Reklama spoločnosti Slovak Telekom porušuje Etický kódex

Dňa 21. júla 2011 sa konalo zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (AKRPR). Komisia posudzovala viacero sťažností na reklamu s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR.

Posudzovala aj reklamnú kampaň "Najrýchlejší neobmedzený Mobilný internet" zadávateľa spoločnosti Slovak Telekom. Na reklamnú kampaň propagujúcu výhody Mobilného internetu obdržala Rada pre reklamu sťažnosti viacerých fyzických osôb a sťažnosť spoločnosti Orange Slovensko, a.s.. Sťažnosti fyzických osôb sú namierené voči TV spotu "Kde je Šani?", konkrétne voči využitému reklamnému textu v znení: "Keď nie si on-line, neexistuješ".

Fyzické osoby vytýkajú predmetnému textu vytváranie diskriminačného tlaku na osoby, ktoré nie sú "on-line" ako aj skutočnosť, že existencia človeka je širší pojem, ako to či, je alebo nie je on-line. Konkurenčná sťažnosť predmetnej reklamnej kampani vytýka využitie superlatívov "najrýchlejší" a "neobmedzený", ktoré sú v danom prípade podľa sťažovateľa neopodstatnené.

AKRPR posudzovala reklamnú kampaň v zmysle Kódexu a v kontexte obsahu viacerých sťažností, ktoré Rada pre reklamu na kampaň obdržala. V prípade sťažností, ktoré predmetnej reklame vytýkali využitie reklamného textu "Keď nie si on-line, neexistuješ" sa AKRPR s názorom sťažovateľov nestotožnila.

Predmetný reklamný text nie je možné brať doslovne. Jeho použitie je súčasťou reklamného nadsadenia, ktoré je potrebné vnímať v kontexte celého príbehu a cieľa reklamy, ktorým je komunikácia služby internet.

V súvislosti so sťažnosťou konkurencie, AKRPR uznala jej námietky, ktoré smerovali k neopodstatnenému využitiu superlatívov "Najrýchlejší" a "Neobmedzený". AKRPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a je v rozpore s ustanoveniami čl. 15, ods. 4 Kódexu. Využitie spojenia dvoch superlatívov v rámci reklamného sloganu "Najrýchlejší neobmedzený Mobilný internet" nie je opodstatnené, nakoľko ako aj zadávateľ uvádza, rýchlosť prenosu dát je závislá od množstva ich stiahnutia a znižuje sa po prečerpaní ich voľného objemu vo veľkosti 10 GB / mesiac.

Používateľ môže síce dáta sťahovať neobmedzene, ale po prečerpaní vyššie uvedeného objemu sa rýchlosť sťahovania znižuje a službu preto nie je možné označiť ako "najrýchlejšiu". AKRPR vyhodnotila reklamnú kampaň ako porušujúcu Kódex.

Zdroj: Tlačová správa rpr.sk

Za čitateľský tip od hujera ďakujeme.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu