Mobilná televízia sa blíži

Tlačová správa:

Prieskumy a pilotné projekty ukazujú, že spotrebitelia majú veľký záujem o mobilné televízne vysielanie (DVB-H)

Espoo, Fínsko – Výsledky pilotných projektov zameraných na televízne vysielanie (DVB-H) prostredníctvom mobilnej siete, ktorých sa zúčastnili spotrebitelia vo Fínsku, Veľkej Británii, Španielsku a Francúzsku, jasne ukázali, že spotrebitelia majú o tento druh služieb záujem a naznačili, ako by mali vyzerať budúce obchodné modely služieb mobilnej televízie.

Pilotné projekty, na ktorých sa podieľala Nokia spoločne s celým radom ďalším firiem zahŕňajúcim televízne spoločnosti, mobilných operátorov a vysielacie spoločnosti, ukázali veľký záujem o mobilnú televíziu a jej uvedenie do praxe. V rámci každého z pilotných projektov bol prostredníctvom sietí DVB-H vysielaný a cez smart-phone Nokia 7710 prijímaný signál bežného digitálneho televízneho vysielania.

Spotrebiteľský dopyt po mobilnej TV

Priebežné výsledky pilotného projektu prebiehajúceho v anglickom Oxforde ukázali, že so službou bolo spokojných 83% účastníkov a viac než tri štvrtiny (76 %) uviedli, že uvažujú o možnosti si túto službu počas ďalších 12 mesiacov objednať. Vo Francúzsku 68 % účastníkov projektu uviedlo, že boli ochotní za mobilnú TV platiť, pričom v Španielsku to bola viac než polovica účastníkov projektu (55 %). Takmer 75 % účastníkov španielského projektu by túto službu odporučilo svojím priateľom alebo rodine.

Cenové modely

Pilotné projekty a vysoké percento účastníkov, ktorí prejavili ochotu za služby mobilnej TV platiť, jasne ukázali komerčné výhody mobilnej TV pre celé toto odvetvie. Najpopulárnejším cenovým modelom bude zrejme mesačné predplatné danej programovej ponuky. Polovica účastníkov, ktorí sa zúčastnili na projekte v Helsinkách, považovali za rozumnú čiastku, ktorú by boli ochotní zaplatiť, 10 EUR mesačne, vo Francúzsku bolo 68 % účastníkov projektu ochotných platiť 7 EUR mesačne.

Správanie divákov a štruktúra sledovanosti

S nástupom novej technológie sa pre televízne spoločnosti a zadávateľov reklamy objavujú nové možnosti hlavných vysielacích časov. Z výsledku britského projektu napr. vyplýva, že cez poludnia nastáva vysoký nárast sledovanosti, ktorý predčí sledovanosť klasické TV – teda, že diváci sledujú svoje obľúbené televízne seriály počas popoludňajšej pauzy. Vo Francúzsku sledovali účastníci mobilnú televíziu v priemere 20 minút denne, pričom najvyššia sledovanosť bola dosahovaná skoro ráno, cez poludnie a podvecer. Takisto španielsky projekt potvrdil, že mobilná televízia je sledovaná v priebehu celého dňa, s tým, že najvyššia sledovanosť tu bola dosahovaná v podvečer.

Zajímavým zistením bolo, že mnoho užívateľov sledovalo mobilnú televíziu doma. Takmer polovica účastníkov projektov prebiehajúcich vo Francúzsku a Španielsku uviedla, že mobilnú televíziu sledujú predovšetkým doma. Pre takmer tretinu účastníkov pilotnéh projektu prebiehajúceho vo Veľkej Británii, to bolo prvé zoznámenie s televíziou šírenou prostredníctvom rôznych vysielacích kanálov.

Obsah

Z pilotních projektov vyplynulo, že spotrebitelia vedľa širokého výberu televíznych kanálov požadujú tiež obsah, ktorý je uspôsobený pre sledovanie na mobilných zariadeniach. Medzi najpopulárnejšie druhy obsahu patrili správy, šport, hudba, televízne seriály a dokumentárne programy. Pre viac než (58 %) španielskych užívateľov bola dôležitá tiež interaktivita. Títo užívatelia uviedli, že požadujú konkrétny interaktívny program upravený tak, aby bral ohľad na kratšiu dobu sledovania. V rámci fínskeho projektu patrili medzi desať programov s najvyššou sledovanosťo Veľká cena San Marína, Veľká cena Monaka a zápas Ligy majstrov UEFA medzi klubmi Liverpool a AC Miláno.

"Tieto pilotné projekty sú rovnako ako iné projekty, ktoré v súčasnosti prebiehajú na celom svete, dôležitou zložkou rozvoja mobilného televízneho vysielania a demonštrujú dopyt spotrebiteľov a obchodné modely pre komerčné služby," uviedol Ilkka Raiskinen, senior viceprezident obchodnej jednotky Multimedia Experiences spoločnosti Nokia. "Tešia nás výsledky pilotných projektov, ktorých sa zúčastňuje široké spektrum rôznych spoločností z odvetvia mobilnej komunikácie a televízneho vysielania. Z týchto výsledkov okrem iného vyplýva, že tieto projekty sú pre všetkých zúčastnených veľkým prínosom."

Technológia DVB-H umožňuje efektívnu distribúciu televíznych kanálov na mobilné zariadenia. Predstavuje záruku najlepšieho užívateľského zážitku s vynikajúcim obrazom vo vysielacej kvalite, nízkou spotrebou energie a širokou paletou programov (až 50). V lete 2006 uvedie Nokia v krajinách západnej Európy na trh prístroj Nokia N92 spolu so sieťovými prvkami Mobile Broadcast Solution 3.0, a zaistí tak najúplnejšiu implementáciu súčasných štandardov pre mobilné televízne vysielanie na trhu. Podľa odhadov spoločnosti Informa sa do roku 2010 predá na celom svete 50,97 mil. prístrojov vybavených technológiou DVB-H.

- -

Informácie o fínskom pilotnom projekte Helsinki

Fínsky pilotný projekt prebiehal v marci až júni 2005 za účasti 500 užívateľov a zapojili sa do neho spoločnosti Nokia, Digita, Elisa, Nelonen, Sonera a YLE.

Informácie o britskom pilotnom projekte Oxford

Projekt Oxford bol zahájený v septembri 2005 a 375 účastníkom ponúka 16 programov. Pilotný projekt realizujú spoločnosti O2, Arquiva a Nokia a konečné výsledky budú oznámené na jar 2006.

Informácie o španielskom pilotnom projekte

Tohto pilotného projektu, prvého svojho druhu v Španielsku, sa zúčastnilo 500 užívateľov v Madride a Barcelone a na jeho realizácii sa podieľali spoločnosti Abertis Telecom, Nokia a Telefonica Moviles. Jeho výsledky boli oznámené na tohoročnom Svetovom kongrese 3GSM v Barcelone.

Informácie o francúzskom pilotnom projekte

Tento pilotný projekt organizujú spoločnosti CANAL + Group, Nokia, SFR a towerCast. Prebieha od septembra 2005 až do júna 2006 a zúčastní sa ho 500 užívateľov.

- -

Kladný ohlas na mobilné televízne vysielanie

Fínsko: 58 % účastníkov si myslí, že mobilné televízne služby budú populárne.

Veľká Británia: 83 % účastníkov je so službou spokojných.

Španielsko: 75 % účastníkov by službu odporučilo.

Francúzsko: 73 % účastníkov bolo so službou spokojných.

Ochota platiť za mobilné televízne programy

Fínsko: 41 %

Veľká Británia: 76 %

Španielsko: 55 %

Francúzsko: 68 %

Prijateľný mesačný poplatok za mobilné televízne programy

Fínsko: 10 EUR

Veľká Británia: -

Španielsko: 5 EUR

Francúzsko: 7 EUR

Priemerná denná sledovanosť

Fínsko: 5 až 30 min.

Veľká Británia: 23 min. pri jednom sledovaní; 1 až 2 sledovaní denne

Španielsko: 16 min.

Francúzsko: 20 min.

Špička sledovanosti

Fínsko: -

Veľká Británia: ráno / čas obeda / skoro večer

Španielsko: pri dochádzaní medzi 19. a 20. hod.

Francúzsko: ráno (9-10), popoludní (13-14) a večer (20-22)

Obľúbené programy

Fínsko: miestne programy prenášané fínskou celoštátnou televíziou a športovné programy

Veľká Británia: správy, seriály, hudba, dokumentárne a športovné programy

Španielsko: správy, seriály a hudba

Francúzsko: správy, hudba, zábava, športovné a dokumentárne programy, filmy

Diskusia k článku:

Začať diskusiu