Horizon Forbidden West - veľkolepý akčný epos

Z pokračovania Horizon Zero Dawn sa vykľulo obrovské akčné RPG a jedna z najlepších hier v histórii PlayStation. Prečo si Forbidden West treba zahrať, zistíte v našej veľkej recenzii bez spoilerov. Novinku budú milovať fanúšikovia, ale aj noví hráči.

Horizon Zero Dawn si v roku 2017 získalo srdcia hráčov a kritikov. Išlo o novú značku štúdia Guerilla Games, predtým známeho hlavne sériou Killzone. Akčné RPG v otvorenom svete ich veľa naučilo a zožalo patričný úspech. 

Teraz sa štúdio vracia s pokračovaním v podobe Horizon Forbidden West. Autori sú sebavedomejší než kedykoľvek predtým a skúsenosti z minula im umožnili prekročiť všetky doterajšie limity. S novinkou si teda suverénne kráčajú po ďalší, tentokrát ešte väčší úspech. 

Výsledkom je, že vytvorili akčné RPG doslova obrích rozmerov. Treba mu venovať čas a vychutnať si jeho bohatú ponuku. Už teraz by ste však mali vedieť, že ide o jednu z najlepších hier v histórii PlayStation. 

Vynikajúce pokračovanie príbehu s českými titulkami

Úvod vám pripomenie všetky kľúčové udalosti z Horizon Zero Dawn. Na tie samozrejme nadväzuje príbeh. Pokračuje istý čas po tom, čo skončil v prvej časti. Výborným faktom však je, že sa titul sa snaží otvoriť aj novým hráčom, ktorí predošlý diel nehrali. 

Robí to nielen rekapituláciou deja či denníkmi, ale aj úvodnými tutoriálmi ku každej známej aj novej mechanike. Iste, najväčší zážitok tu budú mať fanúšikovia, ktorí si užili Zero Dawn. Ak však budete dávať pozor a dáte šancu všetkým informáciám, ktoré vám Forbidden West bez okolkov poskytne, do deja budete uvedení veľmi slušne.

Prípadne si môžete pozrieť aj skvele spracovaný sumár príbehu prvej časti, ktorý pripravil oficiálny český kanál PlayStation. Dej si predstavíme len zľahka bez akýchkoľvek spoilerov. Aloy odišla z Meridianu a jej priatelia o nej dlhšiu dobu nepočuli. Následky udalostí v Zero Dawn sa na jej charaktere odrazili tým najlepším spôsobom. 

Je vyspelejšia, skúsenejšia, chytrejšia a menej naivná. Svoj život zasvätila pátraniu po pozostatkoch umelej inteligencie GAIA, ktorá má vrátiť svet sužovaný strojmi a katastrofami do normálu. Jej cesty so starými priateľmi sa však opäť pretnú a situácia sa znova skomplikuje. Hrozba, ktorá visí nad osudom totiž stále nepovedala posledné slovo.

Stroje sú čoraz agresívnejšie. Ľudí v rôznych primitívnych kmeňoch trápia vzájomné roztržky, ale aj zbesilé superbúrky. K tým sa pridali globálne problémy v podobe otrávenej pôdy, sucha či hladu. Biosféra Zeme je na tom zle. Rúti sa do záhuby a na zvrátenie fatálnych udalostí už nezostáva veľa času. 

Všetky nádeje ľudstva sa však upierajú na Aloy, ktorá musí opustiť bezpečnú pôdu a vydať sa na zakázaný západ. Cieľom jej misie bude finálna obnova GAIE a všetkých jej podfunkcií. Iba s nimi dokáže vrátiť život na našej planéte opäť do normálu a zabrániť koncu našej civilizácie.  

Obrovské prostredie ako stvorené na prieskum

Zakázaný západ však svojmu menu nezostáva nič dlžný. Ponúka rozľahlé územie na prieskum, ale aj rôzne druhy nebezpečenstva. Tie už dávno nie sú limitované iba na vražedné stroje. 

Na Aloy čakajú tiež rôzne konflikty s nepriateľskými kmeňmi, ktoré jej neraz skrížia cestu. Aby toho nebolo málo, na scéne sa objaví aj nový, oveľa mocnejší nepriateľ, ktorý v príbehu pekne zamieša karty. 

Guerilla Games tu skvele pracujú s príbehom. Jeho základy položil prvý diel a Forbidden West na nich výborne stavia. Opäť sa stretnete so starými známymi a ich prítomnosť si užijete v menších i väčších dejových linkách. Prezrádzať samozrejme nebudem nič dôležité, ale nielen po tejto stránke sa máte na čo tešiť. 

Viac priestoru dostanú aj nové, charakterovo bohaté postavy, na ktoré je radosť pozerať. Na vrchole však stále zostáva milovaná Aloy, ktorá je otvorenejšia a dostupnejšia. Chápe, že hrozba, proti ktorej stojí je obrovská a nedokáže ju poraziť sama. Bude potrebovať pomoc, aj keď nie vždy je jej naklonená. 

Na druhej strane často nemá na výber. Toto všetko ešte viac oživuje charakterové črty a posúva sympatie k jej postave na novú úroveň. Nechýba jej ani nadhľad či štipka sarkazmu práve tam, kde sa to hodí. Celkovo sa tu s príbehom narába oveľa citlivejšie. Pekne sa tu rozvíjajú vzťahy medzi postavami, nechýbajú zvraty aj rôzne prekvapenia. 

Úvod hry je síce trochu pomalší, ale od začiatku vo vás rastie presne tá istá zvedavosť, ktorá si podmanila milióny hráčov pred obrazovkami v Zero Dawn. Celé je to opäť vystavané tak, že budete priam dychtivo zvedaví, čo sa stane ďalej. 

Je až neuveriteľné, aký obrovský svet dokázali autori navrhnúť a ako geniálne ho prepojili s mytológiou, ktorej nechýba dôraz na rôzne detaily. Dej je naozaj komplexný a aby ste si ho dokonale užili, je dôležité ho pozorne sledovať. 

K ľahšiemu pochopeniu však výborne pomáha Aloy, ktorá situácie zvykne komentovať oveľa viac než predtým. Zopakuje pri tom dôležité fakty aj to, čo a prečo musí urobiť. Rovnako ako v Zero Dawn aj vo Forbidden West sa budete do deja ponárať spolu s ňou. 

Postupne tak odkrývate rôzne otázniky a získavate odpovede na všetky zvedavé otázky. S tým vám pomôžu aj opätovne prítomné voľby v rozhovoroch. Na tých sa toho veľa nezmenilo. Je tu jedna primárna možnosť, ktorá vás posunie ďalej a niekoľko sekundárnych. 

Slúžia na to, aby ste sa dozvedeli doplnkové informácie o situáciách, postavách či udalostiach. Nie sú povinné, ale ich ignorovanie vás rozhodne ochudobní o zaujímavé a pre dej dôležité fakty. V Zero Dawn bol príbeh rozprávaný primárne formou hologramov. 

Forbidden West ich má tiež a opäť vám odhalia fatálne zlyhania či tajomstvá minulej civilizácie. Oveľa väčší dôraz sa tu však kladie na komplexnejšie prestrihové scény. Tie mimochodom vďaka technickému hry vyzerajú naozaj výborne a miestami až berú dych. Je tu veľa dejových detailov, o ktorých nemôžem písať z dôvodu spoilerov. 

Mali by ste však vedieť, že samotný príbeh je veľmi silnou stránkou hry. Ani tentokrát nesklame a v niektorých momentoch pravdepodobne prekoná vaše očakávania. Skvele odsýpa, graduje a dokáže prekvapiť. Je to sci-fi lahôdka, ktorá by sa uživila aj na filmovom plátne. 

Hráči v našich končinách si ju navyše budú môcť vychutnať plnými dúškami vďaka profesionálnej českej lokalizácii. Je prítomná samozrejme vo forme titulkov, ktoré v Zero Dawn bohužiaľ chýbali. Ich autori odviedli veľmi slušný kus práce a český preklad je tu na výbornej úrovni. 

Skvele namiešaný mix hrateľnosti

Výborne to celé dopĺňa aj hrateľná stránka, ktorá už v Zero Dawn nastavila latku sakramentsky vysoko. Vo Forbidden West sa však môžete tešiť na to, že známe mechaniky sú oveľa viac dotiahnuté a nechýba ani niekoľko sviežich noviniek. 

Popri záchrane sveta vás čaká veľa akciou nabitých súbojov, či už so strojmi alebo ľuďmi. Budete riešiť dramatické konflikty medzi nepriateľskými kmeňmi a rôzne menšie či väčšie problémy obyvateľov sveta. Rad príde aj na vyšetrovanie záhadných udalostí, hľadanie vchodov do tajných základní či jednoduché puzzle elementy. 

Chýbať nebudú ani pokojnejšie stealth pasáže či prekonávanie prostredia. Užijete si tu šplhanie, objavovanie sveta, ovládanie strojov a ešte oveľa viac. Novinkou je potápanie, ktoré otvára prístup k podmorskému svetu. Nájdete v ňom rôzne zdroje, ale pozor si treba dávať na vodných predátorov. 

Svet, ktorý ponúka množstvo možností 

Mix hrateľnosti je namiešaný perfektne. Presne tak, aby vás k hre pripútal na desiatky hodín a verte mi, že z nich nebudete ľutovať ani jedinú minútu. Je však škoda, že doň neboli viac zapracované aj prírodné katastrofy, ktoré by sa pri questoch dali skvele využiť. 

Pochváliť každopádne treba nielen vynikajúco prepracovanú hlavnú dejovú linku, ale aj rôzne vedľajšie questy. Ani tým kvalita rozhodne nechýba. Nečakajte žiadne generické či repetitívne úlohy, ktorými trpí veľa hier v otvorenom svete. Náplň vedľajších misií bude rôzna a každá z nich má svoj prepracovaný mini príbeh. 

Ten sfúknete buď naraz, alebo v menšej sérii niekoľkých udalostí. Veľa úloh môžete nájsť náhodne od ľudí v rôznych táboroch či kmeňoch. Ďalšie sa týkajú postáv, ktoré stretnete v hlavnej dejovej linke. Vedľajšia vám umožní spoznať ich charaktery ešte o čosi viac.

Pomohol som napríklad utláčanému kuchárovi, ktorého šikanovali nadriadení. Na oplátku mi uvaril zaujímavý pokrm a vylepšil tak moje schopnosti. Priviedol som na správnu cestu vnuka uznávanej bojovníčky, ktorý sa pridal k povstalcom. Cestou v jednom tábore ma zaujali dve oseramské vynálezkyne. 

Našiel som im súčiastky, vďaka ktorým mohli dokončiť mocnú zbraň. Na oplátku mi ju darovali a uľahčila mi veľa bojov počas celej hry. Okrem hlavných a vedľajších úloh vás tu budú čakať rôzne menšie činnosti. Týkajú sa obchodovania so šrotom, bojových cvičení, sledovania aktivít kmeňov či prieskumu rôznych záhadných miest. 

No a rad príde aj na nepopulárne čistenie táborov či zberateľské predmety. Na druhej strane hra vás do týchto úloh nijakým spôsobom nenúti. To, čomu sa budete venovať je len na vás. Pokojne sa môžete sústrediť výlučne na hlavnú príbehovú linku, ktorá vám sama o sebe zaberie zhruba 25 hodín, čo podľa štatistík len niečo málo cez 20 % celkovej hry.

Ak k tomu pridáte vedľajšie úlohy, pokojne sa môžete dostať aj na dvojnásobnú dĺžku. Kompletné dokončenie však ponúkne ďalšie desiatky hodín. Je tu toho naozaj veľa a kúpa hry vám rozhodne zabezpečí týždne zábavy. Je fajn si k nim vyhradiť čas. Neponáhľať sa, hru si v pokoji užiť a preskúmať všetko možné, čo ponúka. 

Vylepšený súbojový systém a svieže novinky

Odmení sa vám obrovským zážitkom, za ktorý Horizon Forbidden West vďačí nielen výbornej dejovej linke, ale aj kvalitným mixom herných mechaník. Veľa minulých tu zostalo a pridali sa k nim aj novinky. Jednu z nich spoznáte krátko po začiatku a je ňou vystreľovací hák. Pomáha Aloy prekonávať rôzne prekážky či uvoľniť zaterasenú cestu vpred. 

Využijete ho však aj vo vertikálnej rovine, pretože umožňuje vytiahnutie na konkrétne miesta či pritiahnutie počas skákania. Je to príjemné spestrenie, ktoré dopĺňa klasické šplhanie známe zo Zero Dawn a dáva pohybu určitú komplexnosť. Na to nadväzuje aj energetický klzák, ktorý Aloy umožňuje plachtiť vzduchom. 

Skvelou a veľmi vítanou novinkou je aj vylepšený súbojový systém. Zmenami si prešli hlavne súboje pomocou oštepu. Je efektívny prevažne proti ľudským nepriateľom, aj keď taktika boja je stále na vás. V Zero Dawn mi súboje s ním pripadali skôr ako nutné zlo. 

Teraz je využívanie oštepu naozaj zábava. Celé je to animačne krajšie a komplexnejšie. Aloy ním už nešvihá ako so špáradlom a k dispozícii má nielen ľahký, ale aj ťažký úder. Pri ňom sa oštep nabije energiou a uštedrí nepriateľom naozaj tvrdý úder. Toto všetko dopĺňajú rôzne kombá, ktoré si budete postupne odomykať a zvyšovať nimi poškodenie. 

Už po pár súbojoch sami uznáte, že táto zmena je skutočne vydarená. Funguje to skvele a nie zriedka sa stane, že oštep uprednostníte aj pred samotným lukom. Ten tu však naďalej hrá prvé husle a na PS5 výborne využíva adaptívne spúšte ovládača DUALSENSE. 

Pocit zo streľby je tak oveľa autentickejší. Z ľavej spúšte najprv cítite odpor pri naťahovaní tetivy. Po jej pustení a následnom výstrele ho strieda jemné zachvenie pravej spúšte. S lukom môžete využívať šípy napustené rôznymi látkami. Viažu sa ku konkrétnym lukom a umožnia vám napríklad poštvať stroje proti sebe. 

Potom sú tu tiež šípy napustené kyselinou. Platia na konkrétne typy nepriateľov, ktorým po zásahu skoroduje pancier. Následkom toho sa stanú náchylnejší voči ďalšiemu poškodeniu. Aloy tiež dokáže strieľať salvu či viac šípov naraz. Arzenál doplnia aj ďalšie zbrane, s ktorými sa spájajú špeciálne schopnosti či možnosti streľby. 

Spomenúť možno napríklad elektrický klincovač, mrazivý prak či bodcomet, ktorý vystreľuje výbušné oštepy. Ten som získal počas jednej zaujímavej vedľajšej misie a fakt som si ho obľúbil. 

Oštepy dokážu presne zasiahnuť nepriateľa a po chvíľke vybuchnúť, čím mu spôsobia dodatočné poškodenie. Samozrejmosťou pri streľbe je aj známa schopnosť sústredenia. Spomalí čas a dáva vám možnosť trefy do čierneho. Tá je pri širokej palete nepriateľov naozaj dôležitá. 

Lovenie strojov je ešte zábavnejšie 

Už prvý diel ukázal výborné boje proti rôznym typom strojov, pri ktorých ste mohli a často museli taktizovať. Forbidden West ich posúva o krok ďalej a dovolím si povedať, že sú zábavnejšie než predtým. Váš fokus je teraz o čosi detailnejší a ponúka prehľadnejšie informácie, ktoré odhaľujú nepriateľské slabiny.  

Vďaka tomu viete, kam treba udrieť a čo presne platí na aký typ strojov. Podľa situácie sa s nimi môžete porátať buď priamym bojom, alebo využiť rôzne živelné pasce. Dajú sa nastražiť na dráhu, ktorou prechádza stroj a o zábavu je postarané. Využívajú kyselinu, elektrinu, vodu či klasický výbuch. 

Keď sme pri strojoch, na ich rôznorodosť sa mimochodom nedá sťažovať. Forbidden West totiž ponúka niekoľko desiatok druhov mechanických nepriateľov. Každý z nich má svoje slabé miesta. Vďaka fokusu viete, ako nepriateľa ochromiť, vytrieskať z neho cenné zdroje či získať bojovú výhodu. 

Niektoré oslabí kyselina, iné elektrický prúd, ďalšie neobľubujú prírodné živly ako mráz, oheň či vodu. Istú taktiku však vyžaduje aj samotná streľba, pri ktorej nestačí páliť hlava nehlava. Vďaka slabinám viete, že keď stretnete napríklad hadieho Slitherfanga, zavaríte mu ohňom či mrazom. 

Takisto viete, že keď ho trafíte do stredu pod hlavu, vyradíte mu nádrž s kyselinou, ktorú po vás následne nebude môcť pľuť. S útokmi a taktikou sa tu teda dá veľmi pekne vyhrať a celé je to ešte detailnejšie než predtým. 

Širokú paletu strojov navyšuje fakt, že každý druh má niekoľko rôznych variant. Okrem hadov stretnete aj klokany, nosorožce, dinosaury, vtáky, korytnačky, slony a mnoho ďalšieho. 

Myslím, že najlepšie bude, ak jednotlivé druhy objavíte sami a rozhodne vám nebudem kaziť moment prekvapenia.  Za ich originálne a veľmi kvalitné spracovanie by sa však nemusela hanbiť ani séria Transformers. 

Výrazná úloha nových kmeňov

Paletu mechanických nepriateľov, ktorá tu hrá prvé husle doplnia aj tí ľudskí. Väčšinou ide o rôznych povstalcov alebo iné kmene. Veľmi výrazní sú napríkald Tenakthovia, ktorí zohrávajú v príbehu dôležitú úlohu. 

Kedysi sa roztrúsili na tri klany a vedú vojnu o ich posvätné miesto. V kontraste s nimi sú napríklad Queni. Pôsobia inteligentnejšie a snažia sa odhaliť tajomstvá prastarého sveta.   

Sú tu však aj ďalšie kmene a charaktery, ktoré vám prídu do cesty. Nie vždy to bude mierové stretnutie a na rad sa dostanú aj zbrane. Počas stretov s ľudskými nepriateľmi si užijete hlavne vylepšené boje oštepom, ale taktika je vlastne len na vás. 

Často teda príde aj na boje lukmi či inými zbraňami. Každopádne súboje s ľudskými nepriateľmi sú tiež veľmi zábavné a pekne obohacujú celú hrateľnosť. S prehľadom o ľuďoch, strojoch, postavách či kmeňoch vám pomôže zápisník. 

Bohatý strom schopností 

Nájdete v ňom tiež informácie o surovinách a tutoriály k novým schopnostiam. Tie vám postupne odomkne strom vylepšení, ktorý je tu naozaj komplexný a vetvený. Ponúka šesť hlavných kategórií, kde nájdete menšie vylepšenia vašej postavy, ale aj zbraní či bojových techník. 

Každé z nich sa vetví na jeden hlavný koreň, ktorý obsahuje tzv. výboj chrabrosti. Ten sa odomkne po získaní všetkých jeho pripojených vylepšení. Ide o špecialitu využívajúcu výdrž, ktorá sa vám dobíja počas boja. 

Po následnej aktivácii vie Aloy napríklad spôsobovať väčšie poškodenie zbraňami na diaľku, znížiť svoju viditeľnosť pre nepriateľov, spustiť tlakovú vlnu a podobne. Výbojov chrabrosti je tu niekoľko, majú tri úrovne a viete sa medzi nimi prepínať. Možnosti vylepšení sú celkovo naozaj bohaté. 

Okrem schopností a útokov vašej postavy, ktoré si odomykáte za body získané v misiách, sú vylepšenia naviazané aj na zbrane či zbroj. Tu je už však nutné zbierať potrebné suroviny. Buď zo strojov, alebo rôznych truhlíc či iných zdrojov po celom svete. 

Suroviny sú následne používané na konkrétne vylepšenia každej zbrane či výzbroje, ale aj na výrobu munície. Všetky sa ukladajú vo vašom inventári a ak sa naplní, putujú do schránky. Nájdete ju v každom meste a vždy sa v nej viete vybaviť tým, čo ste zozbierali. Okrem surovín v podobe súčiastok budete zbierať aj zopár rastlín. 

Drevo využijete na výrobu šípov a liečivé bobule na doplnenie života. Dary prírody sa hodia aj na prípravu rôznych elixírov, ktorých vypitie vám na istý čas dopraje určité výhody. Zabudnúť netreba ani na zdroje zo zvierat. Tie oceníte napríklad pri zväčšení vaku na šípy či muníciu. 

Veľkolepé, ale zároveň prístupné akčné RPG

Je tu naozaj veľa vylepšení, strojov, charakterov a rôznych možností. Tie robia z Horizon Forbidden West veľkolepé akčné RPG so všetkým, čo k tomu patrí. Zároveň sa však hra snaží byť prístupná každému, komu padne do oka. Odráža to napríklad skvele vybalansovaná hrateľnosť. 

Hráčom, ktorí sa radi trápia ponúkne adekvátnu výzvu a jedinečné pocity z úspechu. Pri súbojoch budú musieť taktizovať, starať sa o svoju výbavu, vyrábať pasce a vymýšľať ako prejsť strojom cez ich umelú inteligenciu. Neraz pritom zomrú, ale motivácia v podobe koristi bude stáť zato. Dokonca si môžete vypnúť aj všetky navigačné prvky a objavovať svet či úlohy po vlastnej osi. 

Naopak hráčom, ktorí si pri Forbidden West chcú skôr oddýchnuť je k dispozícii ľahká obtiažnosť. Nezapotia sa pri nej, budú mať vždy dostatok života, nemusia až tak do detailov riešiť zdroje, RPG prvky ani taktiku. Táto úroveň poteší aj bežných fanúšikov akčných adventúr.

Autori mysleli tiež na tých, ktorým ide prioritne o príbeh a umožnia im preplávať hrou úplne hladko. Výber zážitku závisí teda len od vašich preferencií. Tie môžete aplikovať aj pri ďalších možnostiach nastavení prístupnosti. Dá sa tu upraviť veľkosť a pozadie titulkov či úplne prispôsobiť ovládanie. 

Tu sa dokonca myslelo aj na ľavákov, ktorí tu majú vlastné nastavenia. Samozrejmosťou je tiež pomoc pri mierení, úprava možností ovládača DUALSENSE či nastavenie automatického liečenia alebo šprintovania. Je toho dosť a novinka je prístupná po všetkých stránkach. 

Krásny grafický kabát s možnosťou 60 fps

Na PS5 samozrejme nechýbajú nastavenia grafiky, kde máte na výber z dvoch režimov. Prvý je zameraný na kvalitu a uprednostňuje vyššie rozlíšenie na úkor nižšieho snímkovania. Druhý cieli na výkon a 60 fps, ktoré posúvajú hrateľnosť na novú úroveň. 

Horizon Forbidden West beží na PS5 úplne plynule a počas recenzovania som nezaznamenal žiadne pády snímkovania ani nič podobné. Narazil som však na zopár technických chybičiek, ako zásek postavy. Nebolo toho veľa a dali by sa spočítať na prste jednej ruky. Nie je to teda nič, čo by nevyriešil rýchly patch, aj keď spomenúť to musím. 

Z ďalších nastavení tu nechýba umiestnenie kamery, HDR či rozmazanie pohybu. Tak či onak vyzerá Horizon Forbidden West vo výsledku naozaj famózne. Ponúka rôznorodé prostredia. Navštívite starobilné aj futuristické ruiny, husté lesy, púštne oblasti, výskumné centrá, podvodné plochy či hory. 

Pozriete sa aj do známych amerických miest, resp. do toho, čo z nich zostalo. A verte, že na poli videohier ste ich v takom krásnom spracovaní ešte nevideli. Samozrejmosťou je striedanie dennej a nočnej doby. Príjemným spestrením je aj počasie a zažijete tu sneh, dážď, vietor, hmla či piesočné búrky. 

Samostatnou kapitolou sú krásne spracované zelené lesy, v ktorých sa slnko prediera pomedzi listy. V diaľke počuť šumieť potok či štebotanie vtákov. Okolo lietajú vážky, motýle a sem tam sa mihne aj nejaké to zvieratko. Celé to dotvárajú chvejúce sa tiene, ktoré vrhajú mohutné koruny stromov. 

Ich kmene obrastá mach či husté kry. Keď sa pozriete lepšie, na niektorých miestach v divočine môžete vidieť hrdzavé a rozkladajúce sa karosérie vozidiel. Symbolizujú trpkú spomienku na tragický osud minulého sveta. Ten budete vnímať aj v rôznych post-apokalyptických lokalitách. 

V nich mimo iného uvidíte aj majestátne ruiny veľkých budov, obrastené zeleňou. Vedie k nim zničený asfalt a všade je rozbitý betón. Zaujímavý pohľad sa naskytá na hrdzavý, machom obrastený eskalátor. Dizajn miest sa často snúbi s výtvormi primitívnej civilizácie. Sú v nich ohniská, drevené konštrukcie, indiánske totemy, lampáše či mystické kresby po stenách, ktoré lemujú hlavne jaskyne. 

Nájdete ich v horskom prostredí a ako také majú tiež svoje čaro. Rovnako ako zatopené tunely obrastené vodnými rastlinami a hrdzavou konštrukciou. Zo zrútených kameňov steká voda, všade počuť ozvenu a ich temné zákutia vám dávajú pocit, že by ste tu naozaj nemali byť. 

Nezaostáva ani majestátne spracovanie desiatok druhov rôznych strojov. Obzvlášť výnimočne vyzerajú so zapnutým HDR. Krásne na nich vidíte súčiastky, prepracované mechanizmy, ale aj podobnosť so skutočnými zvieratami.  

Výborne sú na tom aj modely postáv, ktoré sú miestami spracované skutočne detailne a skvele pracujú s emóciami. Autori sa popasovali aj s vlasmi hlavnej hrdinky a veľakrát tu uvidíte rôzny dychberúce výhľady. Svoje osobitné čaro majú hlavne pri východe a západe slnka. 

Pôsobivé pohľady, ktoré vám naservírujú si často pýtajú foto režim a ani ten v hre nechýba. Dá sa s ním krásne vyhrať a ponúka veľa možností filtrov, póz, úprav kamery a farieb. V neposlednom rade musím pochváliť aj interiérový dizajn základní, laboratórií a podobne ladených priestorov. 

V Zero Dawn mi prišiel pomerne sterilný a repetitívny. Tu však nič také neuvidíte a vnútorný dizajn je na špičkovej úrovni. K tomu nechýba ani výborná audio zložka s epickým soundtrackom, na dotvorenie tej pravej epochálnej atmosféry. Zvlášť hlavný motív je naozaj zapamätateľný. 

Záverečný verdikt

Guerilla Games priniesli s prvým dielom výbornú novú značku. Následné ohlasy im dodali poriadnu dávku sebavedomia, aby teraz mohli plyn stlačiť úplne na podlahu. A to s Forbidden West aj urobili.  Je to dychberúce pokračovanie obrích rozmerov, po všetkých smeroch väčšie, lepšie a veľkolepejšie. 

Vynikajúco posúva príbeh, pracuje s postavami a skvele rozširuje hrateľnosť. Ponúka úžasne spracovaný živý svet, množstvo možností a hlavne desiatky hodín zábavy v hlavnej a vedľajších linkách. Nielen toto všetko pasuje Horizon Forbidden West za jednu z najlepších hier na platforme PlayStation. 

Hodnotenie: 10/10

Plusy:

  • vynikajúce pokračovanie príbehu 

  • úžasne spracovaný živý svet

  • obrovská veľkosť hry s množstvom možností 

  • desiatky hodín zábavy v hlavnej dejovej linke 

  • rozmanité vedľajšie úlohy a aktivity 

  • krásny vizuál 

  • kvalitné české titulky

  • desiatky rôznorodých strojov 

  • vylepšené súboje 

  • svieže novinky v hrateľnosti 

  • využitie adaptívnych spúští 

Mínusy:

  • drobné technické problémy 

  • prírodné katastrofy mohli byť viac začlenené do samotnej hrateľnosti

Diskusia k článku:

Začať diskusiu