Rok 2007 bol plný zaujímavých hier. Jedna z nich však predsa len poriadne vyčnievala a svojim technickým spracovaním predbehla dobu na dlhý čas dopredu. Volala sa Crysis a vtipy o tom, či je váš počítač vôbec schopný ju spustiť doslova zľudoveli. Od tej doby ubehlo už 14 rokov. Na Crysis si však doteraz pamätám ako na veľmi kvalitný, zábavný a po technickej stránke aj skutočne revolučný počin.
Prvýkrát som ho hral u kamaráta, ktorý mal v tom čase najvýkonnejší herný počítač široko ďaleko. Keď na ňom spustil Crysis, hra svojim technickým spracovaním na Cryengine bez srandy vyrážala dych.
Toto všetko doplnila návyková akčná hrateľnosť, otvorený svet tropického ostrova a zaujímavý sci-fi príbeh. Nechýbali ani perfektne zapracované možnosti, ktoré ponúkal vojenský nanooblek.
Nad Crysis sme sa vtedy s kamošom rozplývali dlhé hodiny. Hneď potom som sa ponáhľal domov, aby som si túto akciu zadovážil tiež. Hardvér, ktorý som mal bol však tesne pod čiarou minimálnych požiadaviek, ale naozaj som dúfal v zázrak.
Po kliknutí na ikonu sa ventilátory môjho počítača rozhučali ako helikoptéra. Nasledovala pár minútová čierna obrazovka, počas ktorej som sa modlil, aby to išlo. Potom prišla hláška o chybe grafickej jednotky a ja som mal hlavu v smútku ešte pár dní.
Rovnako, ako tisíce ďalších hráčov, ktorých dovtedy výkonné zostavy Crysis buď nespustili vôbec, alebo poťažmo maximálne na stredných detailoch. Ak ste mali to šťastie a hrali ste ho, veľmi dobre viete, o čom hovorím. Mimochodom dnes žijeme v dobe, kedy si Crysis môžeme zahrať aj na vreckovej konzole. Uvedomujete si ten pokrok?
Síce sme sa nedočkali regulérnej štvorky, v ktorú stále dúfam, ale po dlhých štrnástich rokoch sa nám značka Crysis pripomína znova. Osloviť chce hráčov, ktorí si chcú zaspomínať, ale hlavne novú, aktuálnu generáciu.
Crysis im prináša čistokrvný singleplayer zážitok, ktorý ženie vpred príbeh. A to rovno v remastrovanej trilógii. Jej súčasťou je teda Crysis (2007), Crysis 2 (2011) a Crysis 3 (2013). Od hier uplynuli naozaj dlhé roky. Preto je na mieste otázka: obstojí táto vylepšená verzia u pôvodných fanúšikov a dokáže si získať nových?
V záujme objektivity poďme pekne po poriadku. Značka Crysis pochádza od štúdia Crytek, ktoré malo v tom čase na konte hit s názvom Far Cry. Zaujal otvoreným tropickým ostrovom, veľmi pekným grafickým spracovaním a zábavnou akčnou hrateľnosťou. V Crysis nás nemeckí vývojári opäť vracajú na tropický ostrov a hranice Far Cry posúvajú oveľa ďalej.
Príbeh zachytáva skupinu archeológov, ktorí vykonávajú výskum na rozľahlom tropickom ostrove. Krátko na to nájdu niečo záhadné a ich správu zachytia Spojené štáty. Vedci však hneď potom upadnú do zajatia jednotiek KĽDR, ktoré majú územie plne pod svojou kontrolou. Prístup na ostrov je zablokovaný a nikto vlastne nevie, čo také sa tam vlastne našlo.
USA sa navzdory armáde KĽDR situáciu rozhodne preveriť a na ostrov posiela jednotku Delta Force, vybavenú špeciálnymi nanooblekmi. Je rok 2020 a v tom čase malo byť futuristické vybavenie vojakov už dávno realitou. Ako iste viete, dnes, v roku 2021 to znie celkom úsmevne, a tak ďaleko ešte nie sme.
Nano obleky poskytujú jednotkám väčšiu silu, rýchlosť, odolnosť a tiež kamufláž, ktorá z nich na krátku chvíľu robí neviditeľných zabijakov. A to je len dobre, pretože netrvá dlho a ostrov sa premení na vojnovú zónu, kde okrem vojakov nebudú chýbať ani mimozemšťania. Toľko k príbehu jednotky, ktorý ani po rokoch nepatrí do starého železa.
Síce má aj pár slabších chvíľok, ale vašu pozornosť si rozhodne udrží a môžete si ho vychutnať s českými titulkami, ktoré má celá trilógia. Ale čo to ostatné? Crysis je klasickou akčnou FPS pre jedného hráča, ktorých je v dnešnej dobe plnej onlajnoviek pomerne málo.
Tento fakt mu slúži ku cti aj po rokoch a ja osobne mám singleplayer tituly najradšej. Ak je váš vkus na jednej lodi s tým mojim, Crysis vás určite nesklame, ale naopak, skvele zabaví. Kľúčovým prvkom hrateľnosti je spomínaný nanooblek, s ktorým sa stáva tropický ostrov vašim pieskoviskom.
Hra vám dáva dáva voľnú ruku v tom, ako ho využijete. Môžete zvoliť akčný prístup a na nepriateľov vyrukovať s plným arzenálom. Vtedy oceníte režim zbroje, vďaka ktorému oblek na istý čas odoláva guľkám. Ak vám vyhovuje skôr stealth prístup, je tu režim kamufláže, ktorá z vás urobí tichého lovca.
Toto jadro hrateľnosti je aj po rokoch zábavné a dovolím si tvrdiť, že si dokáže získať aj dnešných hráčov. Je to niečo, čo v iných FPS nie je a spolu s otvoreným prostredím, slobodu hrania a príbehom, vytvára dokonalý celok, ktorý vás skvele zabaví na zhruba 12 hodín.
K dispozícii máte aj širokú paletu zbraní, ktoré počas hry môžete modifikovať o tlmič, taktické zameriavače a podobne. Samozrejmosťou sú rôzne pušky, samopaly, granáty, raketomet a iné. Sú tu tiež ovládateľné vozidlá ako tanky, člny či obrnené transportéry, ale aj rôzne taktické možnosti.
Crysis bol svojho času legendou po technickej stránke, ale jeho dnešná remastrovaná podoba má svoje rezervy. Štrnásť rokov sa na vizuále podpísalo aj napriek tomu, že pôvodná hra v čase vydania slušne predbehla svoju dobu. Autori síce do dnešnej hry pridali viaceré efekty, ale výsledok nie je až taký, v aký sme dúfali.
Iste, je tu veľmi pekné nové nasvietenie, fajn fyzika a čiastočne zničiteľné prostredie. Prvý Crysis tak ako celok nepôsobí zle. Tropický ostrov je spracovaný dobre, lesy sa zelenajú a sú dostatočne husté. Pekne vyzerajú aj zbrane, ktoré nesiete v rukách a je tu pár fajn efektov.
Druhá strana mince sú však slabšie modely postáv a niektoré detaily prostredia. Úplne biedne sú na tom aj interiéry vozidiel, ktoré mi pripadali horšie než v pôvodnej hre. Zastaralo pôsobí aj hlavné menu a celkovo sa v tomto smere dalo určite urobiť viac. Hlavne sme na PC nemali dostať konzolový remaster, ktorého pôvodná verzia ťahá technicky za kratší koniec.
Je tu vlastne aj ray tracing, ktorý však veľmi nevidno. Jeho zmysel tak uniká a najvýraznejšie sa prejavuje skôr v hardvérových nárokoch. Tie sú mimochodom vzhľadom na spomínané neduhy extrémne prestrelené, až umelo navyšované. Čo vôbec nechápem.
Grafika ponúka päť úrovní nastavení od nízkej cez strednú až po extrémnu s príznačným názvom Can It Run Crysis? Niečo také budilo rešpekt v minulosti, no dnes by tento remaster musel vyzerať oveľa lepšie. Na mojej RTX 2060 som sa pri FHD rozlíšení s nastavením ultra pohyboval niekde na úrovni 30 fps až menej.
To je na strieľačku z prvého pohľadu bieda a pre lepší zážitok som musel detaily ubrať. Len pre porovnanie, aktuálne najlepšie vyzerajúce hry ako Assassin´s Creed Valhalla či Cyberpunk 2077 zvláda moja karta bez problémov na 40 - 55 fps pri podobnej úrovni nastavenia. A tieto tituly sú už graficky niekde úplne inde.
Najväčší problém prvého Crysis z tejto kolekcie je teda technická stránka hry. Nie je taká kvalitná, aká mohla byť a rozhodne sa pri nej dalo urobiť viac. Na hru sa síce nepozerá zle, ale niektoré detaily zamrzia. Ak patríte k pôvodným fanúšikom, tak pocit, že si to celé zaslúžilo viac starostlivosti vás tu dostane viackrát.
V prípade, že ste Crysis nikdy predtým nehrali a budete ho vnímať ako remaster staršej hry, technická stránka pre vás vôbec nemusí byť problém. Môj postoj zastáva skôr názor pôvodného fanúšika.
Aj napriek tomu má prvá hra rozhodne na to, aby si získala nových hráčov, pretože aj po štrnástich rokoch je stále zábavná. No a ak by ste si ju chceli len pripomenúť, tento remaster je stále najlepšou možnosťou.
A poriadnu zábavu si užijete aj s Crysis 2, ktoré prináša svoj vlastný príbeh. V ňom autori vymenili tropický ostrov za betónovú džungľu New Yorku a za mňa určite išlo o skvelé rozhodnutie. Práve dvojku totiž radím k mojim herným srdcovkám a patrí medzi najlepšie fps, aké som kedy hral.
Ani po rokoch to s ňou nie je inak a Crysis 2 je hrou, ktorá bez problémov môže konkurovať aj dnešným titulom. Strhne vás epickým úvodom, na pozadí ktorého znie tematická skladba od fenomenálneho Hansa Zimmera. Od tohto momentu tempo nepoľaví a chytí vás asi na 15+ hodín.
V Crysis 2 prevezmete úlohu mariňáka s prezývkou Alcatraz. Výsledkom okolností sa dostáva k nanoobleku ďalšej generácie, pretože sa ocitáme v roku 2023 a technológia sa pohla vpred. Ľudstvo však napriek svojej vyspelosti čelí podivnému vírusu a celkovú krízu znásobí aj mimozemská hrozba.
New York je evakuovaný a premenil sa na vojnovú zónu. Situácia sa vyvinula tak, že Alcatraz, teda vy, ste jedinou nádejou, ktorá môže dať veci do poriadku. V pätách vám však budú nielen mimozemšťania, ale aj vojenské jednotky CELL.
Oproti jednotke je príbeh v Crysis 2 oveľa intenzívnejší a filmovejší. Po stránke scenára je naozaj na filmovej úrovni a prináša množstvo skvelých momentov. O jeho kvalitu sa postaral britský sci-fi autor Richard Morgan, ktorý má na svojom konte cenu kultového sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka.
Ak ste fanúšikmi príbehových fps, Crysis 2 si po tejto stránke rozhodne užijete. Dovolím si povedať, že toto pokračovanie je lepšie po všetkých stránkach. Prostredie je síce oproti jednotke menej otvorené, ale stále vám vytvára dostatok priestoru na taktizovanie a voľbu akčného či stealth prístupu.
Nanooblek 2.0 pôsobí po hrateľnostnej stránke oveľa plynulejším dojmom. Je odolnejší, rýchlejší a dokonale sa s ním zžijete. Táto evolúcia je prirodzená, pretože náročnejší budú aj vaši nepriatelia. Čakajú vás elitní vojaci, ale aj slušné zastúpenie mimozemšťanov, ktorí vám nič nedarujú. Pocit z hrania je tu naozaj výborný a ja som sa bavil presne tak, ako pred rokmi.
Toto všetko skvele umocňuje aj dychberúco spracovaný New York, ktorý nenájdete v žiadnej inej hre. V Crysis 2 sú vašim pieskoviskom obrovské mrakodrapy, kanály, strechy, podzemné stanice metra, cesty, zničené prostredia, korporáty, parky či izolačné tábory. Sú tu krásne detaily, skvelé nasvietenie a autentický pocit z prostredia.
Bonusom je, že engine dvojky si prešiel tiež svojou evolúciou, ktorá spôsobila, že hra vyzerá oveľa lepšie než jednotka a zároveň je aj menej náročná na hardvér. S prižmúreným očkom by mohla konkurovať aj dnešným titulom.
V Crysis 2 som už nemal problém a pri rozlíšení 1080p som detaily nastavil na veľmi vysoké. Dokonca som si dovolil aj decentný ray tracing a s mojou RTX 2060 som sa pohyboval niekde medzi 55 - 60 fps. Mohlo to byť lepšie, ale nie je to ani zlé.
Keďže Crysis 2 patrí k najlepšiemu, čo som v tomto žánri hral, veľmi sa teším, že vám ho môžem naplno odporučiť aj po rokoch. Ak patríte k fanúšikom pôvodnej hry, tento remaster je ideálny prostriedok, ako si zaspomínať a znova užiť Alcatrazov príbeh. Nezainteresovaní hráči by však rozhodne mali spozornieť tiež. Pretože Crysis 2 si proste treba zahrať.
O nič horšie na tom nie je ani záver trilógie v podobe Crysis 3. Keď som spomínal, že úvod dvojky je vťahujúci, trojka svoj začiatok posunie ešte ďalej. Hneď prvá misia vám naservíruje prostredie, ktoré je dychberúce aj po rokoch. Crytek tu krásne zúročil skúsenosti z predošlých dvoch hier a svoje umenie predvádza v plnej paráde.
Po atmosferickom úvode sa z tajnej vojenskej základne dostávate do otvoreného prostredia New Yorku. Zabudnite však na vyleštené mrakodrapy, davy turistov či charakteristické pamiatky. Toto je New York 24 rokov po udalostiach Crysis 2, ktoré ho zmenili na vojnovú zónu.
Mesto, ktoré nikdy nespí bolo uzavreté do obrovskej kapsule a vládu prebrala súkromná vojenská organizácia CELL. Ovláda mimozemské technológie, vlastní monopol na dodávku energie pre celý svet a snaží sa o globálnu nadvládu. Do toho tu máme aj hon na alfa samca mimozemskej civilizácie, tzv. Alpha Cepha. V úlohe Proroka ste posledným držiteľom nanoobleku, ktorý ho dokáže zabiť a zároveň zastaviť diabolský CELL.
Príbeh sa za mňa posunul výborným smerom a ukazuje zaujímavý pohľad na post-apokalyptickú budúcnosť. Rovnako ako v predošlých dvoch dieloch, aj tu si ho môžete vychutnať s českými titulkami. Z New Yorku sa stal akýsi dažďový mestský prales, ktorý má vlastnú flóru a faunu.
Všade okolo vidíte zdevastované budovy zarastené stromami a zeleňou. Nechýbajú ani husté močiare, vysoká tráva, ktorá poslúži ako krytie a sem tam sa tu mihne aj nejaké divé zviera. Toto prostredie vám z dnešných hier môže tak trochu pripomínať prvé The Last of Us. Je spracované naozaj krásne a Crysis 3 sa už dá aj bez prižmúrenia oka po techickej stránke porovnávať s dnešnými hrami.
Trojka je oproti jednotke navyše skvele optimalizovaná a rovnako krásna by mala byť na rôznych zostavách. S mojou RTX 2060 som opäť išiel do veľmi vysokých detailov a v trojke som mal asi najlepší framerate na úrovni 60 fps. Tie si hra držala bez problémov aj v náročnejších momentoch a presne tak to má byť.
Škoda, že sme nemohli dostať prvý diel s technickou kvalitou toho tretieho. Ten je ostatne najmladší a zostarol naozaj krásne. Tu vlastne ani nemám čo vytknúť. Je to opäť výborne nasvietené, prostredia sú dychberúce a všetko má veľmi pekné detaily. Dokonca aj modely postáv a nejaké slabšie textúry som si ani veľmi nevšimol.
Skvelá audiovizuálna stránka sa nesie ruka v ruke s kvalitnou hrateľnosťou, s ktorou si užijete množstvo zábavy aj do tretice. Aj keď nebude až taká dlhá ako predošlé diely a hlavná kampaň vám zaberie okolo 7-8 hodín.
Medzi veľké novinky v hrateľnosti trojky patrí luk, ktorý je dokonalým nástrojom na lov vašich nepriateľov. Jeho výhodou je absolútne tichá likvidácia a možnosť použitia rôznych druhov šípov, kde nechýbajú klasické ani výbušné.
Luk si zároveň rovnako ako ostatné zbrane viete takticky upraviť a nastaviť môžete dokonca aj jeho natiahnutie. Čím je silnejšie, tým ďalej doletí šíp a naopak, čím je slabšie, tým rýchlejšie dokážete strieľať. Šípy však nie sú také smrtiace ako v prvom prípade.
Okrem toho je tu aj snaha o akési decentné RPG prvky, vďaka ktorým si viete vylepšovať váš nanooblek. Výsledkom je napríklad silnejší štít, dlhší režim neviditeľnosti alebo možnosť vidieť trajektóriu striel vašich nepriateľov.
Samotné režim obleku tu zostávajú rovnaké ako v predošlých hrách. Takisto tu môžete taktizovať a zvoliť akčný alebo stealth prístup. Ten druhý v spojení s lukom je naozaj lahôdka.
Crysis Remastered Trilogy je navratom veľkej značky, ktorý mi po rokoch skvele padol a ja som si trojicu hier naozaj užil. Síce to má svoje chyby a hlavne v prípade prvého Crysis ten remaster mohol vyzerať oveľa lepšie. Pri dvojke a trojke už však výčitky z jednotky odpadávajú a hry si môžu do sýta užiť aj fanúšikovia pôvodných verzií.
Niektorým síce môže chýbať multiplayer, ale ja medzi nich nepatrím. Pre mňa by bola oveľa krajším bonusom prítomnosť Crysis Warhead, ktoré bolo samostatnou expanziou k prvej hre. Škoda, že tu chýba, pretože pekne rozšírilo príbeh a prinieslo zamrznuté more, čo bol v čase vydania naozaj fantastický ťah. Okrem toho by Warhead kolekciu obohatilo o ďalších krásnych 5 hodín hrateľnosti.
Tak či tak si kolekciu pekne užijú aj pôvodní fanúšikovia. A čo noví hráči? Tým tento zážitok odporúčam minimálne rovnako, ak nie ešte viac. Príbehových FPS pre jedného hráča je už totiž dnes naozaj málo.
Ak ich máte radi, táto kolekcia je pre vás ako stvorená. Aj po rokoch ponúka zábavnú hrateľnosť, ktorú spestrujú možnosti nanoobleku, taktizovanie a voľný prístup k tomu, či chcete hrať akčne alebo stealth.
Dvojka a hlavne trojka akoby ani nezostarli a tak sa rozhodne nestratia ani medzi dnešnými hrami. Ak ste Crysis hrali a chcete si to zopakovať, Remastered Trilogy je najlepší spôsob. V prípade, že ste ho nikdy nehrali, je najvyšší čas dať mu šancu.
Za atraktívnu cenovku vás čakajú tri hry, desiatky hodín zábavy a skvele napísaný sci-fi príbeh. Chýbať nebudú ani dychberúce lokality, slušný arzenál zbraní a hlavne možnosti, ktoré ponúka nanooblek. Ten si svojich fanúšikov bez problémov získa aj dnes. No a my skalní si už naozaj prosíme Crysis 4!
Hodnotenie: 8 / 10
Plusy:
-
aj po rokoch veľmi kvalitná akcia
-
skvele napísaný sci-fi príbeh
-
desiatky hodín zábavy
-
nanooblek a jeho možnosti
-
návyková hrateľnosť
-
dychberúce prostredia
-
nové nasvietenie a raytracing
Mínusy:
-
mohlo tam byť aj Crysis Warhead
-
slabo vylepšený prvý diel, ktorý si zaslúžil viac starostlivosti
-
prvý diel má nezmyselne vysoké nároky na hardvér
Diskusia k článku: