Francúzske štúdio Don't Nod je známe najmä vďaka príbehovým adventúram, ktoré dokážu šokovať aj chytiť za srdce. Príkladom je Life is Strange, Tell Me Why či Twin Mirror. Ich najnovší počin nás však vezme úplne iným smerom. Banishers: Ghosts of New Eden pritom pre vývojárov nie je len úplne novou značkou, ale aj vystúpenie z komfortnej zóny, v podobe žánru akčného RPG, s ktorým nemajú až veľké skúsenosti.
Nebudem klamať, že aj vďaka tomuto žánru sa na hru teším už od prvého oznámenia, čo som dal niekoľkokrát najavo aj na mojom Instagrame. Na novinke ma zároveň lákalo mysteriózne zasadenie a zaujímavo vyzerajúci príbeh lovcov duchov s podmanivým nádychom tajomna. Podobná tematika totiž v hernom svete chýba ako soľ, čo z nej robí naozaj svieži a neošúchaný námet.
Skôr než duchov som sa však bál toho, či skúsení rozprávači zvládnu okrem príbehu utiahnuť aj zábavnú akčnú zložku, ktorá tomu celému dodá šťavu. Moje obavy sa však rozplynuli už v prvých minútach hrania, kedy ma Banishers: Ghosts of New Eden veľmi milo prekvapilo.
Toto mysteriózne duchárske dobrodružstvo som si totiž užíval plnými dúškami. Ak vás zaujíma alebo chcete vedieť, prečo by vás nemalo minúť, určite čítajte ďalej. Ale pozor, pretože tu platí staré známe: „kto sa bojí, nech nechodí do lesa.“
Severná Amerika sužovaná duchmi a prastarými tajomstvami
Banishers: Ghosts of New Eden rozpráva príbeh odohrávajúci sa v roku 1695. V centre diania sú lovci duchov Antea Duarte a Red mac Raith. Okrem práce ich spája aj láska a spoločný známy, istý reverend Charles Devenport. Ten záhadne zmizol a dvojica sa vydáva pátrať do mysteriózneho mestečka New Eden.
Veľmi rýchlo zistia, že toto nebude bežný kriminálny prípad, pretože okolie sužuje nadprirodzené zlo. Napriek veľkej hrozbe však precenia svoje sily a Antea počas nevydarenej akcie zomiera. Lovkyňa duchov sa tak stáva jedným z nich a pár musí nájsť spôsob, ako ju vrátiť späť k životu. Táto hranica je však veľmi silná a neradno sa s ňou zahrávať.
Anteino oživenie si preto bude vyžadovať určitú obetu, ktorá na pozadí stále silnejúcej nadprirodzenej hrozby New Edenu preskúša aj lásku hlavných hrdinov. To je všetko, čo by ste o príbehu bez spoilerov mali vedieť. Zároveň môžem povedať, že udalosti v hre vás určite udržia počas celej dejovej linky, ktorá trvá zhruba 25 hodín. Príbeh sa rozbieha veľmi sľubne a tajomno tu cítiť na každom kroku.
Výbornú mysterióznu atmosféru dopĺňajú znepokojivé sláčikové tóny v pozadí, pri ktorých som si počas nočného úvodu spomenul na hororové majstrovské dielo The Conjuring. Kvalitnú dejovú linku dopĺňa zaujímavý scenár a skvelá práca dabingových hercov. Postavy sú vďaka tomuto spojeniu komplexné a pôsobia živým dojmom. Každý, koho stretnete, má čo povedať a sadla mi aj ústredná dvojka.
Dej je rozprávaný pomocou slušne pripravených prestrihových scén a presne tak to mám najradšej. Keďže sa jedná o akčné RPG, samozrejmosťou sú aj rozhovory s dialógovými voľbami, ale aj rozhodnutia, ktoré majú vplyv na príbeh. V tejto oblasti Don't Nod excelujú a odvádzajú šikovnú prácu aj v ich aktuálnej novinke. Na druhej strane je škoda, že Banishers: Ghosts of New Eden nemá české titulky.
Zvlášť, keď sa im Focus ako vydavateľ v poslednej dobe pekne venuje a priniesol lokalizované hity ako A Plague Tale: Requiem či Evil West. Angličtina je však v hre pomerne zrozumiteľná a v prípade, že s ňou máte skúsenosti, zrejme sa nestratíte. Ak sa napriek tomu obávate, že by ste si príbeh nevychutnali, plusom je tzv. kronika. Nájdete ju v menu hry a mapuje dejovú linku každej kapitoly do niekoľkých textových odstavcov.
V nich sa viete kedykoľvek dočítať, čo sa v príbehu udialo a čo sa deje teraz v prípade, že by vám to počas prestrihových scén uniklo. Texty si navyše dokážete jednoducho preložiť aj v aplikácii Prekladača priamo cez fotoaparát, ktorý stačí namieriť na obrazovku. Aj vďaka tomu sa v príbehu nemusia stratiť ani menej anglicky zdatní hráči.
Chytľavá akcia v štýle God of War aj duchárske krimi v jednom
Banishers: Ghosts of New Eden je žánrovo akčné RPG, ale väčšinu času sa hrá ako klasická akčná adventúra. RPG prvky nie sú až také hlboké a nečakajte žiadne pokročilé budovanie vzťahov, výrobu predmetov, obrovský inventár v štýle Starfieldu ani prehnane bohatý strom schopností.
Všetko z toho je tu zapracované tak akurát a mne osobne to vyhovuje. Základ hrateľnosti tvoria zábavné súboje, ktoré by štýlom sa dali prirovnať ku God of War. Síce sú vybrúsené o trošku menej, ale aj napriek tomu pôsobia chytľavo a bavili ma počas celej hry. Súbojový systém na Redovej strane stojí na klasickom sekaní, uskakovaní či blokovaní. Red sa oháňa magickou fakľou a mečom, kde má k dispozícii ľahký aj ťažký útok.
Neskôr v priebehu hry pribudne napríklad puška, ideálna na diaľku, ale pomôže aj pri riešení puzzle. Boje navyše spestruje dynamické prepínanie na Anteu, ktorá v základe bojuje päsťami, ale jej výhoda spočíva hlavne v spektrálnych schopnostiach. Dokáže sa tak bleskurýchle premiestniť k nepriateľom, spôsobiť telekinetický výbuch alebo kombinovať svoje útoky s Redom.
Možnosti hlavných hrdinov sa v tomto smere navyše dokážu rozširovať vďaka stromu schopností. Postupne si tak odomknete špeciálne útoky, silnejšie poškodenie a podobne. Vylepšovať sa bude dať aj vaša zbroj, ale systém by si zaslúžil viac dotiahnuť. Je totiž závislý od rôznych surovín, ktoré sa vám nie vždy chce zbierať a tieto upgrady sú skôr nevýrazné.
Váš bojový arzenál a schopnosti využijete na paletu rôznych duchov, nemŕtve kreatúry či iné démonické entity. Niektoré z nich sa dokážu spájať a vytvoria silnejší tandem, ale núdza nebude ani o pomerne nápadité súboje s bosmi. Chytľavú akciu skvele dopĺňa kostra hry, ktorou sú tzv. duchárske prípady prepletené na hlavnú dejovú linky.
Počas cesty za Anteinou spásou totiž stretnete množstvo zaujímavých a prepracovaných postáv, ktoré autori šikovne namotali hlavný príbeh. Ide prakticky o vyšetrovanie nadprirodzených udalostí, hľadanie dôkazov a vynesenie finálneho verdiktu o tom, kto si zaslúži milosť a kto by mal zhorieť v ohni večného zatratenia.
Jednotlivé prípady sú poctivo prepracované, ponúkajú rôznorodosť, nechýbajú im zvraty a ich dej vás spoľahlivo pripúta k stoličke. Zaujímavé sú dokonca aj vedľajšie linky, kde vás čaká napríklad prípad strašeného vojaka, ktorého v nočných morách prenasledoval zastrelený starý priateľ.
Duchovia sú síce v tomto svete zlí, ale nič nemusí byť také, ako sa na prvý pohľad zdá. Hra pritom kladie silný dôraz na vaše rozhodnutia a následky, ktorým potom musíte čeliť. Toto štúdiu Don't Nod vyšlo na jednotku aj sa k Banishers: Ghosts of New Eden ešte určite vrátim, aby som preskúmal dosah iných volieb.
Postupne sa rozvíjajúce dobrodružstvo
Veľmi pochváliť musím aj peknú snahu o to, aby si vás hra udržala až kým ju nedokončíte. Úvod sa síce nesie v jednej rovine, ale neskôr sa udalosti začnú vetviť. Banishers: Ghosts of New Eden navyše nevyloží všetky karty na stôl hneď a nové možnosti tu budú pribúdať aj po dlhých hodinách hrania.
Prekvapí vás kreativita autorov, aj postupné dávkovanie rôznych prvkov do celkovej hrateľnosti. Pribudne napríklad viac puzzle elementov, ktoré sú dobre vyvážené a nepotrápia vás až tak, aby to nebola zábava. Poteší tiež viac možností v boji, nové prostredia aj niekoľko ďalších prekvapení, ktoré si vychutnajte sami.
Štúdio Don't Nod to celé šikovne navrhlo tak, že aj po 18 hodinách mi hra ukázala niečo nové a ešte viac podnietila moju snahu napredovať nielen v hlavnej dejovej linke, ale aj vo vedľajších aktivitách. Trochu mínusom však boli iné prvky, ako ohniská v štýle Star Wars Jedi: Survivor, kde si viete vylepšovať zbroj a odomykať nové schopnosti.
Zároveň tam viete odpočívať, čo vám dobije ampulky so zdravím, ale zároveň respawne všetkých nepriateľov. Táto mechanika je tu pomerne nevýrazná a po pravde nevidím dôvod, prečo sa ju autori rozhodli pridávať. Na ohniská sa navyše viaže aj rýchle cestovanie, ale len v prípade, že ste ich už navštívili. Ak nie, budete musieť vzdialenosť medzi vami a cieľom misie prekonať pešo.
