Podvádza Samsung pri benchmarkoch Galaxy S4?

Problémovými sú verzie s Exynos 5 Octa, pri ktorých je bežný takt grafického procesoru 480 MHz. Kus kódu odhalil pretaktovanie na 532 MHz, ku ktorému však dochádza takmer výlučne v benchmarkovacích aplikáciách.

Samsung Galaxy S4 je po svete dostupný v dvoch hlavných verziách. Prvou je aj nami testovaný variant (rozšírený hlavne v Európe a USA) GT-I9505, ktorý beží na štvorjadrovom procesore Snapdragon 600.

Prečítajte si: Samsung Galaxy S4 - poctivý high-end (24. 4. 2013)

Stretnúť sa však môžete aj s verziou GT-I9500, operujúcou na dvojici švorjadier s taktom 1,6 a 1,2 GHz, označovaných ako Exynos 5 Octa 5410 (octa = spolu osem jadier). Tento čipset dopĺňa grafický čip PowerVR SGX 544MP3. Ten má podľa papierových údajov najvyššiu taktovaciu frekvenciu 532 MHz.

Najnovšie testovanie serveru AnandTech však odhalilo, že pri aplikáciách a graficky najnáročnejších hrách tento grafický čip pracuje iba na frekvencii 480 MHz. Najväčším problémom je, že vyššiu úroveň Galaxy S4 dosiahne iba pri spustení skriptu, ktorý pretaktovanie explicitne povoľuje v konkrétnych aplikáciách. No a jadro od Samsungu podľa zistení takt 532 MHz povoľuje napríklad v benchmarkovej aplikácii GLBenchmark 2.5.1. Vďaka tomu Exynos dosiahol úžasných výsledkov v testovaní a Galaxy S4 s týmto čipsetom sa tak javí ako jeden z najvýkonnejších smartfónov vôbec, dokonca rýchlejší ako verzia so Snapdragonom 600.

kód

Kus inkriminovaného kódu, explicitne vypisujúci benchmarkové aplikácie, v ktorých má dôjsť k pretaktovaniu.

AnandTech rýpal hlbšie a zistil, že kód povoľujúci vyššiu frekvenciu 532 MHz v Galaxy S4 s Exynosom explicitne menuje takmer všetky hlavné benchmarkovacie aplikácie ako Quadrant, linpack, Benchmark Pi či AnTuTu. Internet je tak plný článkov o úžasných výsledkoch Exynosu v benchmarkoch. Pri bežnom používaní, alebo tiež aj hraní akýchkoľvek najnáročnejších hier je však reálny výsledok horší, kedže telefón zvláda pracovať iba na obmedzených 480 MHz. V priemere činí výkonnostný rozdiel až 13,9 %.

Benchmark

Starší GLBenchmark 2.5.1 ukazuje výkon pri maximálnom takte vďaka povoleniam v kóde. GFXBenchmark 2.7.0 sa vďaka novšiemu dátumu vydania medzi explicitnými povoleniami nenachádza, zobrazuje tak reálny výkon akejkoľvek bežnej aplikácie.

Dôvody používania nižších taktov sú jasné - hardvér sa menej zahrieva a pri sústavnej práci na plný výkon by nemusel vydržať. Objavujú však názory, že hoci je teoreticky PowerVR čip schopný krátkodobo bez poškodenia pri benchmarkovaní bežať na vyšší výkon, pokiaľ ho iné aplikácie z Google Play nie sú schopné využiť, tak sa jedná o zavádzanie verejnosti zo strany Samsungu.

Podobné správanie sa pri testovaní ukázalo popri grafickom jadre aj pri procesore. Takmer všetky smartfóny dokážu variabilne pracovať s jeho frekvenciou a maximalizovať tak životnosť batérie. Pri spustení benchmarkovacích aplikácií, tentokrát dokonca na oboch verziách Samsungu Galaxy S4 (teda tej s Exynos aj so Snapdragon 600) ale takt procesorov okamžite vyletel na maximum a zostal tam až do zatvorenia všetkých spomenutých benchmarkov. Treba však spomenúť, že tentokrát aspoň jeho maximálnu úroveň môže využívať aj ktorákoľvek iná aplikácia.

Samsung sa okamžite po zverejnení článku na AnandTech bránil tým, že maximálna frekvencia je síce znížená na 480 MHz, pretože by pri hrách a fullscreen aplikáciách mohlo prísť k preťaženiu, úroveň 533 MHz je však popri konkrétnych benchmarkovacích aplikáciách dostupná aj pre S Browser, vstavanú galériu a vstavaný videoprehrávač.

AnandTech však vyzýva, aby Samsung buď otvoril tieto nastavenia pre všetkých používateľov a všetkým aplikáciám umožnil pracovať s úrovňou 532 MHz, alebo aby kompletne odstránil možnosť pretaktovania zo štandartne používaných “bezpečných” 480 MHz. Konkrétne označenie benchmarkovacích aplikácií v kóde totiž vyvoláva otázky. Je totiž pravdepodobné, že by pretaktovanú úroveň, na ktorej Galaxy S4 beží počas benchmarkov, pri dlhšom hraní hier hardvér jednoducho nezvládol a upiekol sa. Server varuje, že sa mobilný sektor môže dostať do stavu, kedy technici budú svoje snaženie zameriavať iba na to, ako oklamať herné benchmarky, namiesto zlepšovania výkonu pri reálnom používaní. Podobné tendencie k zavádzaniu zo strany výrobcov sa už objavili pri klasických herných grafických kartách, používaných v desktopových počítačoch.

Zdroj: AnandTech, Samsung Tomorrow

Diskusia k článku:

dolezite_upozornenie 01.08.2013 - 16:14

:-) Keď som porovnával výkon telefónov v konvertovaní videa, tak to čo Galaxy S robilo 20 minút, robil Galaxy S4 8 minút. Keďže má o ďalšie 3 jadrá viac, a taktované na 1,9 GHz oproti 1GHz v SGS čakal som väčší rozdiel. http://jancikuna.blogspot.com/2013/07/vykon-smartfonov.html Benchmarky som našťastie nepovažoval za smerodajné, ale je jasné že ohromujúce čísla vymývajú mozgy. Klobúk dolu pred tými chlapcami/chlapmi.

rtg02.08.2013 - 10:31 Trvalý odkaz

preto ma nikdy nezaujimali benchmarky, ale realny vykon, ci mobil ide svizne, nemrzne, neseka a podobne... vsade podvadzaju, aj pri udavanej spotrebe aut :)))

Me_Gusta02.08.2013 - 11:44 Trvalý odkaz

rtg si to vysvetlil najlepšie :)
všade klamú a netreba tomu veriť, ale spraviť si vlastný názor. Kým telefón ide ako má, tak na čo je nejaký "blbý test výkonu"
pre zaujímavosť: Mojmu autu udávajú spotrebu okolo 9l. Neviem, či sa páni z Volvo pomýlili, ale 9l a 13l je k*rva rozdiel

Profile picture for user mental.disease@centrum.cz

mental.disease02.08.2013 - 12:16 Trvalý odkaz

No kým telefón ide ako má..
Ale keď si pred rozhodovaním aký kúpiť, tak ja si pozriem aj Bench testy. Predsa je len väčšia pravdepodobnosť, že to bude sviznejsie s lepším čipsetom. Samozrejme treba v prvom rade brať do úvahy odladenosť systému (typ nadstavby) a rozlíšenie displeja.. V neposlednom rade skúsenosti recenzentov a užívateľov - a tie v pripade S4 až tak výnimočné nie sa.

Celá diskusia 4 príspevky