 5 dní. Cieľom tohoto kroku je priblížiť sa k európskym štandardom telekomunikačných služieb.

Tlačová správa:

„Slovenskí zákazníci sú rovnako občanmi EÚ, a preto majú právo na rovnaký štandard mobilných služieb. Európska komisia navrhuje, aby prenesenie mobilného čísla trvalo len 1 deň. Nie je možné, aby na tú istú službu musel slovenský zákazník čakať až 25 pracovných dní a platiť neprimerane vysoký poplatok. Vítame preto návrh TÚ SR na skrátenie tejto lehoty a zníženie poplatku pre zákazníkov. Som presvedčený že legislatívna komisia vezme pri posudzovaní návrhu regulačného opatrenia tieto fakty do úvahy a čo najrýchlejšie rozhodne v prospech slovenských zákazníkov. Vyzývam preto ostatných operátorov, aby urobili všetky kroky potrebné na urýchlené zavedeniu pripravovaného opatrenia TÚ SR do praxe,“ uviedol Juraj Šedivý, generálny riaditeľ spoločnosti Telefónica O2 Slovakia.

Príliš dlhé čakanie

Podľa správy Európskej komisie skrátenie doby prenášania čísla významne podporuje konkurencieschopnosť a slobodu výberu operátora. Táto doba sa v súčasnosti v jednotlivých členských štátoch líši (viď graf č. 1). To je dôvod, prečo Komisia vo svojich návrhoch odporúča zaviesť vo všetkých členských štátoch EÚ dobu na prenesenie mobilného čísla v dĺžke jedného dňa. Na Slovensku trvá v súčasnosti prenášanie mobilného čísla z pohľadu zákazníka v priemere 18 pracovních dní. TÚ SR ako národný regulátor pripravil návrh opatrenia, ktorý by mal skrátiť túto dobu na 5 dní. Nové opatrenie malo vstúpiť do platnosti ešte v prvom polroku 2009.

Slovenský zákazník platí priveľa

Správa Európskej komisie konštatuje, že cena 13-20 €, ktorú za prenesenie svojho čísla zaplatí slovenský zákazník, je vysoká. Vyzdvihuje však fakt, že O2 ako nový hráč na trhu nepožaduje od zákazníkov za túto službu žiaden poplatok.

Vysoké poplatky za odovzdanie klienta

V niektorých štátoch EÚ platí prijímajúci operátor za prenesenie čísla zákazníka odovzdávajúcemu operátorovi poplatok. Nejde však o bežnú prax, takýto poplatok neexistuje napr. v Poľsku ani Španielsku. Na Slovensku však prijímajúci operátor zaplatí odovzdávajúcemu poplatok až 33 eur. Ide o druhý najvyšší poplatok v celej EÚ. Na rozdiel od iných európskych štátov na Slovensku nie sú poplatky za prenesenie čísla regulované, ale sú výsledkom rokovaní medzi operátormi.

Graf č.1: Dĺžka trvania prenosu čísla v jednotlivých členských štátoch

Graf č.2: Prenesené čísla v štátoch EÚ v období 2007-2008 ako percento celkového počtu mobilných čísiel.

Graf č.3: Medzioperátorský poplatok za prenesenie čísla, október 2008

Diskusia k článku:

Začať diskusiu