Presuny tu však ťahajú za kratší koniec, pretože niekedy ide o vzdialenosť na pár minút. Celkovo to vytvára hrateľnostne hluché miesta, ktoré slúžia len na to, aby ste ich rýchlo prebehli. Nie je tu veľa čo skúmať, ani zbierať a hodilo by sa vyplniť ich aspoň náhodnými stretmi.
Vizuál, ktorý neurazí aj 60 fps
Banishers: Ghosts of New Eden po stránke grafiky síce nie je najkrajšou hrou, ale rozhodne ani neurazí. Väčšinu času pripomína tituly minulej generácie a predvádza slušný potenciál hlavne v noci, kedy vyniká mysteriózna atmosféra. Pochváliť musím pekné spracovanie strašidelne pôsobiacich štvrtí, ktoré obklopuje les za splnu mesiaca.
V tomto smere robí výbornú prácu hlavne úvod hry, dokonale pracujúci s celkovým námetom. Vyzdvihnúť však treba aj pekné magické efekty, slušne spracované lesné či banské lokality. Vzhľadom na veľkosť samotnej hry tu vývojári celkom dobre pracujú aj s prostredím, ktoré síce miestami dosť recyklujú, ale nezunuje sa počas celej hry.
Skvele pôsobí aj spracovanie duchov a celkový výtvarný štýl. Napriek tomu vám miestami neuniknú slabšie textúry aj modely tvárí, ale nie je to nič, čo by vrcholne kazilo dojem. K plusom však rozhodne patrí dabing, kde sa blysnú nielen hlavné, ale aj vedľajšie postavy a herci odvádzajú naozaj skvelú prácu počas celej hry.
Po technickej stránke som navyše nezaznamenal žiadne bugy či problémy, ktoré by mi akýmkoľvek spôsobom kazili zážitok. Na PS5 ponúka Banishers: Ghosts of New Eden dva grafické režimy. Prvý je klasicky zameraný na vysoké rozlíšenie, zatiaľ čo druhý uprednostňuje snímkovanie. V praxi medzi nimi nie je žiadny závratný rozdiel a ja osobne som teda zvolil ten druhý.
Väčšinu času si drží stabilné fps, ale príde aj na miesta, kde sa nevyhnete poklesu, čo vzhľadom na celkový vizuál trochu nechápem. Ale ani toto nie je nič, čo by kazilo dojem a verím, že vývojári snímkovanie vychytajú ešte nejakým updatom. Peknou čerešničkou na torte technickej stránky je aj dobré využitie ovládača DUALSENSE, kde si užijete vibrácie, haptiku aj zvuky z repráčika.
Výhody:
-
skvele napísané duchárske príbehy, plné kvalitných momentov či zvratov
-
výborné zasadenie a herne neošúchaný námet
-
podmanivá mysteriózna atmosféra a krimi prvky
-
prepracované postavy a kvalitný dabing
-
veľké rozhodnutia, ktoré dokážu ovplyvniť dianie
-
chytľavá akcia v štýle God of War
-
zábavný súbojový systém
-
nápadité súboje s bossmi
-
postupne dávkované novinky v hrateľnosti
-
slušná herná dĺžka
-
veľa muziky za relatívne nízku cenovku
Nevýhody:
-
miestami slabší vizuál
-
občasné recyklovanie prostredí
-
niektoré hrateľnostne hluché pasáže
-
nevýrazný systém upgradov
Platformy: PC, PS5 a Xbox Series X/s
Cena: od 49,99 eur
Hodnotenie: 8 / 10
Záver
Banishers: Ghosts of New Eden som si aj napriek chybičkám po prvých minútach hrania totálne zamiloval. Silným ťahúňom hry je podmanivá mysteriózna atmosféra a skvele napísané duchárske príbehy. Užijete si ich najmä vďaka kvalitným momentom, ale aj prepracovaných postavám s výborným dabingom. Samozrejmosťou sú tiež rozhodnutia, ktoré dokážu ovplyvniť dianie či šikovné príbehové zvraty.
Za kratší koniec však rozhodne neťahá ani akčná zložka, ktorá ponúka chytľavú akciu v štýle God of War. Štúdio Don't Nod zvládlo zapracovať zábavné súboje plné efektov, duchov, ale aj nápaditých bossov. Okrem toho sa mi páčilo aj postupné dávkovanie noviniek v hrateľnosti, vďaka čomu si vás novinka spoľahlivo udrží na zhruba 25 hodín. Cekovo tak dostanete veľa muziky za relatívne nízku cenovku.
Ak vás teda Banishers láka, jeho kúpu môžem rozhodne len odporúčať. Zároveň verím, že táto hra rozbehne novú úspešnú značku, ku ktorej by sme sa mohli vrátiť ešte v nejednom pokračovaní. Potenciál do budúcna je tu totiž naozaj veľký. Pred hraním teda zostáva len dodať, že kto sa bojí, nech nechodí do lesa.
PS: Banishers: Ghosts of New Eden je mojou poslednou recenziou na webe Fony.sk. Ak vás moja tvorba bavila, budem rád, keď ju budete naďalej sledovať na Instagrame.
Diskusia k článku: