Hi-Fi Rush - zábavná rytmická akcia

Novinka od autorov The Evil Within spája mlátenie robotov a akciu na vlnách rockovej hudby. Ak v sebe máte rytmus, bude sa vám skvele dariť. Zabavia sa však aj tí, ktorým triafanie do tónov nie je súdené.

Tango Gameworks je japonské štúdio, známe najmä vďaka hororovej značke The Evil Within. Naposledy sa nám pripomenuli začiatkom minulého roka duchárskou akciou Ghostwire Tokyo (recenzia). Išlo však skôr o vlažný počin, ktorý nezaznamenal veľký komerčný úspech. 

Vývojári sa potom odmlčali na takmer celý rok a nikto ani len netušil, na čom momentálne pracujú. Koncom minulého mesiaca sa však ako blesk z jasného neba objavila rytmická akcia Hi-Fi Rush. Tango Gameworks ju pripravovali pod krídlami Bethesdy, údajne už od roku 2017. 

Je teda naozaj úctyhodné, že sa im v dnešnej dobe podarilo zabrániť všetkým únikom a novinka sa tak stala veľmi milým prekvapením. O to viac, že vyšla už pár hodín po oficiálnom oznámení. Aktuálne je Hi-Fi Rush k dispozícii na PC a Xboxy. 

Zároveň prišlo aj do Game Passu, vďaka ktorému sme si ju mali možnosť vyskúšať aj my. Navyše, ak vlastníte podporovaný televízor od Samsungu, Hi-Fi Rush si spolu s bohatoou ponukou ďalších hier môžete užiť aj bez konzoly

Verím, že práve táto služba pomôže menšej novinke zažiariť a dajú jej šancu aj hráči, ktorí by si ju za iných okolností možno nekúpili. Pretože táto originálna hack and slash akcia za vašu pozornosť rozhodne stojí. 

Mladý rocker s robotickou rukou vs. korporát

Príbeh Hi-Fi Rush sa odohráva v budúcnosti. Nie je to síce úplný Cyberpunk, ale medzi ľuďmi sa už bežne pohybujú roboti a výnimočné nie sú ani implantáty či pokročilé protézy. Doba hrá perfektne do karát mladíkovi menom Chai, ktorý sa túži stať rockovou hviezdou. 

K hraniu na elektrickej gitare mu však chýba pravá ruka. Hlavný hrdina Hi-Fi Rush preto navštívi miestny korporát Vandelay, ktorý by mu mal pomôcť. Jednoduchý dej sa však zvrtne v momente, kedy sa Chai prebudí po nie celkom úspešnej operácii. 

Nádejná rock star sa síce teší z kvalitnej robotickej ruky, ale spolu s ňou mu bol nedopatrením implantovaný aj hudobný prehrávač. Srdce hlavného hrdinu tak začína biť do rytmu a z bežného pacienta sa v očiach bezchybného korporátu stáva defekt, ktorý treba eliminovať. 

V stávke je totiž nielen dobré meno mocného korporátu, ale aj veľké bohatstvo spojené s doteraz bezchybnou výrobou. Sympaťák Chai sa tak musí vysporiadať s hrozbou a odolať armádam robotov či iným nástrahám, ktoré si na neho už brúsia zuby. 

Našťastie, nebude sám a spolu s ním sa do boja proti zlému korporátu zapoja aj ďalší rebeli. Práve ich prítomnosť osviežuje jednoduchú dejovú linku. Samotné postavy, vrátane Chaia, sú skvele napísané a majú svojskú osobnosť. 

Nechýba tu veľa odkazov na popkultúru, trefný humor a sympatická anime štylizácia, ktorá sa občas mieša s komiksom. Dokonca si tu prídu na svoje aj fanúšikovia mačiek za predpokladu, že už dohrali Stray (recenzia). 

Zábavná rytmická akcia

Po hrateľnostnej stránke Hi-Fi Rush pripomína Devil May Cry a počas hrania mi na um takmer okamžite prišla jedna staršia klasika s názvom Oni. Základ sa tu teda spolieha na silný a slabý úder, rôzne kombá, skákanie, párovanie či špeciálne útoky. Tento na prvý pohľad bežný sekačkový koncept je tu však obohatený o rockovú hudbu. 

V praxi to znamená, že by ste sa mali snažiť o to, aby ste vaše údery triafali do rytmu hudby. Len tak z nich totiž vyťažíte maximum. Ak vám však v tomto momente napadlo, že váš hudobný sluch je na úrovni polena, nemusíte sa báť. Hi-Fi Rush je prístupné pre každého. 

Novinka má totiž až päť úrovní obťažnosti. Na tej najľahšej si s rytmom hudby vôbec nemusíte lámať hlavu. Hrať môžete prakticky tak, ako každú inú sekačkovú (hack and slash) akciu. Ak sa rozhodnete ísť vyššie, je tu normálna obťažnosť, kde opäť môžete útoči´t ako sa vám zachce, ale za triafanie do rytmu získavate výhody. 

Ide o väčšiu úroveň poškodenia, reťazenie rôznych komb a celkovo sa vaše útoky v rytme hudby stávajú silnejšie. Pre hráčov s lepším hudobným sluchom je dostupná aj náročnejšia obťažnosť, kde sa už bez výhod z hudobného doprovodu nezaobídete. Triafanie do rytmu sa tak stáva kľúčovým prvkom hrateľnosti. 

Pomôcť vám v tomto smere môže voliteľný ukazovateľ, ktorý si môžete kedykoľvek zapnúť. Analyzuje totiž rytmus hudby a naznačuje, kedy by ste mali zaútočiť. Samotnú obťažnosť si teda môžete zvoliť podľa svojho gusta a ak si nie ste istí, odporúčam ísť po normálnej. 

Hi-Fi Rush vám svoje mechaniky bude postupne vysvetľovať v podobe tutoriálov, ktoré síce plnia svoju úlohu, ale miestami mi prišli trochu otravné. Súbojový systém sa vám však pod kožu dostane veľmi rýchlo a budete si ho užívať. 

Je vidno, že na ňom autori odviedli starostlivú prácu, ktorá sa premieňa na svižnú akciu, plnú deštrukcie a presných úderov. Máte z toho skvelý pocit a dopredu vás ženie aj to, keď sa postupne dostanete do rytmu a v triafaní sa budete zlepšovať. 

Samozrejmosťou je možnosť nakupovať rôzne vylepšenia či nové kombá nielen pre vás, ale aj pre vašich kamarátov. Vyššie spomínaní rebeli totiž nie sú len súčasťou príbehových scén, ale Hi-Fi Rush ich zapája priamo do hry. 

Na začiatku získate Pepermint, ktorá po privolaní dokáže strieľať a narušiť ochranné štíty nepriateľov. Neskôr ju doplní napríklad svalovec Macaron, ideálny v momente, kedy potrebujete rozbiť kovové dvere alebo odvaliť skalu na ceste vpred. 

Už od začiatku hrania som bol mierne skeptický voči tomu, či ma Hi-Fi Rush dokáže zabaviť aj na dlhšie než pár hodín. Našťastie som sa mýlil, pretože celková náplň ani súboje sa vám nezunujú až do konca, čo je zhruba nejakých 12 hodín. Môže za to fakt, že hra veľmi pekne obmieňa svoje mechaniky. 

Postupne vám pridáva parťákov s rôznymi schopnosťami a rozširuje aj vaše možnosti, kedy sa neskôr naučíte napríklad priťahovať k predmetom alebo párovať. Veľmi dobre je na tom aj variabilita nepriateľov, ktorým sa tiež pridávajú rôzne schopnosti a možnosti. 

Od klasických strieľajúcich robotov tak prídu na rad aj odolnejšie variácie, ktorým hra pridá štíty, meče alebo možnosť lietania. S ponukou nepriateľov sa tu autori hrajú podobne, ako ste mohli vidieť v Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge (recenzia). 

A rovnako ako v prípade korytnačiek, ani tu nebudú chýbať súboje s bossmi, ktoré uzatvárajú každú úroveň. Treba povedať, že tiež sú pekne pestré a rozhodne im nechýba originalita. Každý súboj s bossom je zložený z niekoľkých častí a aj keď vám niektoré dajú zabrať, poteší fakt, že hra sa ukladá aj počas nich. 

Ak vám to teda nevyjde, nemusíte opakovať celý súboj, ale pokračujete od určitej fázy. Podobné riešenie ste mohli vidieť pri veľkých bossoch napríklad v God of War: Ragnarök (recenzia). Nevýhodou súbojov v Hi-Fi Rush sú občas neprehľadné kombá a prítomnosť QTE momentov, ktoré tu rovnako ako údery treba stláčať do hudby. 

Problém je, že podobných pasáží má hra na môj vkus až príliš veľa a postupne mi pripadali dosť otravné. Rovnako, ako prerušovanie súbojov rôznymi dialógmi postáv či tutoriálmi. Okrem rýchlej akcie vás tu čakajú aj voliteľné dialógy, menší prieskum okolia a veľa skákacích pasáží.

Pri tých sa hra v niektorých momentoch prepne z 3D prostredia na 2D a funguje ako klasická platformovka. Osobne mi tieto časti Hi-Fi Rush nijakým spôsobom nevadili, akurát zamrzí, že občas vyžadovali až príliš veľkú prenosť. Hlavne, keď ich doplnili otravné QTE, ktoré boli miestami dlhé a neodpustili vám žiadnu chybu, čo kazilo tempo hry.  

Štýlový vizuál, ktorý tancuje

Jedným z veľkých ťahákov Hi-Fi Rush je rozhodne aj jeho štýlový vizuál. Inšpiruje sa japonskými anime a komiksami. Rovnaký prístup zvolil aj nedávny Need for Speed Unbound (recenzia). A s prižmúreným očkom by som mohol spomenúť tiež XIII Remake (recenzia). 

Aj keď Hi-Fi Rush je živšie a podstatne krajšie. Všetko je tu krásne farebné a prostrediu nechýba dôraz na detail. Výnimkou nie sú ani špičkové prestrihové scény, ktoré nerozoznáte od animovaných seriálov. Dizajn úrovní je navrhnutý tak, aby jeho súčasti tancovali do rytmu hudby. 

Niečo podobné skúšali aj autori Sackboya v jeho poslednom dobrodružstve. Tu sa navyše pridávajú štýlové efekty a vidieť Hi-Fi Rush v pohybe je zážitok. Ten umocňuje aj kvalitný dabing a soundtrack, ktorý je kapitolou sám o sebe. 

Vývojári tu kládli veľký dôraz na výber skladieb, ktoré sú, samozrejme, oficiálne licencované. Hudba sa nesie v rytmickom rockovom duchu, ale na playliste môžete nájsť aj skladbu od The Prodigy. Je výborne namixovaná a jednotlivé skladby sa pekne variujú. 

Hudobný doprovod môžete navyše oživiť aj vy tým, že sa triafate do rytmu, čo spúšťa rôzne zvukové efekty. Playlist tvorí celkovo osem skladieb. V podobnej hre ich mohlo byť podstatne viac, ale sú aspoň dostatočne dlhé a vďaka mixu sa snažia neomrzieť. 

Výhody:

  • zábavný súbojový systém v rytme hudby

  • dôraz na prístupnosť pre každého

  • štýlový anime vizuál 

  • kvalitné audio a dabing

  • sympatické postavy a humor

  • slušná dĺžka 

  • príjemná cenovka 

  • variabilná hrateľnosť

Nevýhody:

  • veľa otravných QTE momentov 

  • narúšanie plynulosti súbojov dialógmi či tutoriálmi 

  • občas nadmerný dôraz na presnosť aj pri nižšej obťažnosti

  • v soundtracku mohlo byť viac oficiálnych skladieb

Hodnotenie: 8/10 

Cena: od 29,99 eur

Platformy: PC, Xbox One, Xbox Series X/s

Záver

Videoherný svet sa dnes zmieta v ére remakov, remastrov či nekonečných pokračovaní. Preto viac než kedykoľvek predtým potrebuje originálne kúsky, ku ktorým sa rozhodne zaradí aj Hi-Fi Rush. 

Ide o zábavnú rytmickú sekačku a jedno z najväčších prekvapení rozbiehajúceho sa roka. Ponúka návykový súbojový systém, ktorý odmení hlavne hráčov s hudobným sluchom. Napriek tomu je však prístupný pre každého, kto si chce užiť rýchlu akciu v štýle Devil May Cry. 

Do toho sa pridáva slušná dĺžka, sympatické postavy a trefný humor. Zabudnúť nesmieme ani na krásny vizuál v komiksovom anime štýle a skvelú audio stránku. Verím, že vďaka týmto plusom, sympatickej cenovke a Game Passu, sa tento počin dostane k čo najväčšiemu publiku. Pretože rozhodne stojí za to. 


 

 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu