Značka Matrix je fenomén, ktorý po dlhých rokoch opäť ožíva. Deje sa tak v podobe nového filmu Matrix Resurrections a doprovodného Matrix Awakens. V druhom prípade ide o interaktívny zážitok, resp. technologické demo. Jeho úlohou je predviesť aktuálne audiovizuálne možnosti skvelého Unreal Enginu 5.
Veľa podobných záležitostí zvykne byť spracovaných len v podobe predrenderovaných záberov. Ale pozor, Matrix Awakens je hrateľné tech demo. Netreba ho však chápať ako hru v pravom zmysle slova. Ide skôr o prostriedok, ktorý vám ukáže, čoho všetkého je schopný Unreal Engine 5 a vlastne aj konzoly novej generácie.
Matrix Awakens je totiž exkluzivitou pre PlayStation 5 (recenzia) a Xbox Series X. Výkon konzol využíva naplno a aj preto sa nepodobá žiadnemu tech demu, ktoré ste doteraz videli či vyskúšali. Je totiž naozaj pôsobivý a technicky nás posúva na úroveň tej pravej novej generácie.
Aj to je dôvod, prečo by ste ho mali vyskúšať, čo príjemne dopĺňa fakt, že je zadarmo. No a aby ste len nesledovali interaktívne scény, príjemným bonusom je akási ľahká ochutnávka hrateľnosti. Matrix Awakens tak ponúka dvojicu režimov, ktoré sa vám po spustení prehrajú automaticky. Prvým je naháňačka mestom, počas ktorej vás prenasledujú agenti a druhým prezentácia otvoreného sveta samotného mesta.
Najprv vás ohúria filmové scény, ktorými vás prevedie Keanu Reeves, teda predstaviteľ Nea. Toho krátko na to doplní Carrie-Anne Moss v úlohe Trinity. Matrix Awakens vám ponúkne krásne detaily na ich tváre, ktoré vás naozaj ohromia.
Keanu Reeves sa počas záberov viackrát zmení zo skutočnej postavy na virtuálnu. Cieľom toho je, aby vás prinútil pochybovať o tom, čo je skutočná a čo virtuálna realita. Pozorné oko si tieto zmeny dokáže všimnúť a rozoznať, ale to nemení nič na fakte, že modely postáv sú skutočne kvalitné.
K Carrie-Anne Moss a Reevesovi sa postupne pridávajú aj ďalší digitálni ľudia. Ich prítomnosťou sa však celá ilúzia veľmi rýchlo rozpadá. Je to preto, že ani zďaleka nie sú spracovaní tak kvalitne, ako hlavní predstavitelia.
Následne sa však dostávate do otvoreného mestského prostredia, ktoré je spracované naozaj presvedčivo. Povedal by som, že nešetrí fotorealistickými detailami a ponúka tak svet novej generácie. Je oveľa ďalej než GTA V, Watch Dogs aj Cyberpunk 2077. Vyzerá lepšie než akýkoľvek otvorený svet, ktorý sme doteraz v hrách videli a pokrok je naozaj znateľný. Akurát najlepšie vyniká v pohybe, nie na obrázkoch, aspoň nie na všetkých.
Prezentáciu mesta sprevádza dychberúce globálne nasvietenie v kombinácii s ray tracingom. Autorom je Epic, ktorý tvrdí, že celý svet je osvetlený iba slnkom, oblohou či doplnkami v podobe pouličných lámp a podobne. Celé to dopĺňajú procedurálne generované budovy a hustota ľudí či áut. O kvalite vás rozhodne presvedčí aj možnosť voľného pohybu mestom. Môžete sa v ňom prebehnúť, poprechádzať či dokonca jazdiť utom. Vývojári spomínajú, že tých hrateľných je ich tu viac ako 38-tisíc.
Čerešničkou na torte je fotografický režim, ktorý ponúka ďalšie možnosti ako filtre či manipuláciu s uhlom slnka, a teda celkovým osvetlením jednotlivých scenérií. Tu však aktívne možnosti tech dema končia. A pohyb mestom dopĺňa ešte naozaj pôsobivá automobilová naháňačka.
Je poriadne akčná ako z pravých hollywoodskych blockboosterov. Vašou úlohou je strieľať na vopred vizualizované body, väčšinou kolesá áut. Odmenou vám budú naozaj výborne spracované pasáže deštrukcie vozidiel, ktoré dopĺňajú aj skákajúci agenti, spomalené zábery a helikoptéra.
Z ďalších technologických detailov rozhodne stoja za zmienku čísla. Epic Games totiž ponúklo oficiálne štatistiky, ktoré zahŕňajú veľkosť mesta, množstvo vozidiel, množstvo budov a podobne. Konkrétne počty vyzerajú nasledovne a Matrix Awakens ponúka:
-
mesto široké 4138 km a dlhé 4968 km (o niečo väčšie než centrum Los Angeles)
-
celková rozloha mesta je 15,79 kilometrov štvorcových
-
v meste je 260 km ciest, 512 km chodníkov a 1248 križovatiek
-
počas pohybu môžete vidieť 45073 zaparkovaných áut, z nich je 38146 plne pozjadných a zničiteľných
-
na ceste je simulovaná automobilová doprava, ktorá zahŕňa 17-tisíc zničiteľných vozidiel
-
mesto tvorí 7-tisíc budov
-
je tu 27848 stĺpov verejného osvetlenia a 12422 kanalizačných otvorov
-
je tu denná a nočná doba s tým, že počas noci takmer všetko osvetlenie pochádza z odrazov na budovách
-
atmosféru mesta dotvára 35-tisíc simulovaných chodcov, tzv. meta ľudí
Matrix Awakens tak ukazuje, ako špičkovo môže vyzerať a pôsobiť audiovizuál vytvorený v Unreal Engine 5. A tiež fakt, že to celé je schopné fungovať na novej generácii konzol od Sony a Microsoftu. Po technickej stránke sme tu však limitovaní na 30 fps a celkový dojem trochu kazia aj filmové scény, kde to celé klesá k 24 fps.
Celkový pokles snímkovej frekvencie môže nastať aj inde. Je však nutné podotknúť, že Matrix Awakens nie je plne optimalizovaný a vznikol pod taktovkou menšieho tímu. To znamená, že v tejto oblasti by dokázal ponúknuť viac, ak by sa vývojári ešte pohrali s optimalizáciou.
Matrix Awakens je vo výsledku veľmi pôsobivý audiovizuálny zážitok. Ak patríte k priaznivcom videohier či technológií a vlastníte doma jednu z nových konzol, rozhodne by ste ho mali vyskúšať. Na oboch konzolách má zhruba 29 GB a ako som zmienil v úvode, je k dispozícii bezplatne. Tak smelo do toho.
Diskusia k článku: