V roku 2003 rozvírila herný svet dnes už kultová strieľačka XIII. Kombinovala akciu a stealth v peknom komiksovom kabáte. Po sedemnástich rokoch vstúpila do priazne hráčov opäť ako XIII Remake. Úspech originálu by ste tu však čakali len márne.
Návrat ikonickej značky totiž vôbec nedopadol podľa predstáv. Vlastne na ňom bolo veľmi ťažké nájsť niečo dobré. Svedčí o tom aj enormné množstvo negatívnych recenzií či už od kritikov alebo hráčov. Najviac sťažností si odniesol technický stav, animácie, zvuky či chýbajúca možnosť úpravy ovládania.
Nad celou situáciou vyjadril ľútosť aj vydavateľ Microids a štúdio PlayMagic, teda autori tohto nepodareného návratu. Dôvodom mala byť pandémia koronavíriusu, ktorá údajne veľmi sťažila fungovanie vývojárov. XIII Remake tak skončilo ako brak, čo sa však rozhodol zmeniť samotný vydavateľ.
Aby nezostalo len pri slovách ľútosti, nepodarenú hru zveril novému štúdiu Tower Five. To po takmer dvoch rokoch od vydania pripravilo zásadnú aktualizáciu, ktorá má z XIII Remake opäť urobiť dobrú hru. Poďme sa teda pozrieť, ako tento remake na druhú dopadol.
Bournov mýtus bez Matta Damona
Príbeh XIII tak trochu pripomína filmovú sériu agenta Jasona Bourna. Postrelený hlavný hrdina so stratou pamäti sa preberá na pláži, kde ho nájde plavčíčka, ktorá by sa nestratila ani v Pobrežnej hliadke po boku Davida Hasselhoffa.
Krátko na to zisťuje, že nevie, kým vlastne je. Jediný odkaz na jeho minulosť ukrýva vytetované číslo XIII. Skôr než celú situáciu vstrebe sa ocitá v spleti spiknutia, ktoré súvisí s atentátom na prezidenta Spojených štátov. Ešte šťastie, že si veľmi rýchlo spomenie na vražedné reflexy, ktoré mu pomôžu prežiť, odkryť tajomstvá minulosti aj očistiť svoje meno.
Samotný dej znie síce zaujímavo a určite má potenciál osloviť, ale hra ho podáva veľmi vlažným spôsobom. Dopláca aj na slabší dabing, niektoré nekvalitné prestrihové scény či charaktery hlavných postáv, ktoré naozaj nestoja za veľa. Už si nespomínam, ako bol na tom v tomto smere originál, ale remake ma svojim príbehom veľmi neoslovil.
Plochá hrateľnosť postavená na nostalgii
Aj keď ma XIII Remake svojim biednym podaním príbehu neoslovil, v tomto bode som si povedal, že ešte nič nie je stratené. Taký Forgive Me Father (recenzia) totiž bez problémov ukázal, že skvele zabaviť sa dá aj bez pompéznej dejovej linky.
XII Remake je však na tom horšie a jeho hrateľnosť pripomína skôr staré FPS strieľačky. Samotná nostalgia síce nie je zlá, ale nie som si istý, či ju chcete cítiť v tom, ako sa dnes daný titul vlastne hrá. Herný priemysel od roku 2003 urobil obrovský posun vpred, ktorý je dôvodom, prečo sa dnešným hráčom už nechce hrať tituly známe ešte z čias CD.
Pozitívom však zostáva, že pocit zo streľby je fajn. Príjemne prekvapí aj široká ponuka zbraní. Máte tu na výber od revolverov cez pušky a samopale, až po raketomety, granáty či odstreľovačky. Sťažovať sa nemožno ani na dostatok akcie, aj keď ju kazí slabá umelá inteligencia nepriateľov.
Aj tá podľa mojich informácií prešla aktualizáciou. Stále však nie je tam, kde by sme ju všetci radi videli. Ozbrojení vojaci vám často nabiehajú do rany a kryjú sa len príležitostne. Ich správanie je teda hodné skôr umelej hlúposti než inteligencie. Na to dopláca aj stealth, ktorý tu často strieda akciu.
Z môjho pohľadu však nie je veľmi funkčný a nevydrží vám ani dlho. Nechápem, prečo tu chýba tichá eliminácia odzadu a namiesto nej máte na výber len kušu. Nehovoriac o tom, že reakcia nepriateľov po odhalení je vždy úplne idendická a postupne až otravná. Stále na vás ziapu len slovo ALARM a pobehujú ako zmyslov zbavení.
Konečne pekný komiksový vizuál
Jednou z najviac kritizovaných vecí XIII Remaku bol aj vizuál, ktorý zabil pôvodný komiksový štýl. Namiesto toho sa nasilu snažil meniť tento silný prvok originálu. Modelom postáv pridal viac polygónov, zlepšil nasvietenie a zastal niekde na pol ceste k moderným hrám dneška.
Štúdio Tower Five, ktoré sa XIII Remake snažilo opraviť, malo našťastie lepšie umelecké cítenie. Druhá verzia hry úplne zmenila nasvietenie. Vrátila sa k jednoduchým tvarom a ostrejším hranám v komiksovom štýle. Za mňa musím povedať, že sa mi dnešný celkový vizuál XIII Remaku naozaj páčil.
Nie je síce úrovni Tiny Tina's Wonderlands (recenzia), ale napriek tomu pôsobí príjemne. Je z neho cítiť pôvodný komiksový duch a na hru sa mi pozeralo veľmi fajn. Pochváliť musím aj slušnú variabilitu lokalít a pestrú paletu farieb, ktoré sa vývojári nebáli použiť.
Nechýba ani krv či sympatické komiskové vsuvky, ako napríklad poskakovanie textu TAP, TAP za stenou, kde niekto prechádza. Príjemný vizuál sa však bohužiaľ nenesie ruka v ruke s audio stránkou, ktorá je tu naozaj biedna. Až dvakrát som si musel počas písania recenzie overovať, či v hre vlastne bola nejaká hudba.
Po opätovnom zapnutí PS5 môžem potvrdiť, že bola, ale jej podanie nestálo ani za starú belu. Hudobný motív sa často opakuje a je nevýrazný. Neprekvapia ani zvuky zbraní či už spomínané stupídne vrieskanie nepriateľov a slabší dabing.
Hra navyše obsahuje aj online a lokálny multiplayer, ktoré som však bohužiaľ (alebo našťastie?) nemal možnosť vyskúšať. Po technickej stránke je však na tom XIII Remake na druhú celkovo lepšie. Má upravené rozhranie a podstatne menej technických chýb.
Aj keď nejaké tu stále sú. Na PS5 beží v 60 fps, ktoré si počas môjho hrania držal stabilne. Nebyť niektorých zvláštne neostrých prestrihových scén, slabších animácií či ignorovania funkcií ovládača DUALSENSE, nebolo by čo vytýkať.
Výhody:
-
po aktualizácii konečne pekný komiksový vizuál
-
dobrý pocit zo streľby
-
slušná ponuka zbraní
-
rôznorodé lokality
Nevýhody:
-
plochá hrateľnosť, ktorá ničím neprekvapí a pripomína skôr staré hry
-
nefunkčný stealth
-
slabé podanie príbehu a niektoré nekvalitné prestrihové scény
-
stále sa tu nájdu technické chybičky
-
biedna audio stránka
-
slabá umelá inteligencia nepriateľov
-
nevyužitý ovládač DUALSENSE (PS5 verzia)
Hodnotenie: 5/10
Cena: od 29,99 eur
Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/s
Záver
XIII Remake sa mohol vrátiť ako štýlová špiónska akcia s poctivou a zmodernizovanou hrateľnosťou. Tento potenciál však napĺňa iba z hľadiska pekného komiksového vizuálu, ktorý sa po aktualizácii dočkal príjemných zmien. Je tu menej technických chýb a v prospech hry hovorí aj dobrý pocit zo strieľania či rôznorodé lokality.
Pozitívne sa však bohužiaľ nedá hodnotiť celková hrateľnosť, ktorá zostala niekde na úrovni hier z roku 2003. Na dnešné pomery je príliš plochá a ničím neprekvapí. Kazí ju umelá (ne)inteligencia či nefunkčný stealth, ktorý úplne stráca svoju podstatu. Druhý pokus XIII Remake je tak síce o niečo lepší, ale ani po aktualizácii nedoručil to, čo by sme čakali.
Diskusia k článku: