Viete, čo má spoločné Cyberpunk 2077 a Suicide Squad: Kill The Justice League? Okolo oboch hier sa v určitom momente vytvorila taká vlna nevôle a hejtu, že sa dlho nehovorilo o ničom inom. Akurát prvej sa to podarilo zvrátiť. Druhá…no, na tú sa zrejme rýchlo zabudne. A verte, že ako fanúšikovi DC mi to láme srdce.
Keď sa šuškalo, že štúdio Rocksteady po výbornej Batman: Arkham trilógii pracuje na novej hre z DC univerza, endorfíny u mňa šľapali naplno. Radosť v roku 2020 umocnil teaser, ktorý prvýkrát ukázal Suicide Squad: Kill The Justice League. Len na oficiálnom DC kanáli si ho pozrelo vyše 10 miliónov hráčov a mnohí nešetrili nadšením.
Bohužiaľ, nikto z nás ešte vtedy nevedel, čo sa z nádejnej novinky vlastne vykľuje. Zdvihnutý prst prišiel už v momente, keď z neoficiálnych zdrojov unikol obrázok, ktorý mal zachytiť akési lobby so sociálnymi funkciami. Snáď netreba dodávať, že niečo také bolo vlastne pravý opak toho, čo fanúšikovia doterajšej tvorby od Rocksteady čakali.
Napriek tomu sme sa o Suicide Squad: Kill The Justice League neskôr dozvedeli len to, že nestihne dátum vydania v roku 2022. O rok neskôr však prišiel moment, na ktorý sme všetci čakali a Rocksteady ukázali prvý gameplay stále očakávanej DC novinky.
Zdvihnutý prst vystriedala poctivá facka ako od Batmana, pretože Suicide Squad: Kill The Justice League sa predstavilo ako fakt gýčový looter shooter postavený na princípe hier v podobe služieb. Celé to malo silné kooperačné jadro plné farieb, čísel, lootu, štatistík, online funkcií a všetkých tých vecí, ktoré majú od hráčov žmýkať peniaze, ale nikto ich vlastne nechce.
Kritické hlasy boli dokonca také silné, že po zle prijatej ukážke sa štúdio Rocksteady rozhodlo hru odložiť takmer o celý rok. Podobné odklady nie sú typické a preto prišla nádej. Tú opäť zabil deň, keď sa nám vývojári rozhodli odprezentovať, ako si vzali k srdcu kritiku od fanúšikov. Ďalšia ukážka Suicide Squad: Kill The Justice League totiž nepôsobila veľmi lepším dojmom.
Nadšený už bol len málokto a štúdio Rocksteady sa rozhodlo pritvrdiť v komunikácii. O Suicide Squad: Kill The Justice League sa začalo hovoriť veľmi otvorene, prišli vývojárske denníky a autori sa snažili ukázať hernému ľudstvu nádej tak, ako to robí sám Superman. Potom však prišla uzavretá beta pre hráčov, ktorí podpísali NDA a nemohli o nej hovoriť.
Mlčanie prelomili až novinárske dojmy, ktoré nešetrili kritikou a väčšina z nich sa niesla v negatívnom duchu. Až tak, že Warner zrušil hráčom NDA, aby aspoň oni mohli o Suicide Squad: Kill The Justice League povedať niečo pekné. Ale aj potom sa ukázalo, že zlí zrejme neboli novinári, ale hra samotná.
Rocksteady nezostávalo nič iné, než hráčov lákať aspoň na bohatý dodatočný obsah, ktorý dostanú bezplatne. Plány sú fakt štedré a pribudnúť má hrateľný Joker, ďalší hrdinovia, príbehové misie, výzvy či všetko možné. Tak, aby každý hráč za svoje peniaze cítil tú najväčšiu hodnotu. Pretože, keď vtáčka lákajú, pekne mu spievajú.
Nie som si však istý, či táto pesnička neskončí rovnako, ako kedysi veľkolepý projekt Marvel's Avengers. Aj keď ten mal aspoň kvalitnú kampaň. Ale na Suicide Squad: Kill The Justice League sa kvality hľadajú podstatne ťažšie. Prečo? Poďme si to rozobrať a začneme pozitívne, lebo ja osobne mám najskôr radšej dobré správy.
Slušný príbeh a cinematické spracovanie
A dobrou správou je, že Suicide Squad: Kill The Justice League ponúka slušný a zaujímavý príbeh. Odohráva sa v Metropolise, kde so svojou mimozemskou armádou napochodoval Brainiac a celé mesto dobil. Padla dokonca aj Liga Spravodlivosti a mimozemský superzloduch zotročil Supermana, Batmana, Green Lanterna či ďalších jej členov.
Situáciu sa rozhodla zobrať do vlastných rúk Amanda Wallerová, ktorá proti najväčším superhrdinom sveta postavila tím najväčších lúzrov s rozbuškou v hlave. Situácia je o to absurdnejšia, keď jednotka Task Force X v zložení Kapitána Boomeranga, King Sharka, Harley Quinn či Deadshota dostane za úlohu rovno zabiť členov Ligy Spravodlivosti skôr, než si s Brainiacom na čele podmania celý svet.
Zápletka nemá núdzu o rôzne scenáristické obraty a momenty, kedy bude treba zrovnať sily, aby sa lúza vôbec mohla merať s elitou. V prospech Samovražedného oddielu však hrá charizma jednotlivých postáv, špičkový dabing aj humor. Chémia medzi nimi funguje na výbornú rovnako, ako množstvo veľmi kvalitných prestrihových scén, ktoré sprevádzajú celý príbeh.
Pekne sa tu pracuje aj s DC vesmírom a v hre uvidime viacero známych superhrdinov, čo je skvelý fanservis. K najvýraznejším patria Wonder Woman či Batman v jednej z posledných úloh legendárneho Kevina Conroya. Teda hlasu, ktorý ho nahovoril aj v Arkhamskej trilógii. Aj na ňu tu padne niekoľko odkazov, keďže sa novinka odohráva v rovnakom vesmíre, tzv. Arkhamverse. Až potiaľto je všetko tak, ako má byť a zatiaľ nemám žiadnu výčitku.
Chytľavý gunplay a bláznivá akcia
Najväčší problém Suicide Squad: Kill The Justice League však spočíva v tom, čo sa deje medzi kvalitnými prestrihovými scénami. Hádate správne, ide o samotné hranie. Už prvé minúty v podobe tutoriálu totiž pôsobia tak, že by som na ne najradšej zabudol. Našťastie, potom sa rozbehne príbeh a situácia sa zmení, aj keď nie rapídne.
Suicide Squad: Kill The Justice League je v prvom rade strieľačka z pohľadu tretej osoby, kde si užijete štyri rôzne postavy. Keby som mal dať najprv priestor pozitívam, rozhodne musím pochváliť veľmi chytľavý gunplay. Povedal by som, že sa tu Rocksteady podarilo dosiahnuť niečo podobné, ako štúdiám Activisionu s Call of Duty.
Zo samotného strieľania totiž budete mať skvelý pocit, čo je rozhodne dobré, pretože ho tu bude viac než dosť a ešte oveľa viac. K tomu sa pridáva síce menej realistický, ale slušne zvládnutý a rýchly pohyb mestom, na ktorom stojí svižná akcia. Postavy sú slušne agilné a každá z nich má v tomto smere vlastné možnosti.
Mne osobne najviac sadol Deadshot, ktorý lieta na jetpacku a je veľmi presný aj na diaľku. Nepriateľov dokáže ostreľovať, páliť do nich hlava nehlava samopalom a využíva tiež explozívne nálože, ktoré mu dodávajú ten pravý vražedný šmrnc. O niečo viac šliape na pedál maskulínny King Shark.
Mestom sa pohybuje vďaka veľkým preskokom a do nepriateľov to šije plnou paľbou vďaka rotačnému guľometu. Na blízko dokáže sekať a má aj svoj špeciálny útok rovnako, ako ostatní členovia Samovražedného oddielu. Zabudnúť netreba ani na Harley Quinn, ktorá na pohyb využíva Batmanove gadgety. Má vystreľovací hák aj bat-drona pre plynulý prechod na lane.
V akcii využíva menšie zbrane, ktoré na blízko dopĺňa poctivou bejzbalkou. Osobne mi najmenej sedel Kapitán Boomerang. Pohybuje sa pomocou teleportovania, kde hádže bumerang, ktorý ho následne rýchlo premiestni vpred. V boji využíva brokovnicu alebo iné ťažšie kalibre aj mechanické bumerangy.
Všetky postavy majú aj svoj špeciálny útok a strom schopností, ktorý však nie je ničím zaujímavý. Stojí totiž na looter shooter číselkách a ponúka vylepšenia typu o 10 % väčšie poškodenie alebo o 12 % zvýšenú šancu na kritický úder. Neviem ako vy, ale za mňa toto nie je nič, čo by som mal záujem sledovať.
Podobný názor mám aj v prípade loadoutu, teda výbavy, ktorú si meníte tiež na základe drobných čísel a celé to pôsobí nezaujímavo. K tomu si prirátajte levelovanie, XP body, modifikátory a všetky tie blbosti, ktoré sú tu len preto, že live service štýl je (vraj) populárny a ryžuje peniaze. Je zaujímavé, že si to myslí práve Warner, ktorý v predajoch ovládol minulý herný rok vďaka Hogwarts Legacy, mimochodom čisto singleplayer titulu. Na druhej strane plusom je prístup k samotnému speňažovaniu, ktorý obnáša iba kozmetické prvky.
Za reálne peniaze si tak viete kúpiť len kostýmy či emotikony a obchod je v hre pomerne nenápadný. Rovnako, ako lákanie na kúpu, kde sa vám nestane to, čo v Modern Warfare III, že na vás reklamy na nové predmety budú vyskakovať hneď v hlavnom menu. Rocksteady to aspoň zatiaľ berú pasívnejšie, za čo zrejme môže aj spätná väzba hráčov.
Oveľa viac než tieto záležitosti som si užíval neriadenú akciu a samotné strieľanie, ktorého odozvou je síce kopec vyskakujúcich čísel, ale je naozaj chytľavé. Rovnako, ako celkové podanie bojov, explózie, efekty, farby a chaos, ktorý k Suicide Squad skrátka sedí. Zároveň je skvelé, že za každú z postáv sa hrá trochu inak, čo do hry vnáša menšie osvieženie a všetci si môžu vybrať to, čo im vyhovuje.
Fádni nepriatelia a generická náplň
Pestrosť bohužiaľ chýba vašim nepriateľom. Väčšinu času totiž budete bojovať len proti fialovým mimozemšťanom, ktorí rozmanitosť nevideli ani z lietadla. Líšia sa iba v tom, že niektorých zabijete na šupu, iným budete musieť rozbiť štíty a na ďalších najlepšie fungujú granáty.
Rovnako biedne je na tom bohužiaľ aj samotná herná náplň. Prakticky stojí len na tom, že sledujete prestrihovú scénu, po ktorej sa presúvate na miesto misie. Tam sa na vás vrhnú skupiny emzákov a hneď ste vo víre šialenej akcie. Spočiatku to nie je zlé hlavne preto, že ako som spomínal vyššie, akčná zložka je remeselne zvládnutá na jednotku.
Veľmi rýchlo však zistíte, že v hre robíte prakticky to isté dookola. Drvivá väčšina misií totiž spočíva v tom, že treba niečo zničiť, brániť alebo vyčistiť. No a kľúčom k úspechu je dookola sa opakujúce strieľanie. Potom opäť nasleduje krásna prestrihová scéna, presun za cieľom misie a žhavenie pravej spúšte.
Jemne sa mení len to, že niekedy zachraňujete vojakov, inokedy servery alebo niečo iné, čo je vo výsledku vlastne opäť len to isté. Rovnako, ako bránenie určitého miesta alebo bodu. Drobným spestrením sú Riddlerove hádanky alebo časovky, no aj tie sa celkom rýchlo zunujú. Je škoda, že náplň misií nemá akúkoľvek snahu priniesť niečo lepšie. Príbeh a podarená partička hlavných hrdinov by si to fakt zaslúžili.
Aj keď chápem, že v štýle hry v podobe služby sa rozmanitá náplň navrhuje naozaj náročne. Suicide Squad: Kill The Justice League však nemá ani len snahu, čo potvrdzuje aj end-game obsah, ku ktorému sa dostanete zhruba po 20 hodinách kampane. V prípade, že by vás počas nej zázrakom neprestala baviť herná náplň, po konci hry ju môžete opakovať ďalej v end-game obsahu, kde vás prakticky opäť čaká to isté.
Vizuálny kontrast a technická kvalita
Suicide Squad: Kill The Justice League bohužiaľ nehviezdi ani po vizuálnej stránke. Je totiž skôr plná kontrastov. In-game prestrihové scény pôsobia tak, ako by ich robilo iné štúdio. Sú naozaj špičkové a ponúkajú kvalitné animácie, prepracované modely postáv aj tvárovú mimiku. Detail nechýba ani okolitému prostrediu, často sa predvedie šikovná kamera a postavy dokonale oživuje už spomínaný dabing, kde sa blysne aj hudba.
Pochváliť musím skvele využitý ovládač DUALSENSE, ktorý počas divokej streľby hádže spätnú väzbu ako divý. Výborne je na tom aj snímkovanie a Suicide Squad: Kill The Justice League sa blázni na PS5 pri stabilných 60 fps. To všetko bez technických problémov, glitchov či bugov.
Za jediný problém v tomto smere považujem fakt, že hra musí byť neustále online a keď sa vám nepodarí pripojiť na server, tak si nezahráte ani sólo. S tým súvisí aj to, že keď zvyknete hrávať tak, že niečo pauznete a konzolu prepnete do režimu spánku, tak tu chvíľu trvá kým sa vám opäť pripojí a vrátite sa do akcie. Na druhej strane, počas testovania som nezaznamenal ani žiadne problémy so serverom a vždy to fungovalo bez problémov.
Keď sa vrátim k vizuálu, tak ten je síce pekne farebný, ale často sa snaží klamať v rôznych detailoch. Pochváliť treba hustotu mesta a dobré efekty, ale tam to asi celé hasne. Celkovo totiž hra pôsobí ako z minulej generácie, kde by tiež nepatrila k najkkrajším. Už teraz si môžete pozrieť porovnávacie videá, ako miestami stráca aj na osem rokov starého Arkham Knighta.
Samotné mesto pôsobí prázdne a nevyužito, iba ako kulisa pre pohyb podobne, ako v Gotham Knights. Našťastie tu je aspoň ten pohyb zábavný. Aj keď škoda, že prakticky jediné, čo vás v ňom vyruší, je náhodný stret, ktorým som sa snažil vyhýbať len preto, že streľby som mal dosť v náplni jednotlivých misií.
Výhody:
-
slušný príbeh s pekným DC fanservisom
-
špičkové prestrihové scény a dabing
-
sympatická partička hrdinov
-
kvalitný gunplay, pohyb a svieža akcia
-
stabilných 60 fps a využitie DUALSENSE
-
humor
Nevýhody:
-
maximálne repetitívna náplň misií
-
prázdne a fádne otvorené mesto
-
nehodiace sa prvky hier v podobe služieb
-
nutnosť byť stále online
-
generickí nepriatelia bez nápadu
-
miestami slabší vizuál
-
nevyužitý potenciál takmer v každom smere
-
otravné štatistiky a čísla na každom kroku
Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/s
Cena: od 69,99 eur
Hodnotenie: 5 / 10
Záver
Suicide Squad: Kill The Justice League je ukážkový príklad toho, že kvalitné singleplayer štúdiá by sa bez skúseností nemali púšťať do online vôd. Hlavne nie len preto, že podobné veci sú dnes trendy a dokážu zarobiť peniaze. Aj napriek zhruba ročnému odkladu hra zrejme dopadla tak, ako by ste čakali. To však neznamená, že všetko je na nej zle. Novinka od Rocksteady poteší slušným príbehom, ktorý sprevádzajú špičkovo spracované prestrihové scény.
K tomu sa pridáva partička charizmatických hrdinov s dobrou chémiou a trefným humorm. Za kratší koniec rozhodne neťahá ani kvalitný gunplay, ktorý v spojení s rýchlym pohybom mieša správne bláznivú akciu. Suicide Squad ale napriek tomu vystrieľa svoj zásobník zábavy pomerne rýchlo. Celú novinku sťahujú dolu prvky hier v podobe služieb, ale hlavne totálne repetitívna náplň misií s nudnými a generickými nepriateľmi.
K tomu sa pridávajú otravné štatistiky a nezaujímavé číselká na každom kroku, ktoré sa vám rozhodne nebude chcieť sledovať. Dojem sťahuje aj prázdny a fádne pôsobiaci Metropolis, čo len utvrdzuje v tom, že Suicide Squad: Kill The Justice League takmer vôbec nedokázali využiť svoj veľký potenciál. A to ma ako fanúšika Arkhamverse mrzí asi najviac. Ak si chcete vychutnať aspoň kladnú zložku tohto diela, určite si počkajte na čo najväčšiu zľavu. Vzhľadom na prijatie hry a celkovú kritiku by nemusela byť ďaleko.
Diskusia k článku: