Tlačová správa:
(Pozn. red.: Za gramatické chyby v tomto dokumente neručíme.)
Európsky trh klasickej mobilnej komunikácie sa blíži k vrcholu. Nasýtenie trhu - penetrácia1 mobilných telefónov v mnohých krajinách EÚ už presiahla hranicu 100 percent. Vo všetkých krajinách Európskej únie majú zákazníci na výber z najmenej troch mobilných operátorov ponúkajúcich atraktívne produkty a predbiehajúcich sa v cenách.
Na Slovensku práve prebieha výber tretieho mobilného operátora, ktorého úlohou bude vniesť viac konkurencie do súčasného prostredia v mobilnej komunikácii. Jeho úlohou bude prebudiť konkurenciu na Slovenskom mobilnom trhu. Najčastejším prejavom vstupu nového operátora je zníženie cien hovorov, ako aj ponuka nových služieb. Tretí mobilný operátor by v záujme zákazníkov mal zvýšiť produktovú rôznorodosť a teda zákazník bude mať na výber väčšie množstvo služieb. Nový operátor by mal podporovať aktivity a rozhodnutia orgánov EÚ ako je znižovanie roamingových poplatkov, či voľná prenositeľnosť čísla. Súčasní operátori sa celosvetovo bránia proti pripravovaným regulačným zásahom a tvrdia, že ak budú nútení znižovať ceny svojich roamingových poplatkov, povedie to k zvýšeniu taríf za domáce hovory.
Slovenský telekomunikačný trh je špecifický tým, že patrí v Európe k najmenším, čo do počtu obyvateľov, ale aj výnosov na jedného zákazníka tzv. ARPU (Average revenue per user) a preto si vyžaduje individuálny prístup. Pre úspech nového operátora bude jedným z kritických faktorov spoznanie lokálneho prostredia zvykov a požiadaviek zákazníkov, pretože pri vstupe na tak vysoko saturovaný trh sa dá uspieť len s atraktívnou paletou služieb pripravených „na mieru“ domácemu trhu. Takže rozhodujúci bude na jednej strane marketing - správne odhadnutie očakávaní a potrieb zákazníkov a vybudovanie vhodných distribučných kanálov. Na druhej strane bude dôležitým faktorom úspechu rýchlosť vybudovania siete a teda pokrytia územia signálom. Operátor musí mať skúsenosti s budovaním a prevádzkou telekomunikačných sietí, pretože sieť je jedným z kritických faktorov úspechu. Vybudovanie siete prináša mnoho komplikácií (povolenia, výber a výkup pozemkov, prenájom striech, samotná stavba, atď.), ktoré bude nutné prekonávať s lokálnym partnerom, pretože napokon od jeho schopností bude závisieť rýchlosť, ako sa sieť dokáže vybudovať. Myslím si, že nie je dôležité, koľko zákazníkov má ten-ktorý operátor vo svojej evidencii a v koľkých krajinách vo svete je zastúpený. Dôležité je, aby poznal špecifiká a požiadavky trhu, neustále ich monitoroval a tomu prispôsobil svoje produkty. Práve tu je možno priestor pre menších lokálnych hráčov, ktorí individualizujú svoje produkty na základe lokálnych špecifík, sú flexibilní v rozhodovaní, poznajú tento geografický priestor. Globálne schémy osvedčené na veľkých trhoch na Slovensku pri 85 % saturácii platiť vôbec nemusia. Tu je žiadaný individuálny prístup.
Okrem služieb pre zákazníkov prináša vstup tretieho mobilného operátora príležitosti aj pre viaceré domáce spoločnosti ako subdodávateľov technológií a služieb. To platí však len v prípade, že operátor nebude viazaný striktnou firemnou politikou o nákupe tovarov a služieb od vybraných, väčšinou zahraničných dodávateľov ako to býva u veľkých nadnárodných spoločností.
Výber tretieho mobilného operátora na Slovensku nie je novinkou. Je to už štvrtý pokus. Tie predošlé z rôznych dôvodov vždy zlyhali. Preto si želajme, aby tento pokus vyšiel a výberová komisia sa rozhodla správne.
Deväťčlenná výberová komisia totiž posudzuje ponuky troch záujemcom o licenciu na prevádzkovanie tretieho mobilného operátora na základe ťažko merateľných, skôr subjektívnych kritérií.
Telekomunikačný úrad SR zverejnil váhy kritérií výberového konania, pričom najväčšiu váhu, až 50 % pridelil kritériu o posilnení konkurenčného trhu v oblasti elektronických komunikácií. Konkurencia na trhu sa nedá ekonomicky merať alebo kvantifikovať. V prípade vstupu nového hráča na trh sa dá len predpokladať, že v záujme získania nových zákazníkov ponúkne produkt, ktorý cenou alebo kvalitou bude lepšie zodpovedať potrebám spotrebiteľov. Avšak jednoznačné kvantitatívne porovnanie ponúk uchádzačov z tohto hľadiska je nemožné a hodnotenie vplyvu na konkurenciu na trhu tak musí byť jedine v subjektívnej rovine. Rovnako za nie veľmi šťastne zvolené kritérium vnímam posudzovanie skúseností účastníka s poskytovaním elektronických komunikačných služieb, pretože je zavádzajúce a diskriminuje ostatných účastníkov súťaže.
Nový operátor sa v záujme uchytenia na trhu bude musieť špecializovať na vybrané segmenty trhu. To môže byť v prípade lokálnych a regionálnych hráčov výhoda, nakoľko sa lepšie orientujú v miestnych podmienkach. Malý lokálny hráč tak môže byť flexibilnejší a úspešnejší pri vývoji riešenia zodpovedajúceho špecifikám slovenského trhu ako veľký nadnárodný gigant.
V Bratislave 31. júla 2006
Ing. Vladimír Ondrovič
Predseda Asociácie telekomunikačných operátorov
Diskusia k článku: