Rôzne krízy a rast cien neprajú ani segmentu smartfónov. Oproti predchádzajúcemu obdobiu sa v roku 2022 predalo o 12 % menej kusov. No predaj zariadení s cenovkou vyššou bež 600 USD naopak medziročne o 1 % vzrástol. Z celkových výnosov tvoria prémiové modely na globálnom trhu 55 %. Pred rokom tvoril podiel 49 %.
Dôvodov je podľa agentúry Counterpoint, ktorá dáta zverejnila, niekoľko. Bohatí spotrebitelia sú voči makroekonomickým ťažkostiam odolnejší než zákazníci s nižším zárobkom. Preto sa pri nákupe až tak neobmedzujú.
Smartfóny sa stávajú našou každodennou súčasťou a zákazníkom zrejme začína viac záležať na kvalite a dlhodobom používaní. Preto uprednostnia drahšie zariadenie, ktoré im dobre poslúži viac rokov, než aby kupovali lacný smartfón každé dva roky. Naznačuje to aj pohľad na najrýchlejšie rastúci segment v roku 2022, ktorý si medziročne pripísal 38 % nárast. Bol to segment smartfónov s cenou vyššou než 1000 USD.
Ak sa pozrieme na jednotlivé značky, Apple medziročne rástol o 6 %, výrazne si polepšil Honor o 110 % a Google, o 118 %. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnil Huawei so 44 % prepadom dodávok smartfónov a prekvapivo aj Xiaomi, ktorý klesol o 40 %. Medziročne sa menej predalo aj smartfónov značky Samsung. Dôvodom poklesu čínskych značiek môže byť zlá situácia v dôsledku covidu a obmedzení na domácom trhu.
Ak sa pozrieme na penetráciu operačného systému do segmentu prémiových smartfónov s cenou 600 USD a viac, až 75 % patrí iOS. iPhony tak výrazne vedú a darí sa im z roka na rok viac a viac. Apple si často svojich používateľ "zamotá" do ekosystému. Kúpia si aj Apple Watch, MacBook či iPad, a tak sa pri kúpe nového smartfónu do vôd androidu veľmi nepúšťajú a opäť volia iPhone.
Zdroj: counterpointresearch.com
Diskusia k článku: