Po vydaní remaku The Last of Us Part I bolo len otázkou času, kedy na PS5 príde aj natívna verzia dvojky. V tomto prípade však mnohí boli skeptickí. Hlavne preto, že druhý diel má len niečo cez tri roky. Nie je teda taký starý, aby potreboval remake a pôvodná PS4 verzia vyzerá stále dobre, takže ja osobne som si nebol istý ani remastrom.
V Sony si však istí boli a hru sa rozhodli preniesť do aktuálnej generácie v podobe The Last of Us Part II Remastered. Musím povedať, že aj napriek počiatočnej skepse som za to v konečnom dôsledku fakt rád. Táto recenzia ma totiž donútila vrátiť sa k druhej časti jednej z najlepších hier, aká sa kedy zrodila v hernom priemysle.
Takmer som totiž zabudol na to, ako ma toto pokračovanie posadilo na emocionálnu horskú dráhu, po ktorej som dlhé mesiace nevedel, či hru milujem alebo nenávidím. Dnes mám našťastie jasnú odpoveď a The Last of Us Part II považujem za ďalší klenot, ktorý vytvorilo štúdio Naughty Dog. Je to niečo, čo ste ešte nezažili a čo vám na pocity zabrnká tak, ako by vám ani vo sne nenapadlo.
Teda samozrejme za predpokladu, že patríte k novým hráčom. Pre tých pôvodných prináša remaster rad bonusov. Je tu úplne nový roguelike survival režim No Return. Dopĺňa ho speedrun, voľný režim hrania na gitare či možnosť zahrať si tri vystrihnuté levely, ktoré sa nedostali do finálnej verzie hry.
To všetko obohatené o komentáre tvorcov, bonusové materiály, grafické vylepšenia či plnú podporu ovládača DUALSENSE. Bez okolkov môžem povedať, že noví hráči nemajú nad čím váhať. Zvlášť, keď ste hrali Part I a páčil sa vám. Čo však fanúšikovia? Stoja grafické vylepšenia a bonusy za to, aby si hru znova zakúpili? Nuž, odpoveď vás čaká v nasledujúcich riadkoch.
Emocionálna horská dráha, akú herný svet ešte (stále) nevidel
Doteraz si pamätám, ako som 19. júna 2020 utekal z práce domov skôr, len aby som si čo najskôr vyzdvihol svoju predobjednávku The Last of Us Part II. Celý rok som vtedy čakal len na túto jedinú hru. Ak by som mal vtedy kvôli nej obetovať všetky ostatné, bez váhania by som to urobil. Zároveň išlo o jediný titul, kvôli ktorému som si kedy v živote vybral niekoľko dní dovolenky, len aby som sa mu mohol naplno venovať.
A rozhodne to stálo za to. Už len z týchto viet sa teda dá vydedukovať, čím The Last of Us Part II vlastne je a prečo by ste ho nemali minúť. Aj keď treba dodať, že ide o zážitok skôr striktne pre dospelé publikum. Mladší hráči by totiž nemuseli pochopiť všetky nuansy. Začnime ale po poriadku, teda jednou z nosných častí, ktorou je príbeh. Ten vzhľadom na pôvodné vydanie fanúšikovia veľmi dobre poznajú. Je však napísaný tak, že je veľmi ťažké sa o ňom baviť bez spoilerov. Napriek tomu by som to skúsil.
Stojí na motívoch pomsty, hnevu, zúfalstva, smútku, traumy a beznádeje. Má hlbší význam aj nenútené poučenie. Ak by sa raz ocitol na filmovom plátne, bol by veľmi silným adeptom na Oscara. Už teraz sa teším na to, ako ho adaptuje druhá sezóna seriálu od HBO. Predvádza totiž špičkovú úroveň scenáristiky. Niektoré momenty si budete vyslovene užívať, zatiaľ čo iné vás budú nútiť do vecí, ktoré ste nikdy predtým nechceli vidieť či robiť.
Iba preto, aby o chvíľu zašiel ešte ďalej a povýšil herné médium na širokospektrálny zážitok, ktorý som ja osobne nezažil pri žiadnom inom titule. Príbeh je zároveň niečím, čo rozdelilo fanúšikov do dvoch táborov a nebojím sa povedať, že ak sa vám páčila jednotka, dvojku budete buď milovať, alebo nenávidieť.
Len ťažko si totiž viem predstaviť niečo medzitým. Tieto pocity však vo vás dokážu časom dozrieť. O tom, čo zažijete, budete rozmýšľať aj niekoľko mesiacov. Po nich môžete dôjsť k úplne inému výslednému dojmu. Priznám sa, že ja osobne som hru pôvodne neznášal a asi som na to musel chvíľu dozrieť. The Last of Us Part II Remastered som si totiž po dejovej stránke užíval plnými dúškami.
Dnes môžem povedať, že ten príbeh milujem minimálne rovnako, ako prvý diel. Mimo skvelej scenáristiky ponúkne zapamätateľné charaktery, neskutočnú nálož emócií či nezabudnuteľné momenty. Skvele pracuje s postavami a servíruje špičkové prestrihové scény, ktoré sa neboja posúvať hranice brutality, etiky či toho, čo ste v hernom svete doteraz videli.
Toto všetko v The Last of Us Part II Remastered funguje stále dokonale. Nadčasový príbeh, jeho podanie alebo všetko, čo s ním súvisí si budete užívať. Prvýkrát, ak ste ho ešte nehrali a znova v prípade, že ste mali tú česť počas pôvodného vydania. Teraz dokonca možno o niečo viac.
Rozšírené jadro hrateľnosti a drsný svet
The Last of Us Part II Remastered si zachováva jadro hrateľnosti prvého dielu, ktoré pekne rozširuje. Len pripomeniem, že grom bude prežitie. To znamená prekonávanie prostredia pomocou lezenia, šplhania, posúvania kontajnerov či plávania. K tomu sa pridáva známe zbieranie surovín a strety s nakazenými či ľudskými nepriateľmi. Viete ich riešiť akčne, ale nechýba ani elegantnejšia stealth možnosť.
Výber je vo väčšine prípadov len na vás. Závisí skôr od toho, koľko máte práve nábojov. Munične totiž na tom väčšinou nebudete tak, ako v Call of Duty. Nábojmi treba šetriť a rozmýšľať, či sa vám práve teraz oplatí strieľať alebo skôr plaziť a vybaviť to pekne odzadu. Okrem toho sa dajú strety riešiť aj ručne stručne, čo poznáte z prvého dielu.
Dvojka navyše počas súbojov pridáva možnosť uhýbania, čo do nich vnáša viac dynamiky. Po krku vám pôjdu tiež rozmanitejší nepriatelia, ktorí medzi sebou dokážu dokonca komunikovať. Naughty Dog im totiž pridalo emočnú linku a celkovo pôsobia živšie. V praxi sa to prejavuje napríklad tak, že nepriatelia sa počas pátrania po vás zvyknú rozprávať alebo hlásiť jeden druhému.
Ak teda odstránite niekoho z nich a ten sa ostatným neozýva, začnú byť pozornejší a ostražitejší. Vývojári im dokonca pridali aj určité vzťahy, čo uvidíte vtedy, keď niekoho zabijete a niekto ďalší sa na vás okamžite rozzúri či začne kričať, pretože ste mu zabili blízku osobu. Ľudských nepriateľov zvyknú v niektorých momentoch dokonca sprevádzať aj psy, ktorí vás dokážu vyňuchať, čo je tiež zaujímavý nový prvok.
Oproti jednotke pribudlo zopár druhov nakazených a The Last of Us Part II Remastered rozširuje tiež možnosti pohybu. Po novom sa viete prestrčiť cez úzky otvor alebo plaziť. Pohyb tak pôsobí oveľa prirodzenejšie a nemáte pocit, že by vás v tomto smere niečo obmedzovalo. Vývojári totiž svet navrhli veľmi šikovne a tieto mechaniky v ňom budete využívať často.
Štúdio Naughty Dog namiešalo koktejl zábavy tak, že sa nebudete nudiť ani sekundu. Je to vymyslené výborne a trúfam si povedať, že hrateľnosť poteší aj tých, ktorí nefandia survival titulom. Pekne to celé rozširuje aj výroba rôznych vylepšení či pomerne široká ponuka zbraní. Nechýbajú viaceré druhy pištolí, puška, brokovnica alebo luk.
Samozrejmosťoou sú výbušné pasce, omračujúce granáty alebo molotovy. Samotné strety pôsobia opäť veľmi surovým dojmom, ktorý druhý diel ešte rozširuje. Uvidíte rozmlátené hlavy, podrezané hrdlá, pichnutia do krku, hlavy, brucha či devastačné strelné zranenia. Chýbať nebudú jazvy, veľa krvi a iné scény, ktoré naozaj nebudú pre slabšie povahy.
Nie je to však niečo, čo by tu bolo vyložene nasilu. Násilie a zloba totiž do sveta The Last of Us patrí. Ľudia sú totiž často dohnaní až za hranu etiky alebo svojho presvedčenia a ich psychika dostáva zabrať. To ostatne dvojka ukáže nejeden raz aj v príbehu. Dokonca až tak, že niektoré scény nemusia zvládnuť slabšie povahy. Oživenie do celej hrateľnosti navyše vnáša aj fakt, že tu nehráte len za jednu postavu, čo je možno menší spoiler, ale väčšina z vás to zrejme vie.
A ak aj náhodou nie, viac to v záujme zachovania prekvapenia nebudem konkretizovať. Hlavný príbeh vám zaberie zhruba 25 hodín, čo je na lineárnu akčnú adventúru naozaj luxusné číslo. Potom sa môžete ešte pustiť do nových spôsobov hrania, ďalšieho režimu a bonusov, ktoré sú charakteristické pre The Last of Us Part II Remastered.
Remastrovaný vizuál
Štandardná pridaná hodnota pri remastroch býva lepšie grafické spracovanie. To tu samozrejme je a The Last of Us Part II Remastered vyzerá skvele. Napriek tomu však nejde o taký posun, ako by ste možno čakali. Je to preto, že aj pôvodná dvojka má stále veľmi pekný vizuál. Tu je ťahákom hlavne vyššie rozlíšenie textúr a kvalitnejšie detaily vzdialenosti. Ale aj lepšie spracované tiene či drobné doťahy v animáciách.
Hra aj vďaka tomu vyzerá lepšie, čo posúvajú ďalej aj dva grafické režimy. Prvý ponúka vernosť so 4K vykresľovaním a 30 fps. Druhý prioritizuje výkon, vykresľuje v 1440p a výstup miestami upscaluje na 4K. Za kompromis na rozlíšení dostanete plynulých 60 fps. Vďaka tomu je hra živšia a pôsobí oveľa lepším dojom.
Rozdiely medzi režimami navyše nie sú horibilné a tak som si hru po zhruba 3 úvodných hodinách prepol na výkon, pri ktorom som zostal až do konca. Celkovo je vizuál v každom prípade veľmi pekný. Má kvalitné nasvietenie, krásne spracovanú prírodu či bohaté prostredia, kde nechýbajú prepracované interiéry.
Fanúšikovia urbexu budú mať radosť, keď sa dostanú do starého hotela, divadla, mrakodrapov a iných zaujímavých miest obrastených flórou, ktoré pripomínajú starý svet už iba v spomienkach. Zabudnúť netreba ani na výborne spracované modely postáv so skvelou mimikou a emóciami v tvári, ktoré ste v iných hrách ešte nevideli.
Technický stav je skvelý a počas hrania som sa nestretol s chybami ani bugmi. Jediná škoda v tomto smere je neduh známy z pôvodných hier. Ide o situácie, kedy sa nepriateľská umelá inteligencia tvári, že nevidí vášho spoločníka počas ukrývania aj keď jej prebehne priamo pred očami. Týchto situácii nie je veľa, ale remastrovaná verzia si na ne už mohla dať väčší pozor a upraviť ich tak, aby nekazili dojem.
Naopak, čerešničkou na torte je aj špičkové audio, kde vyniká hlavne filmový dabing a hudba, ktorá má dušu. Estetická stránka je na vysokej úrovni, aj keď oproti pôvodnej verzii toto nebude ten posun, kvôli ktorému by si fanúšikovia remaster mali kúpiť znova. Štúdio Naughty Dog na to myslelo a okrem lepšej grafiky a natívnej podpory ovládača DUALSENSE ponúka aj bonusový obsah.
Nový režim No Return
Hlavnú úlohu v pridanej hodnote hrá úplne nový režim No Return. Musím priznať, že keď sa v súvislosti s príbehovou akčnou adventúrou skloňuje nový režim, spočiatku som nebol veľmi nadšený. Moje uši totiž v tomto smere oveľa viac počúvajú na príbehové DLC alebo expanziu. Zároveň však dodám, že No Return mi hneď ukázal, ako som sa v ňom mýlil.
Je až prekvapivo prepracovaný a umožní vám užiť si kvalitné strety zo sveta The Last of Us Part II dosýta tak, ako nikdy predtým. V praxi ide o roguelike režim prežitia, kde budete čeliť sérii bojových stretnutí na rôznych mapách. Všetko je náhodne generované tak, že žiadny stret nie je rovnaký. Začínate vo svojom úkryte, kde vás čaká plánovacia tabuľa s fotkami jednotlivých stretov, na konci ktorej je finálny boss.
Väčšinou má viacero ciest a je len na vás, ktorú si vyberiete. Do úkrytu sa budete vracať po každom stretnutí a funguje to ako taký hub. Musíte však prežiť, pretože smrť je v tomto režime trvalá. Ak zomriete, vraciate sa na začiatok tabule. Platia tu roguelike zákony, ale našťastie nie sú až také prísne, ako napríklad v Returnal.
No Return je z môjho pohľadu otvorenejší a zábavnejší. Menej trestá, je odmeňujúci a viac hráča motivuje. Výzvu si navyše viete prispôsobiť, pretože tu máte až 7 nastavení obťažnosti, čo je veľké plus. Nemusíte sa teda vôbec obávať, ak by ste s týmto žánrom nemali skúsenosti, prípadne by vám nesadol v inej hre.
Ak ste naopak skúsení a chcete pritvrdiť, ani s tým No Return nemá problém. Z každého úspešne dobojovaného stretu si do úkrytu prinesiete odmeny. Vďaka nim sa viete lepšie pripraviť na ďalší súboj, vylepšiť postavu, doplniť muníciu alebo zmeniť bojový arzenál. Výzvy v jednotlivých stretoch vám budú okrem iného tiež odomykať nové vzhľady aj samotné postavy zo sveta The Last of Us.
Každá z nich má svoju výbavu a unikátne vlastnosti využiteľné počas hrania. Napríklad Ellie dokáže odniesť o 50 % viac doplnkov a má recept na molotov. Dina je odborníčka na výrobu predmetov vybavená revolverom. Abby vyniká v boji na blízko, po ktorom sa jej doplní kus zdravia. Lev dokáže rýchlejšie natiahnuť luk a má vylepšený režim počúvania. Chýbať však nebude ani Joel, Tommy, Yara, Mel či ďalšie postavy z náme z príbehu.
Štúdio Naughty Dog ale variabilitu zatlačilo ešte ďalej a strety sa delia do niekoľkých typov. Spočiatku máte k dispozícii Korisť, kde musíte prežiť proti neustálemu prívalu nepriateľských posíl, kým nevyprší časový limit. Potom je tu Útok, kde sa nepriatelia budú objavovať vo vlnách. Medzi jednotlivými vlnami sa môžete skryť na iné miesto, vyliečiť alebo doplniť zásoby.
Nie vždy sa pritom jedná len o akciu. Veľa stretov sa dá vyriešiť aj stealth prístupom.
Neskôr sa vám odomkne aj typ Obsadenie, kde nepriatelia strážia trezor s cennými zásobami. Musíte ich získať do uplynutia časového limitu, inak sa navždy zamknú. Zaujímavý je aj režim Zaseknutie, kde máte spojenca a zaútočí na vás horda nakazených.
Využiť môžete aj denný priebeh, ktorý sa dá hrať iba raz a 24 hodín. Každý si pritom užije náhodne generované stretnutia a môže prekonávať rebríčky najlepších. Je tu aj vlastný priebeh, kde si dokážete nastaviť pravidlá No Return podľa vášho gusta. Jednotlivé stretnutia sa navyše líšia tiež mapou, ktorá predstavuje konkrétnu časť herného prostredia. Ide napríklad o les, železiarstvo, supermarket, letovisko, benzínku, nemocnicu a podobne.
V týchto prostrediach budete čeliť rôznym nepriateľským frakciám. Kým v prípade prvého stretnutia sú to nakazení, potom to môžu byť Serafiti, inokedy jednotky WLF. Celé hranie navyše zaujímavým spôsobom oživujú aj rôzne mody. Tie upravujú hrateľnosť mimo tradičných rozmerov. Na jednej mape tak budete mať napríklad nepriateľov, ktorí po smrti odhadzujú bomby.
Inokedy sa dostanete do stretov, počas ktorých majú nepriatelia zvýšené zdravie a tým pádom tuhší korienok. Situáciu môže skomplikovať tiež hustá hmla či dážď. Mody však môžu poskytovať aj výhody vo váš prospech. Príkladom je preskakovanie objektov, ktoré vám zvýši rýchlosť alebo zabíjanie nepriateľov na blízko obnovujúce zdravie.
Modov je tu celkovo veľa a budete si ich odomykať postupne. Každé stretnutie vďaka nim opäť získava unikátny pocit. Zároveň si tak No Return udrží vašu pozornosť a ponúka peknú rozmanitosť. Jednotlivé stretnutia sú navyše vyhodnotené a verím, že veľa hráčov bude prekonávať buď svoje, alebo štatistiky kamarátov. No Return je tak naozaj komplexný zážitok, ktorý som si užil a ponúka ďalšie hodiny hrania navyše.
Vystrihnuté levely a ďalšie bonusy pridanej hodnoty
Režimom No Return však pridaná hodnota The Last of Us Part II Remastered nekončí. Veľa hráčov sa určite teší aj na vystrihnuté úrovne. Ide o ranné verzie levelov, ktoré počas vývoja z rôznych dôvodov skončili v koši. Najčastejšie preto, aby nenarušili tempo hry, prípadne dynamiku rozprávania príbehu.
Sú prezentované v nedokončenom stave, ktorý obsahuje voliteľné komentáre vývojárov. Odporúčam si ich zapnúť, pretože vám o každej úrovni prezradia viac. Celkovo ide o tri vystrihnuté levely s názvom Večierok v Jacksone, Stoky v Seattli a Lov. Prvý vám pomôže navnímať, aký bol život v Jacksone počas večierku.
Druhý vás vezme do kanalizácie v Seattli a počas tretieho bude Ellie sledovať krvavé stopy vedúce k opustenému obchodu. Každý z týchto levelov je hrateľný a ponúka niekoľko minút navyše, ktoré v pôvodnej hre neboli. Ešte pred spustením vás do situácie uvedie samotný Neil Druckmann a detaily počas hrania doplní komentár ďalších vývojárov.
Vysvetlia vám, čo bolo cieľom daného levelu. Ozrejmujú situáciu a tiež dôvody, pre ktoré sa do finálnej hry napokon nedostal. Za mňa je určite zaujímavé vidieť tieto časti hry a ešte zaujímavejšie sledovať komentár, ktorý vás vezme za oponu vývoja.
Na druhej strane som sa nevedel ubrániť pocitu, aké super by bolo, keby vývojári do remastra vystrihnuté úrovne dokončia a zapracujú v plnej miere. Vedel by som si to predstaviť ako taký rozšírený, resp. režisérsky zostrih príbehu, ktorý môžeme vidieť bežne pri niektorých filmoch.
Namiesto toho však vystrihnuté úrovne hrajú len rolu bonusového obsahu. K tomu sa pridáva ešte možnosť zapnúť voliteľný komentár tvorcov počas hrania, ukážky výtvarných návrhov či upútavka na Grounded II, teda dokument o vývoji The Last of Us Part II. Z extra vecí tu nájdete aj voľnú hru na gitaru, vzhľady postáv, filtre, modifikátory hlavnej hry či galéria modelov.
Výhody:
-
neuveriteľná emocionálna horská dráha
-
skvele napísaný príbeh a postavy
-
autori sa neboja posúvať hranice etiky a brutality
-
prepracovaný režim No Return
-
špičková audiovizuálna stránka
-
bohatá herná dĺžka
-
fanúšikovský servis v podobe bonusov a vystrihnutých levelov
-
návyková hrateľnosť mixujúca akciu a kvalitný stealth
-
rôznorodí nepriatelia
-
novinky, ktoré prinieslo pokračovanie oproti prvej hre
Nevýhody:
-
vystrihnuté úrovne mohli byť dokončené a zapracované v plnej miere
-
zopár situácii s AI, ktoré neboli dotiahnuté už v pôvodnej hre
Platformy: PS5
Cena: 49,99 eur / 10 eur vo forme upgradu pre majiteľov pôvodnej verzie
Hodnotenie: 9 / 10
Záver
Druhý diel The Last of Us je klenotom herného priemyslu, na ktorý po dohraní budete spomínať ešte dlho. Táto emocionálna horská dráha vo vás zanechá pocity, ako máloktorá iná hra. Ak sa vám páčil prvý diel a dvojka vás minula, tu nemáte nad čím uvažovať a remaster je pre vás povinnosť. Čaká vás nezabudnuteľný dospelý zážitok, skvele napísané postavy a návyková hrateľnosť, ktorá výborne mixuje akciu a kvalitný stealth.
Remaster navyše ponúka pridanú hodnotu v podobe lepšieho vizuálu a rôznych bonusov. Najvýraznejším je prepracovaný režim No Return, s ktorým po dohraní príbehu strávite ďalšie hodiny. Obsahuje hlavne kvalitné súboje na vlne roguelike, veľkú rozmanitosť vďaka modom či postavám a prístupnosť pre každého.
Potešia tiež vystrihnuté levely, aj keď škoda, že neboli dokončené a zapracované v plnej miere. Napriek tomu je však The Last of Us Part II Remastered hrou, ktorá by nemala chýbať vo vašej knižnici. Novým hráčom ponúkne nezabudnuteľný zážitok a majitelia pôvodnej verzie majú nárok na upgrade za minimálnu cenu, s ktorým získajú peknú pridanú hodnotu. A práve vďaka nej návrat do krutého sveta The Last of Us rozhodne stojí za to aj v ich prípade.
Diskusia k článku: